March 19, 2003
sPaZz wrote: [quote=BarateaU][quote=sPaZz][quote=BarateaU]Sluta leecha på DC så slipper ni de problemet..
Telia har inte full duplex på de där tjänsterna.
Men för de ska man inte ha hastighets drop på 700kb/s för att 80kb/s ändrar riktning.
Jodå det är visst full duplex. Har länge undrat om hur det ligger till med adsl och duplex. Man hör ju ungefär lika många som säger att det är full duplex som att det är halv duplex. Jag beslöt mig därför för att maila Post och telestyrelsen och fråga och efetr några dagar fick jag svaret att adsl ALLTID är full duplex. 🙂
Ofan där ser man på.
Jo jag blev också lite förvånad. 🙂
Bäst att skriva upp i antecknings blocket så man kommer ihåg de 😀
De trodde jag faneme inte.
Smart gjort att maila telestyrelsen.
March 15, 2002
BarateaU wrote:
Bäst att skriva upp i antecknings blocket så man kommer ihåg de 😀
Hehe kanske det. Jo jag tänkte att de borde väl veta, att maila t.ex. telia hade inte kännts så lönt eftersom man inte vet vad det är för folk som svarar då.
March 19, 2003
sPaZz wrote: [quote=BarateaU] Bäst att skriva upp i antecknings blocket så man kommer ihåg de 😀
Hehe kanske det. Jo jag tänkte att de borde väl veta, att maila t.ex. telia hade inte kännts så lönt eftersom man inte vet vad det är för folk som svarar då.
nee sant, de försöker väll förklara bort sig med stämmningar och uppsägningar.
July 22, 2003
Jag tror INTE att adsl alltid är full duplex. Xstream är det definitivt INTE.
Prova att klicka i rutan "use small send buffer" i dc++, det brukar hjälpa en hel del, det gjorde det iaf för mig när jag hade xstream. Nu har jag Telia 2000 och det verkar som denna tjänst är full duplex iaf. Har inga probs med att uppladdningar slöar ner dl's.
Mina ping tider är oxå mycket mycket bättre än xstream när jag laddar ner/upp mycket samtidigt.
February 16, 2004
Adsl kan nog gott och väl vara full duplex det som kan vara problemet är att för varje mottaget packet ska det gåt ett "ack" dvs att det kommit fram och är rätt detta brukar man samla ihop några av och skicka flera på samma gång sändaren skickar mera när den fått tillbaks ett ack på det den skickat om den får ett nack kommer den att skicka på nytt och tror inte många vet hur mycket skadade packet de får som måste sändas på nytt.
Radbrytningar är för de som behärskar språket.
March 15, 2002
Jepp så för er som har tillgång till en *nix burk så finns http://www.linklabs.net med en bra guide. 😉
July 22, 2003
July 18, 2003
ADSL är alltid full duplex, vår gammle vän 69link som var här på forumet, vår lilla nätverksguru gjorde tester på just detta här:
http://www.linklabs.net/
*Edit: DÄr va SpaZz först, jahaja.
September 6, 2003
Från techtarget...
"In telecommunication, duplex communication means that both ends of the communication can send and receive signals at the same time. full-duplex communication is the same thing. half-duplex is also bidirectional communication but signals can only flow in one direction at a time. Simplex communication means that communication can only flow in one direction and never flow back the other way.
An ordinary telephone conversation is a duplex communication. Most inexpensive speakerphones in conference rooms are half-duplex communication. (If you're speaking, you can't hear anyone else interrupt. You have to pause to let others speak.)"
http://searchnetworking.techta.....finition/0,,sid7_gci212017,00.html
Alltså *DSL modem har alltid full-duplex. Problemet ligger i att vi med mer i download än upload inte kan skicka tillbaka "bekräftelser" på allt vi tar emot lika snabbt som vi tankar, ungefär som varget beskrev det. Men ni ska definitivt inte få drops på 700kB/s bara så där. Jag skulle föreslå att ni...
1. Testar tptest som finns på konsumentverket(har inte en länk nu)
Fungerar allt som det ska, alltså max hastighet har ni inga problem med teleledningarna. Om det inte är max så kan det vara fel på vad som helst 😕
2. Ni anmäler att erat modem är trasigt och får det utbyt av er ISP. Fungerar det fortfarande dåligt så är det "fel" på teledningarna alternativt om ni har nått hemmanätverk som kan vara knas.
Jag som har BBB ADSL kan få teknisk support på plats så kan de mäta efter fel fram till telestationen. Några tips från mig, hoppas det löser sig.
2 Guest(s)