November 20, 2004
Jag försöker konfigurera en kombination av hårdvara som jag inte hittat någon annanstans här på forumet, och vore otroligt tacksam om någon kunde berätta för mig om jag sliter mitt hår i onödan eller inte.
Jag har en ADSL-uppkoppling med Tiscali, som har fungerat i stort sett utan problem i drygt ett år. De kör med PPPoE-inloggning. Jag har ett Alcatel SpeedTouch Home-modem.
Nu vill jag ha trådlöst nätverk hemma, och hittade i en låda en gammal 3Com 3crwe41196 office access point (802.11b). Jag har försökt att koppla så här:
WAN -> Modem -> 3Com->| (wlan) |-> Netgear USB wlan-adapter -> Dator
Men naturligtvis lyckas jag inte logga in med PPPoE eftersom 3Com access pointen inte har en inbyggd PPPoE-klient. Däremot fungerar wlanet alldeles utmärkt. Finns det något sätt att lösa det så att jag får internetuppkoppling via min access point, utan att behöva skaffa en router?
November 20, 2004
Adam wrote: Har inte modemet PPPoE? Hur hade du innan?
Är du inte inloggad så länge du har modemet igång?
I vanliga fall (WAN->Modem->Dator) kör jag XP:s inbyggda PPPoE-klient och simulerar en dialup-connection. Jag är faktiskt inloggad medan jag försöker nå ut genom 3Comen, så det borde fungera på något sätt. Kanske jag bara måste ställa in att 3Comen ska vara default gateway? Ska testa detta när jag varit ute i solen ett tag...
November 20, 2004
Jag har insett att modemet måste ha en web-konfigurationsutil. Problemet är att jag inte kommer åt denna på det IP eller den url som står ien speedTouch-manual jag laddade ner (som står i manualen jag laddade ner: http://www.speedtouch.com/pdf/.....ual_04.pdf).
Hur skulle man kunna ta reda på om och isåfall på vilken IP-adress modemet lyssnar efter anrop på port 80 eller 23 (det stöder telnet också)?
1 Guest(s)