November 24, 2004
Finns det någon router/brandvägg som tillåter access till trådlöst bredband. Vill alltså koppla upp nätverket.
I dagsläget används en vanlig pc med 1 vanligt nätverkskort och 1 trådlöst. Den står som ISC eller ICS...
Det fungerar ok, men vill kunna köra port-forwarding mm
Alternativt förslag på en mjukvaru-brandvägg till Windows som fixar port forwarding.
thx
November 24, 2004
tack,
men är inte de flesta trådlösa routrar ämnade att dela en fast (ex. adsl) anslutning och dela ut den trådlöst.
Fungerar det lika bra "åt andra hållet" ?
Vad gäller hårdvarubrandväggen. Är inte den extra "fokuserad" på inkommande trafik genom WAN-porten?
Jag frågar eftersom jag inte har en aning. Kanske nån som kan sprida ljus i mörkret?
November 22, 2001
Jaha, du menar så.
Men det borde den klara av.
Jag använder min trådlösa router som accesspunkt bara, så om jag kopplar mitt bredband till laptopen borde de andra datorerna kunna komma åt det den vägen.
Du menar så här eller?
bredband->dator som delar internet med wlankort -> router->sladd till övriga datorer
?
November 24, 2004
Egentligen är det portforwarding jag är ute efter.
Men även mer stabilitet. PC'n hänger sig en gång i veckan, antar att den läcker minne eller nåt. Det är Win98 på den, så det blir väl till att uppgradera till XP. Var in och kollade XP-brandväggen. Hur ställer man in port-forwarding där för TCP och UDP. Hittade inget...?
November 22, 2001
Hm, kollade nu.
De verkar ha tagit bort det i SP2, vad illa.
Eller så har de gömt det ordentligt.
Men sygate borde väl funka?
Har för mig att polaren använder det o det funkar bra.
Annars om du bara använder datorn till att dela uppkopplingen rekommenderar jag smoothwall om ditt wlankort funkar med den.
Linux-distrubition som är anpassad direkt för att vara firewall/router.
Mycket lätt att installera, har du aldrig sett linux förut går det ändå.
1 Guest(s)