Acess point | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Acess point
This topic is locked
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
september 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 16, 2011 - 1:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Sitter och klurar ut på hur jag ska kunna få så bra täckning som möjligt på mitt trådlösa nätverk där hemma.

Har idag 1 st D-Link och 1 st Linksys routrar hemma (varav D-linken är den som används). Hur fungerar det här med Acess punkter etc+ går det att koppla så man har en D-link router på nedervåningen och en Linksys på ovanvåningen – sedan att Linksysen är kopplad till D-link routern trådlöst så den helt enkelt fungerar som en förlängning av mitt befintliga WLAN? Låte krångligt att förklara men ni förstår säkert vad jag menar 🙂

tottedaman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
mars 13, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1263405
mars 17, 2011 - 12:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Att dom routrarna går att ansluta till varandra trådlöst är ju inte säkert för det tror jag inte går att göra men det du kan göra är koppla en nätverkskabel från den en routern och sedan dra nätverkskabel till nedervåningen alltså genom golvet om du orkar och koppla det till linksys routern och sedan dela ut det trådlöst från linksys routern genom att koppla ena ände av nätverkskabeln till dlinken på en vanlig nätverksport och den andra ände till WAN porten på linksys och då ska det delas ut trådlöst av sig själv. Kanske inte det lättaste att göra men det är alltid stabilast med kabel emellan.

TN

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1263414
mars 17, 2011 - 6:01 e m
sp_Permalink sp_Print

linksys routern stöder det bergis, är väl värre med dlink routrn kanske. Kolla manualerna och sök lite på nätet på just din dlink modell.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
januari 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1263417
mars 17, 2011 - 7:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Antagligen skulle man kunna fixa det om båda routrarna har WDS-stöd men är sällan rekommenderat att blanda ihop 2 olika tillverkare för det.

Tror den bästa lösningen om du ska ha det trådlöst är att köra Power over Ethernet-lösning mellan de 2 routrarna.

Då får man ställa in router B till att inte dela ut IP-adresser ( stäng bara av DHCP i den ) så fungerar den som en AP.

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
april 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1263419
mars 17, 2011 - 8:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja slå ett slag för DD-wrt/open-wrt/tomato etc.. som fungerar alldeles ypperligt på vissa av våra hemma routers. Jag köpte alldeles nyss en DIR-300, flashade om den till dd-wrt och kör den nu som repeater brygga. (fungerar som förlängning av trådlös, går bra att koppla in kabel också.) Denna är i sin tur kopplad till min stabila DIR-655 som tyvärr inte går att flasha om såvitt jag vet.

Kolla gärna om din router har stöd för t.ex dd-wrt här: dd-wrt router database

Just dir-300 är kanske inte något jag rekommenderar för prestanda, men om man vill ha en router fullspäckad med funktioner så är det en billig router att laborera med.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
226 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL