4G istf ADSL|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
4G istf ADSL
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2013 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Hej

Har precis skrivit på nytt kontrakt för lägenhet och ska flytta nu i början av aug. Har en längre tid ställt in mig på att nästa lägenhet jag skaffar så ska den m i n s t ha comhem uppkopplingsmöjligheter, men helst fiber. Nu blev det av någon anledning inget av det, utan jag är återigen hänvisad till mitt sketna och förbannat slöa ADSL :-/

Jag har nu börjat fundera på alternativa lösningar. Det som ligger närmast till hands är 4G, och har då hittat ett abonnemang hos Tele2 (Tele2 4G XL för företag) som enligt dem inte ska ha några som helst begränsningar utan det är bara att tuta och köra hur mycket man vill. Eftersom jag inte är intresserad av att kunna flytta med mig abonnemanget så spelar det ingen större roll att 4G nätet endast finns fläckvis utbyggt, där min nya lägenhet ligger har jag 3st 4G master relativt nära

se https://dl.dropboxusercontent......skarta.JPG

så förutsättningarna för att 4G abonnemanget ska funka är enligt min mening verkligen på min sida. Är dock lite osäker på det här med trådlös teknik vs fasta linan. Hade valet varit mellan 4G och fiber eller "Turbo" 3G vs ADSL hade det inte varit något snack om saken. Men nu när förutsättningarna är som de är blir jag lite kluven, skulle därför gärna vilja höra era erfarenheter/åsikter av ovanstående.

Jag är en ganska bra förbrukare av bandbredd vilket gör att jag vill ha en snabb lina för att kunna ladda ner och dela med mig av filer. Möjligheten att kunna spela FPS spel är ett plus i kanten, även om det blir mer och mer sällan som jag ägnar mig åt detta.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1289330
May 22, 2013 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Just taket finns på alla abonnemang, läs det finstilta. Det står typ att om du överlastar masten så kommer du begränsas så att alla andra också kan få använda kapaciteten.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1289333
May 22, 2013 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1289492 wrote: Just taket finns på alla abonnemang, läs det finstilta. Det står typ att om du överlastar masten så kommer du begränsas så att alla andra också kan få använda kapaciteten.

Ahh där ser man, tack för tipset. Hittade följande:

" För XL 4G förbehålls rätten att strypa hastigheten vid extremt utnyttjande som kraftigt avviker från Tele2:s kunders genomsnittsanvändning och påverkar andra användares upplevelse"

Har ringt Tele2 för att få reda på vad detta betyder i absoluta tal. Han hade inget bra svar på det utan bad att få återkomma. Han sa att det var vääldigt mkt, säkert 150-200 Gb...

Så min fundering är nu, kan man på något sätt mäta hur mycket bandbredd man förbrukar idag? Har flera enheter hemma som använder linan och är kopplade till Asus RT-n56u router.

Avatar
EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1289341
May 22, 2013 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde väl finnas nån form av statistik på rounterns conf sida?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1289348
May 23, 2013 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Annars finns det program man kan köra. Tror även 3g programmen ibland kan ha det inbyggt. En snabb googling gav mig detta.
Funderar på att köra det bara för skojs skull, för att se hur mö bandbredd man faktiskt använder.

Bandwidth monitor, bandwidth speed test, bandwidth and traffic monitoring tool for Windows

ISP Monitor Software

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL