ADSL så snabbt som möjligt|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ADSL så snabbt som möjligt
Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tänkt att köpa lägenhet och vill ha adsl då. Men jag undrar lite saker

1. Kan man ha adsl utan att ha ett telefonabonemang?
2. Hur lång leverans tid är det ungefär på tex BBB?
3. Kan man beställa i förväg?
Om jag köper den lägenhet som jag har tänkt så flyttar jag in 1:a april. Måste jag vänta tills dess med att beställa eller kan man förbeställa på nåt vis?

Golai
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 168
855465
March 8, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det är fel ställe att fråga på om du kan beställa i förväg.. ring till bbb eller vilken leverantör du nu vil välja.
så..

1. Borde inte vara ett problem men fråga iNet leverantören när du ringer.

2. Kan ju bara dem svara på om du frågar.

3. Se svaret på fråga 2

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
855509
March 9, 2005 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

1. Adsl tror jag Måste ha ett telefon abonemang, fick skaffa mig telias hemtelefon och sprays adsl. har för mig att nästa alla adsl kräver hemtelefon.

2. Du har kollat på 24mbit BBB ? tror det är nästan samma som på sprays. ca 3-4 veckor.

3. Ring och fråga:)

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
855540
March 9, 2005 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Det stog på idg.se för ett tag sedan om en operatör som kopplade in dsl utan krav på telefon. Sedan så tar det inte så lång tid att fp om du inte har något abbonemang sedan innan.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
855546
March 9, 2005 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Normalt så går det inte att ha adsl utan telefon och det går inte att förbeställa (innan telefonen är inkopplad).

Är det en comhem-ansluten lägenhet kan du skaffa från dem och slippa vanlig telefon (eftersom det går över kabelnätet istället), och där borde du kuna förbeställa. Iaf om du redan bor i ett comhem hus.
Jag kunde beställa mitt drygt en månad innan jag flyttade.

Deras 8/1 tjänst funkar mycket bra för mig, skickar i över 130k/s laddar i 900-1000 och har bra pingtider.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
855558
March 9, 2005 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, hade ingen hemtelefon och därför nekade BBB mig.
Tråkigt men sant, nu sitte jag via tv-nätet "upc chello" och det har den hastigheten de utlovar samt att inget krav på tele.

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
855569
March 9, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ringde BBB och man kunde som sagt inte få adsl utan telefon. Men jag kollade på sprays hemsida och det verkar ju lovande. Dom har telefonabonemang för 20kr/mån och ingen anslutingsavgift. Och då kostar 8mbit 179kr/mån april, maj och juni. Det verkar väldigt bra.

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
855571
March 9, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Normalt så går det inte att ha adsl utan telefon och det går inte att förbeställa (innan telefonen är inkopplad).

Är det en comhem-ansluten lägenhet kan du skaffa från dem och slippa vanlig telefon (eftersom det går över kabelnätet istället), och där borde du kuna förbeställa. Iaf om du redan bor i ett comhem hus.
Jag kunde beställa mitt drygt en månad innan jag flyttade.

Deras 8/1 tjänst funkar mycket bra för mig, skickar i över 130k/s laddar i 900-1000 och har bra pingtider.

Men hur funka de då? Om du beställde en månad innan du flyttade? Om jag tex får flytta in i lägenheten 1:a april, då skrivs den väl inte på mig förrän då? Och då kan ja väl inte beställa innan?

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
855577
March 9, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: Ringde BBB och man kunde som sagt inte få adsl utan telefon. Men jag kollade på sprays hemsida och det verkar ju lovande. Dom har telefonabonemang för 20kr/mån och ingen anslutingsavgift. Och då kostar 8mbit 179kr/mån april, maj och juni. Det verkar väldigt bra.

Telefonabbonemang för 20kr/mån det är en tillägg bara. du måste ändå ha Telias grund abbonemang för att få den som är 125kr.
bättre kanske att välja Telias (Alltid som är 65kr och man får ringa hur mycket man vill till hemtelefon.

så har jag gjort. Telias grundabbonemang + Telia alltid + Spray 8000.

125+65+359kr = 549kr i månaden

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
855598
March 9, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

valkonen wrote: [quote=Suizide]Ringde BBB och man kunde som sagt inte få adsl utan telefon. Men jag kollade på sprays hemsida och det verkar ju lovande. Dom har telefonabonemang för 20kr/mån och ingen anslutingsavgift. Och då kostar 8mbit 179kr/mån april, maj och juni. Det verkar väldigt bra.

Telefonabbonemang för 20kr/mån det är en tillägg bara. du måste ändå ha Telias grund abbonemang för att få den som är 125kr.
bättre kanske att välja Telias (Alltid som är 65kr och man får ringa hur mycket man vill till hemtelefon.

så har jag gjort. Telias grundabbonemang + Telia alltid + Spray 8000.

125+65+359kr = 549kr i månaden

Vad är telia alltid? Måste man ha de? Och spray 8000 kommer bara kosta 189kr/mån i april, maj och juni iaf. Sen blir de väl 125+359 = 484

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
855637
March 9, 2005 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde man kunde ha BBB samt dras IP telefon, med icke.

Man behövde typ ha vanlig telefon först och sen skulle det ta några månader inan man kunde få ip tele.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
855713
March 9, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia alltid är en +(plus) sak till grundabonemanget men den behöver man inte ta. Alltid = ringa gratis alltid till hemtelefoner 🙂 tänkte bara säga att det finns en sådan nu också. gratis anslutnings avgift där med.

altså om du inte vill ha alltid blir det blir det precis som du hade räknat ut = 484kr i månaden.

Jag tog spray när dom hade allt gratis (anslutning+modem). 🙂 men det blir samma sak ändå om man kollar.

får min spray 8000 uppkoplad den 16e. (tagit 3 veckor sen) få se hurdan den är:)

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
855720
March 9, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

valkonen wrote: Telia alltid är en +(plus) sak till grundabonemanget men den behöver man inte ta. Alltid = ringa gratis alltid till hemtelefoner 🙂 tänkte bara säga att det finns en sådan nu också. gratis anslutnings avgift där med.

altså om du inte vill ha alltid blir det blir det precis som du hade räknat ut = 484kr i månaden.

Jag tog spray när dom hade allt gratis (anslutning+modem). 🙂 men det blir samma sak ändå om man kollar.

får min spray 8000 uppkoplad den 16e. (tagit 3 veckor sen) få se hurdan den är:)

Va skumt. Förut när jag kollade om jag kunde få bredband hos spray så stod de: Grattis du kan få spray 8000, men nu står de att ja kan få 2000!!?!?! De var bara några timmar sedan ja kunde få 8000.

Edit: Eller så tar man telia 24 mbit, de kostar lika mycket som 8.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
855762
March 9, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

haha =) deras hemsida krånglar som fan. jag fick vänta 1månad att den skulle fixas sig och säga vilken jag kan få.

tänk på att telia har bindningstid som är längre och att den är dyrare (internet). man använder väl inte mer hastighet än 8mbit? 😛 den blir väl inte snabbare för det när alla ändå har nästan 1mbit upload 🙂

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
855912
March 9, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

valkonen wrote: haha =) deras hemsida krånglar som fan. jag fick vänta 1månad att den skulle fixas sig och säga vilken jag kan få.

tänk på att telia har bindningstid som är längre och att den är dyrare (internet). man använder väl inte mer hastighet än 8mbit? 😛 den blir väl inte snabbare för det när alla ändå har nästan 1mbit upload 🙂

Jo iofs sant. Men det som är så jobbigt är att spray har leveranstid på 20 dagar och BBB har 3-5 veckor. Men telia har bara 7 dagar. Så vilket ska man välja??? BBB har ju gratis anslutningsavgift. Hjääälp!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL