January 6, 2004
stämmer .. BBB 8/1 .
du tankar MAX 1000kb/s
och skickar MAX 125kb/s
eftersom linan körs i halvduplex så kan du inte tanka 8 och skicka 1 samtidigt.
drar någon ner något från dig samtidigt som du tankar så kan inte du komma över 300-450kb/s.
Det är den enda nackdelen med den linan 8/1 gäller för alla BBB/ADSL.
December 15, 2002
De finns ingen ISP som kan garantera en viss hastighet. Särskilt inte efter första steget i de egna nätet och än mindre helt utanför de egna nätet. Teorin och praktiken är 2 helt olika saker i de allra flesta fall när man pratar om överföringshastighet.
Utrustning som tex. nätverkskort och kablage spelar in. Kvalitet på ledningen samt avstånd mot station. Belastning på nätet m.m
July 2, 2001
Lakszen wrote: stämmer .. BBB 8/1 .
du tankar MAX 1000kb/s
och skickar MAX 125kb/seftersom linan körs i halvduplex så kan du inte tanka 8 och skicka 1 samtidigt.
drar någon ner något från dig samtidigt som du tankar så kan inte du komma över 300-450kb/s.
Det är den enda nackdelen med den linan 8/1 gäller för alla BBB/ADSL.
Då ska jag berätta en glädjande överraskning för dig Lakszen!!!
Du kan tanka i full duplex om du har ADSL 8/1 eftersom det är full duplex. Du behöver bara prioritera utgående ACK så att dessa inte hamnar i en kö och det blir en tidslucka innan servern vet att den ska skicka nästa gäng paket.
Jag kör scream 8/1 i ca 840KB/s down samtidigt som ca 80KB/s upp.
July 2, 2001
Halv duplex är när det bara kan skickas data åt ett håll åt gången.
Ethernet löser det genom något som kallas CSMA/CD (Collision Sense Multiple Access / Collision Detection). Det betyder att Nätverkskortet (NIC) lyssnar på linjen först ifall någon pratar. Om det är ledigt så skickas paketet. Skulle två NIC skicka samtidigt så blir det en kollision. Då väntar NICen en slumpmässigt kort tid och försöker igen.
Det är därför det är så kass att köra med HUB. Dels att det är halv duplex, dels att ju mer maskiner det är uppe samtidigt, ju mer kollisioner blir det.
January 6, 2004
69link wrote: Halv duplex är när det bara kan skickas data åt ett håll åt gången.
Ethernet löser det genom något som kallas CSMA/CD (Collision Sense Multiple Access / Collision Detection). Det betyder att Nätverkskortet (NIC) lyssnar på linjen först ifall någon pratar. Om det är ledigt så skickas paketet. Skulle två NIC skicka samtidigt så blir det en kollision. Då väntar NICen en slumpmässigt kort tid och försöker igen.
Det är därför det är så kass att köra med HUB. Dels att det är halv duplex, dels att ju mer maskiner det är uppe samtidigt, ju mer kollisioner blir det.
ok men du hajade vad jag menade. jag haja vad du mena =) . . ialla fall har jag läst att det nämns i halv och full duplex angående (skicka ta emot samtidigt).
Ämnet var hur högt man kommer i hastighet . och drar någon från dig så kommer du inte över 300-450kb/s och förstås beror det okså på hur snabbt han drar och vem som drar
3 Guest(s)