June 19, 2002
Frågan lyder om det går att koppla in 2 nätverkskort till en dator, ansluta två tp-kablar till en switch och sedan köra 200mbit till den datorn. Skulle vara bra att ha till våran dedikerade server på lan, både för bättre överföringshastighet och för att kunna ha den i två olika switchar.
May 9, 2001
Jag har provat detta och jag kan säga att det inte fungerade för mig. Det var bara ett av nätverkskorten som arbetade.
Det gick alltså "endast" i 100 Mbit.
Vänta här nu, först säger du att du ska koppla dem till samma switch och sedan till 2 olika.
Hur ska du ha det? Om du kopplar dem till 2 olika switchar så får du dock inte 200 Mbit utan 100 Mbit till varje switch.
Har ni tänkt att köra dubbla kort i varje dator eller?
July 17, 2002
stormaz wrote: Ja det går men du måste trunka skiten. Och då måste switchen ha stöd för trunkning.....
Hur exakt detta går till vet jag inte men jag vet att det ska gå....
Ja, det skulle funka med trunkning.
Om jag inte är helt fel ute dock så blir det inte snabbare dvs överföringshastigheten 200Mbit, utan bandbredden 200Mbit. Det kommer alltså gå lika snabbt som i 100Mbit men klarar av dubbelt så hög belastning (antal användare).
Eller är jag helt fel ute?
June 19, 2002
rsastin wrote: Jag har provat detta och jag kan säga att det inte fungerade för mig. Det var bara ett av nätverkskorten som arbetade.
Det gick alltså "endast" i 100 Mbit.Vänta här nu, först säger du att du ska koppla dem till samma switch och sedan till 2 olika.
Hur ska du ha det? Om du kopplar dem till 2 olika switchar så får du dock inte 200 Mbit utan 100 Mbit till varje switch.
Har ni tänkt att köra dubbla kort i varje dator eller?
Jag var nog lite oklar där, jag menade alltså att man kan göra så för att se till att det inte behöver tankas en massa saker från switch 2 till switch 1 där den dedikerade servern sitter, utan att switch 1 och switch två pratar med servern direkt.
June 28, 2001
jag är för trött att läsa vad du vill, men jag lekte med progget Xteq X-Setup, och där kan man ställa in så att belastningen delas jämt mellan 2st Nic's.
http://www.xteq.com/downloads/ X setup heter det
February 19, 2002
May 23, 2001
The Whistler wrote: [quote=mattan]Klart att det ska gå att belasta burken i ca 20MB/s, antingen via en dator med 200Mb/s eller flera datorer. No problems... 😀
Hur funkar det? Switchen klarar ju inte mer än 100Mbit...
Om du trunkar 2 portar på switchen så klarar den mer... Tror jag iaf...
Men är väl inte många switchar som har stöd för trunkning?
May 7, 2001
Man måste ha en dyrare switch typ Cisco. (idag även vissa billigare såsom D-Link) Som har stöd för trunking. Och du måste ha nätverkskort som har stöd för "teaming", detta finns på dyra server-kort. då kan du med hjälp av en liten programvara till korten skapa ett virtuellt kort av dom två korten som du kan tilldela ett enda IP och på så vis betrakta det som ett 200Mbit/s kort. Tror nästan att det är billigare med 1Gb/s kort dock.
2 Guest(s)