January 29, 2003
Hej! Jag undrar lite vad jag behöver och hur jag ska göra. Vi har ett litet nätverk hemma med två datorer och en skrivare. Den ena datorn har 2st nätverkskort. Båda har win XP Pro.
Igår fick vi adsl från Gavlenet på 1Mbit och jag tänkte dela ut anslutningen till båda datorerna, men jag fick det aldrig att funka. Bara på den datorn med 2 nätverkskort. Hemnätverket hade tydligen gett upp när jag fick in adsl:et. Finns det nån guide för vad jag behöver och hur jag gör på nätet nånstans? Jag vet att NH hade en förut som de nu tagit bort!
Sen det här med att modemet ska sitta på första jacket, vi har typ inget. Alla telejack är parallellkopplade så det brusar och sprakar i luren när filtret/splittern är inkopplat, vilket jack man än använder.
Hur ska jag göra / Vad behöver jag? Switch/Korsade eller inte korsade kablar? Eller går det med den utrustning vi har?
Jag vill dela internet och skrivaren på två datorer och gärna göra ngt åt telejacken, finns det ingen dosa av nå slag som luras att det är det första jacket, har för mig att jag hört det nånstans?
Tack på förhand
January 29, 2003
finns det något gratisalternativ med de grejjor ja har nu? Har för mig att det ska kunna funka. Men annars, är det en helt vanlig router jag behöver? det behöver inte vara en inbyggd switch eller nå annat special?
BTW, tack för snabbt svar!
EDIT: När jag testar detta som stod i swec:s forum så slutar internet att funka
Om servern har Win2k/Xp/Me: (servern)
Ställ in ena nätverkskortet mot internet enligt de uppgifter du fått.
På andra nätverkskortet ställer du in
IP: 192.168.0.1
Gateway : inget
DNS: inget
På klient(erna)ställer du in:
IP: 192.168.0.2(2-254)
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1
Om du vill köra flera är det bara o koppla in i en hubb/switch och sen koppla på flera där.
OBS! glöm inte aktivera internetdelning på SERVERN, (egenskaper på anslutningen som kör internet direkt, fliken avancerat)
--------------------------------------
Varför?
May 9, 2001
På det kort som internet är på så kör man guiden för internetdelning.
Då ska Windows ställa in IP mm automatiskt.
På de andra datorerna tror jag att det ska fungera att köra DHCP.
Annars får man ställa in detta manuellt.
Själv har jag en router och ställer in ett fast IP.
Sedan anger jag routerns LAN IP som Default Gateway och DNS.
För dig anger du det IP som den andra datorn har mot ditt egna nät.
Oftast är det 192.168.0.1
April 26, 2004
enklaste vägen är:
egenskaper för nätverket
egenskaper för nätverkskortet som är anslutet till gavelnet
under andra fliken klickar du i "tillåt att andra datorer ansluter till internet via denna internetuppkoppling"
på den andra datorn ställer du in erhåll ip-adress
Mellan Datorerna måste du ha en korsad kabel.
Det är allt som ska behöva göras. Allting kommer att ställa in sig som beskrivet ovan, helt automagiskt.
January 29, 2003
OK... för att krångla lite, nu har jag bestämt mig för att köpa router. funkar denna?
http://www.elgiganten.se/is-bi.....types_text
snygg länk va!?
då behöver jag väl bara köpa två okorsade tpkablar och plugga in, eller måste man göra en massa andra inställningar då?
Kommer lanet funka då? så att man kan dela ut skrivare och tanka över filer mellan datorerna?
Tack än en gång
EDIT: Finns det ingen bra guide med alla inställningar i windows och så som man kan kika på för hemnätverk med delat internet och skrivare med router/switch?
1 Guest(s)