24mbits routerdelning?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
24mbits routerdelning?
#SmilEy#
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 163
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2004 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Godkväll samtliga Nordichardwareare!
Jo det är så här att jag håller på att uppgradera mitt Telia 8mbit till Telia 24mbit, till min förskräckelse upptäcker jag att routern vi använder endast stödjer en Blt rate på 8mb/864kbps vilket gör att det blir en del onödiga förluster, inte sant?
Min fråga är om någon som har t.ex. BBB eller Telia har förslag på en bra router som klarar av att dela en uppkoppling på 24mbit?
Routern jag använder nu heter Ericsson HN294d.

Tack för samtliga svar..
/Johan

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
791528
December 7, 2004 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Billigast är nog om du köper en extra dator på runt 300 MHz (mindre går också) och sätter den som router. Då är du säker på att du inte förlorar någon hastighet. Jag routar själv 100 MBit med en 400 MHzare.

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
791563
December 7, 2004 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Moderna bredbandsdelare har väl 100Mbps WAN port? Det är iaf vad det står på netgears produkter. Men jag kan hålla med föregående talare att dedikerad dator fungerar bäst, själv kör jag en P2 233MHz, 32MB RAM och utan hårddisk med m0n0wall.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
791898
December 9, 2004 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

#SmilEy# wrote: Godkväll samtliga Nordichardwareare!
Jo det är så här att jag håller på att uppgradera mitt Telia 8mbit till Telia 24mbit, till min förskräckelse upptäcker jag att routern vi använder endast stödjer en Blt rate på 8mb/864kbps
Routern jag använder nu heter Ericsson HN294d.

Du letar inte efter en router. Huvudfunktionen i din "router" är att det sitter ett ADSL-modem i den. Att den sen fungerar som router också är bara en bisyssla. Men routerdelen har inga problem med att klara högre bandbredd egentligen, utan det är modem-delen som inte klarar de 24Mbit du ska uppgradera till.
Det är alltså i första hand ett nytt ADSL-modem du letar efter 🙂

Anledningen till att jag påpekar det här är att övriga som har svarat inte har insett att det är hos ADSL-modemet som begränsningen sitter, utan de råder dig att köpa en ny router.

Det du behöver är alltså i första hand ett nytt modem som klarar ADSL2+, inte en ny router.
Antingen kan du köpa ett modem med inbyggd router precis som du har nu (brukar kallas bredbandsrouter/bredbandsdelare med inbyggt ADSL-modem eller liknande)
ELLER så kan du köpa ett ADSL-modem och sen köpa till en separat router.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
791925
December 9, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Ingår inte ett modem när du uppgraderar?
Har du plats och är intresserad så är det nog bäst med en gammal burk som kör smothwall, clarkconnect eller monowall....

#SmilEy#
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 163
791939
December 9, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar för svaren.
Jo, det är så att routern har ett inbyggt modem. Frågan är som sagt om det fungerar att ansluta modemet till en vanlig "lanport" och sedan routerdela ut uppkopplingen.
Modemet fick man bara med om man tog en 18 månaders bindningstid vilket vi inte var så vidare sugna på. Nu blev vi så illa tvunga att köpa det endå men jaja 🙂
Angående det här med att ha en extra dator som utdelare av internet så hade jag faktiskt det i början. Fast då endast på Telias 0,5mbit. Det fungerade bra men när vi väl bytte till routern märktes en väldigt stor skillnad för de andra använderna. De fick en snabbare respons ifrån internet och det kändes som om något tidigare bromsat deras framfart.
Aja, hursomhelt..tack för svaren.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL