September 17, 2001
fiskpinnen wrote: Ja adsl är ju ett fristående abonemang, så varför inte.
Klart telia äger mycket av de kablar som används men tror inte de kan hindra.
Hmm, okej... för på BoStreams sajt står det nåt just om att man måste ha fast telefoni hos Telia, eller vara förvals abonnent hos Tele2 eller dylikt. Alltså ha fast telefoni... hmm... kanske B.Stream skulle vägra att ansluta mig om dem märkte att jag inte har f.tele?
April 10, 2001
Men Hallå..
För att kunna använda ADSL så måste du ha en signal från telestation till ditt första telejack i hemmet. Och har du ingen fast telefoni så kan det heller aldrig komma fram nån signal.
Det är ju som att sitta i ett tält i skogen och be bostream koppla upp dig med adsl. Nej du får nog skaffa ett teleabbonemang först, allternativt, via kabel-tv eller radio-lan.
July 17, 2001
Alltså du måste har din lina inkopplad i telestationen, annars är det lite svårt, med du behöver egentligen inte ha något abbonemang, dvs att det tutar i luren när du lyfter den. Bara det att för att ha en lina till stationen implicerar det att du måste köpa ett fullt abbonemang. Telia skulle nog inte tillåta att ADSL operatörerna körde ADSL direkt på linan utan att de hade ett abbonemang hos dem. Det funkar så här på telestationen:
a----b----(c)
a = inkopplingspunkt för vanlig telefoni
b = inkopplingspunkt för ADSL
c = hemma hos dig
Punkt b bara "kompletterar" den vanliga telefonisignalen med ADSL signalen. Den är den signalen som ditt filter du har hemma "tar ut" och matar till ditt modem.
Så du kan skippa punkt a om du vill, dock inte populärt hos Telia 😛
September 17, 2001
Peter@20ghz wrote: Men Hallå..
För att kunna använda ADSL så måste du ha en signal från telestation till ditt första telejack i hemmet. Och har du ingen fast telefoni så kan det heller aldrig komma fram nån signal.
Det är ju som att sitta i ett tält i skogen och be bostream koppla upp dig med adsl. Nej du får nog skaffa ett teleabbonemang först, allternativt, via kabel-tv eller radio-lan.
Jopp! Klart fan det går... sitter ju fan med mitt ADSL å tankar å surfar nu 😛 :bgrin:
1 Guest(s)