ADSL och nätverk mellan två datorer|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ADSL och nätverk mellan två datorer
wheki
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 15, 2004 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag ska få min nya dator imorgon, då vill jag ju ha ett nätverk mellan dom, och jag vill ju kunna ha internet på båda. Jag har Telia ADSL 0.5Mbit. Vad behöver jag för att kunna koppla ihop dom två så att man kan dela filer och internet och sånt?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
wheki
Medlem
645314
June 15, 2004 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: http://w1.857.telia.com/~u8571.....l23se.html

kollade sidan, men där verkar det som man ska ha ett speciellt modem.. just nu har jag ett som heter D-Link DSL-200 ADSL USB MODEM.
har sett att det finns produkter som kombinerar massa (bredbandsrouter, adsl-modem, switch) kan man använda ett sånt och bara köra med den och få det att funka som jag vill (både internet, och kunna dela filer)?
om inte det funkar, vad skulle jag behöva för saker isåfall? ett nytt adsl-modem? och en korsad CAT5-kabel som jag sätter mellan datorerna?

just nu ser det ut så att jag har en splitter i första teleuttaget, från den går en tele-sladd till modemet, från modemet går en usb-sladd till datorn.

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
645335
June 15, 2004 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

du kan sätta i 2st. nätverkskort och sedan dela upp anslutningen, men då måste den ena datorn vara på för att den andra ska kunna surfa....

wheki
Medlem
645356
June 15, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Bark wrote: du kan sätta i 2st. nätverkskort och sedan dela upp anslutningen, men då måste den ena datorn vara på för att den andra ska kunna surfa....

okej, d var ju inte så smidigt då ju.. hur kan man göra annars då?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
645522
June 15, 2004 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

wheki wrote: [quote=rsastin]http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl23se.html

kollade sidan, men där verkar det som man ska ha ett speciellt modem.. just nu har jag ett som heter D-Link DSL-200 ADSL USB MODEM.
har sett att det finns produkter som kombinerar massa (bredbandsrouter, adsl-modem, switch) kan man använda ett sånt och bara köra med den och få det att funka som jag vill (både internet, och kunna dela filer)?
om inte det funkar, vad skulle jag behöva för saker isåfall? ett nytt adsl-modem? och en korsad CAT5-kabel som jag sätter mellan datorerna?

just nu ser det ut så att jag har en splitter i första teleuttaget, från den går en tele-sladd till modemet, från modemet går en usb-sladd till datorn.

Du lär få byta ut USB-modemet mot ett vanligt ethernet-modem.
Därefter kan du skaffa en router för att dela ut internet, bygga nätverk osv. Varianten att köpa ett nytt modem med inbygd router. Du får nog kolla först vad din ISP´s uppkoppling stödjer för typer av modem.

Behåller du ditt modem så måste du som det sagts innan köra två nic i datorn och alltid ha den påslagen. Såvida du inte hittar en router som stödjer USB-koppling.. men jag kan inte minnas att jag sett nån sådan (betyder inte att det inte finns)

wheki
Medlem
645562
June 15, 2004 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: [quote=wheki][quote=rsastin]http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl23se.html

Du lär få byta ut USB-modemet mot ett vanligt ethernet-modem.
Därefter kan du skaffa en router för att dela ut internet, bygga nätverk osv. Varianten att köpa ett nytt modem med inbygd router. Du får nog kolla först vad din ISP´s uppkoppling stödjer för typer av modem.

Behåller du ditt modem så måste du som det sagts innan köra två nic i datorn och alltid ha den påslagen. Såvida du inte hittar en router som stödjer USB-koppling.. men jag kan inte minnas att jag sett nån sådan (betyder inte att det inte finns)

okej, ska kolla lite med min ISP då.
har ni något förslag på bra märke?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
645572
June 15, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv kör jag nu på en DI-624+ med 54mbps Wlan.
Medans andra kräks på Dlink så är jag nöjd. körde tidigare en di-804 som gick klockrent i två år.
Däremellan körde jag en 3com W-lan router, 3Com står ju för kvallitet, men överlag så är det lite enklare varianterna aningens knepiga att konfigurera, (för få möjligheter och allternativ)
Linksys är billigt och lyder under Cisco som är bra kvallitet, Men just linksys produkterna har fått mycket skäll och kan ej jämföras i kvalle med cisco. Netgear är ett annat Allternativ, men har sällan utbytbara antenner på sina enklare w-lan routrar (vilket är lika bra att köpa när man ändå håller på)
Så som sagt.. kolla vad du kan ha först av din ISP, sen läser du tester och reviews av produkter som passar din plånbok.

wheki
Medlem
645604
June 15, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Själv kör jag nu på en DI-624+ med 54mbps Wlan.
Medans andra kräks på Dlink så är jag nöjd. körde tidigare en di-804 som gick klockrent i två år.
Däremellan körde jag en 3com W-lan router, 3Com står ju för kvallitet, men överlag så är det lite enklare varianterna aningens knepiga att konfigurera, (för få möjligheter och allternativ)
Linksys är billigt och lyder under Cisco som är bra kvallitet, Men just linksys produkterna har fått mycket skäll och kan ej jämföras i kvalle med cisco. Netgear är ett annat Allternativ, men har sällan utbytbara antenner på sina enklare w-lan routrar (vilket är lika bra att köpa när man ändå håller på)
Så som sagt.. kolla vad du kan ha först av din ISP, sen läser du tester och reviews av produkter som passar din plånbok.

okej, ska kolla runt lite, tack =) men jag söker "vanliga", alltså inte trådlösa, men som sagt jag får kolla runt lite. Hittade den här:
http://www.inetdata.se/tillbeh.....pl=5400259
Skulle den funka i mitt fall? Hur ska jag koppla isåfall? ska kolla om ISP:n stödjer det, och se om plånboken tillåter köpet 😛 men det får den nog göra om det funkar i mitt fall =)

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
645703
June 15, 2004 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall nog funka bra. stödjer som mest 8mbps så det skall väl inte vara något problem om du sitter på ADSL.
Denna är kanske overkill, ("bara" 22mbps wlan) tänkte mest på att fler och fler börjar med trådlösa burkar mm.
Och då kan det vara skönt att redan ha det så att säga.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
645706
June 15, 2004 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Router, så slipper den ena datorn bli beroende av den med 2 nätverkskort i.

wheki
Medlem
645727
June 15, 2004 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Skall nog funka bra. stödjer som mest 8mbps så det skall väl inte vara något problem om du sitter på ADSL.
Denna är kanske overkill, ("bara" 22mbps wlan) tänkte mest på att fler och fler börjar med trådlösa burkar mm.

okej, jag har tänkt lite på trådlöst, men det är lite för dyrt för mig..
men behöver jag något mer än D-Link DSL-504T för att kunna koppla ihop datorerna?

SoulBurn wrote: Router, så slipper den ena datorn bli beroende av den med 2 nätverkskort i.

vad menar du? ska jag ha både D-Link DSL-504T och en router lr?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
645915
June 15, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

wheki wrote: [quote=Peter@20ghz]Skall nog funka bra. stödjer som mest 8mbps så det skall väl inte vara något problem om du sitter på ADSL.

okej, jag har tänkt lite på trådlöst, men det är lite för dyrt för mig..
men behöver jag något mer än D-Link DSL-504T för att kunna koppla ihop datorerna?

SoulBurn wrote: Router, så slipper den ena datorn bli beroende av den med 2 nätverkskort i.

vad menar du? ska jag ha både D-Link DSL-504T och en router lr?

Du behöver ett nätverkskort i varje dator (standard på alla idag)
nätverkskabel och sen är du igång.

Soulburn Missade nog att det var inbygd router i dlinken du länkade till, antagligen svarade han bara direkt på din första fråga utan att läsa resten.

wheki
Medlem
646105
June 16, 2004 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

okej, bra =) då ska jag bara kolla om Telia stödjer det modemet, får hoppas d =) idag kommer ju datorn, så jag behöver ju ha d i dagarna som kommer..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL