Accesspunkt, kan jag ha en och i så fall vilken?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Accesspunkt, kan jag ha en och i så fall vilken?
Jolleman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
Member Since:
August 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte speciellt bekant med området trådlöst men vad jag har förstått så om jag har modem/router och en bärbar dator med trådlöst nätverkskort så behövs det bara en accesspunkt för att få trådlöst internet till den bärbara. Har jag rätt?

Modemet jag har är ett Billion Bipac 741C2, hittar ingen info om den på billions hemsida men bipac 711C2 ser till utseendet exact likadan ut, och här finns även lite info om 741C2.

Den bärbara är en Network Cobolt 8030C, enhetshanteraren säger att det trådlösa nätverkskortet är ett Intel PRO/Wireless 2915ABG Network Connection(vet inte riktigt om denna info är tillräcklig så säg till om mer behövs).

Nu till vad jag menade om jag kan ha trådlöst. Datorn har jag fått från skolan där jag går. Det finns trådlöst i alla lokaler där och således är det trådlösa nätverkskortet redan instället efter detta.
Frågan är ju nu om det går att ha trådlöst hemma också utan att behöva ändra de inställningar som redan finns, kanske antingen att använda samma inställningar eller om kan kanske kan göra nåt liknande två profiler med inställningar som man bara byter mellan.
Som sagt, jag kan inte mycket om det här.

Och sen då självklart vad för accesspunkt jag ska köpa om ovanstående saker går att lösa?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
947574
September 7, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska inte vara några problem att lösa. Förmodligen så är TCP/IP protokollet på ditt nätverkskort inställt på automatisk konfiguration, eftersom det förmodligen är så det fungerar i skolan. Förmodligen kan du använda samma inställning hemma - så det ska fungera oavsett om du har datorn i skolan eller hemma med samma inställningar.

Köp en accesspunkt med standarden IEEE 802.11g.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947629
September 7, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jolleman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
Member Since:
August 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948057
September 8, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det låter ju som det inte behöver bli så avancerat som jag kanske trodde det skulle bli.

Men då återstår bara vad för märke på accesspunkten. Jag har hört att man helst ska ha samma märke som nätverkskortet, alltså intel då, men när jag kollade på intels hemsida så verkar det precis som all tillverkning av just ap:s är nerlagd. Rätt/fel?

Om det nu är rätt så vad för märke ska jag ha istället? Vilket märke är "bäst"?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL