January 18, 2004
Jag har lite frågor angående Telia ADSL 8mbit nedström o 0.8 mbit upström.
Om jag laddar ner från en BBB kille som har 10Mbit lina i ca 800Kb sek och sedan om jag samtidigt skickar till någon annan i ca 50-60 Kb då sänks min download hastighet ner som fan från 800 till ca 100 om inte mindre :S.
Jag tycker detta är konsitgt eftersom det var inte sådanna problem med 0.5mbit adsl som jag hade innan. Jag har en kompis från min klass som inte bor så långt ifrån mig o han har inte detta problemet. Men sedan har jag andra kompisar som har liknande problem som mig.
Det jag vill veta är om det finns något fix till detta?
July 26, 2003
natko wrote: Jag har lite frågor angående Telia ADSL 8mbit nedström o 0.8 mbit upström.
Om jag laddar ner från en BBB kille som har 10Mbit lina i ca 800Kb sek och sedan om jag samtidigt skickar till någon annan i ca 50-60 Kb då sänks min download hastighet ner som fan från 800 till ca 100 om inte mindre :S.
Jag tycker detta är konsitgt eftersom det var inte sådanna problem med 0.5mbit adsl som jag hade innan. Jag har en kompis från min klass som inte bor så långt ifrån mig o han har inte detta problemet. Men sedan har jag andra kompisar som har liknande problem som mig.Det jag vill veta är om det finns något fix till detta?
Troligtvis är det ju ett hårdvaruproblem och inte ett mjukvaruproblem. Med detta menar jag att det kan vara fel på allt från din modemutrustning till kvalitén på teleledningarna.
April 25, 2001
Det där du beskriver är ett vanligt problem. Mycket beror på vilket modem man har. Kolla om det finns nån uppdatering till ditt modem.
I tekniska termer beror det på att du inte hinner skicka acks tillräckligt fort när du tankar upp samtidigt. Varför detta aldrig var problem med 0.5 linan beror på att då var den likvärdig upp som ner.
March 20, 2003
Jappse wrote: ja men Pim_ har man köpt 8mbit så ska man fan inte utnyttja 100kb/sek när man kan få 800-950kb/sek,, då är det fan bättre att ha någon som Telia 2000 som är snabbare än 100kb/sek 😉 tänk med hjärnana din ffs
hjärnan
Man köper inte 8mbit, man köper "upp till" 8mbit. Och man kan komma runt det på ärliga sätt som ingen blir lidande av.
March 19, 2003
Sluta leecha på DC så slipper ni de problemet..
Telia har inte full duplex på de där tjänsterna.
Men för de ska man inte ha hastighets drop på 700kb/s för att 80kb/s ändrar riktning.
Upplevde samma sak när jag hade chello 0,7mbit och nån började ladda så sjönk d/l hastigheten.
Och har för mig att jag läste om problemet och att de inte berodde på half duplex utan att informationen inte han komma fram eller nått sånt.
Edit:
Och som Pim_ säger har du inte några som helst garantier att du ska ha 8mbit, bara upp till 8mbit. De som är lite skillnad med företag som köper anslutning att de betalar med och blir garanterade en hastighet, och om de inte får ut full hastighet blir isp'n ersättnings skylldig.
March 15, 2002
BarateaU wrote: Sluta leecha på DC så slipper ni de problemet..
Men för de ska man inte ha hastighets drop på 700kb/s för att 80kb/s ändrar riktning.
Jodå det är visst full duplex. Har länge undrat om hur det ligger till med adsl och duplex. Man hör ju ungefär lika många som säger att det är full duplex som att det är halv duplex. Jag beslöt mig därför för att maila Post och telestyrelsen och fråga och efetr några dagar fick jag svaret att adsl ALLTID är full duplex. 🙂
March 19, 2003
sPaZz wrote: [quote=BarateaU]Sluta leecha på DC så slipper ni de problemet..
Jodå det är visst full duplex. Har länge undrat om hur det ligger till med adsl och duplex. Man hör ju ungefär lika många som säger att det är full duplex som att det är halv duplex. Jag beslöt mig därför för att maila Post och telestyrelsen och fråga och efetr några dagar fick jag svaret att adsl ALLTID är full duplex. 🙂
Ofan där ser man på.
March 15, 2002
BarateaU wrote: [quote=sPaZz][quote=BarateaU]Sluta leecha på DC så slipper ni de problemet..
Ofan där ser man på.
Jo jag blev också lite förvånad. 🙂
1 Guest(s)