September 5, 2001
Sitter och klurar ut på hur jag ska kunna få så bra täckning som möjligt på mitt trådlösa nätverk där hemma.
Har idag 1 st D-Link och 1 st Linksys routrar hemma (varav D-linken är den som används). Hur fungerar det här med Acess punkter etc+ går det att koppla så man har en D-link router på nedervåningen och en Linksys på ovanvåningen - sedan att Linksysen är kopplad till D-link routern trådlöst så den helt enkelt fungerar som en förlängning av mitt befintliga WLAN? Låte krångligt att förklara men ni förstår säkert vad jag menar 🙂
March 13, 2010
Att dom routrarna går att ansluta till varandra trådlöst är ju inte säkert för det tror jag inte går att göra men det du kan göra är koppla en nätverkskabel från den en routern och sedan dra nätverkskabel till nedervåningen alltså genom golvet om du orkar och koppla det till linksys routern och sedan dela ut det trådlöst från linksys routern genom att koppla ena ände av nätverkskabeln till dlinken på en vanlig nätverksport och den andra ände till WAN porten på linksys och då ska det delas ut trådlöst av sig själv. Kanske inte det lättaste att göra men det är alltid stabilast med kabel emellan.
TN
January 20, 2003
Antagligen skulle man kunna fixa det om båda routrarna har WDS-stöd men är sällan rekommenderat att blanda ihop 2 olika tillverkare för det.
Tror den bästa lösningen om du ska ha det trådlöst är att köra Power over Ethernet-lösning mellan de 2 routrarna.
Då får man ställa in router B till att inte dela ut IP-adresser ( stäng bara av DHCP i den ) så fungerar den som en AP.
April 21, 2008
Jag skulle vilja slå ett slag för DD-wrt/open-wrt/tomato etc.. som fungerar alldeles ypperligt på vissa av våra hemma routers. Jag köpte alldeles nyss en DIR-300, flashade om den till dd-wrt och kör den nu som repeater brygga. (fungerar som förlängning av trådlös, går bra att koppla in kabel också.) Denna är i sin tur kopplad till min stabila DIR-655 som tyvärr inte går att flasha om såvitt jag vet.
Kolla gärna om din router har stöd för t.ex dd-wrt här: dd-wrt router database
Just dir-300 är kanske inte något jag rekommenderar för prestanda, men om man vill ha en router fullspäckad med funktioner så är det en billig router att laborera med.
1 Guest(s)