Aktivera trådlöst nätverk i bärbar|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Aktivera trådlöst nätverk i bärbar
Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag försöker hitta trådlösa nätverk med granntjejens bärbara FujitsuSiemens (Amilo-variant). Men trots att nätverkskortet ser ut att vara installerat i Enhetshanteraren, ser ut att fungera, och är aktiverat så hittas inga trådlösa nätverk.

Nu har jag läst mig till att det kan vara hårdvarulåst, och/eller avstängt i BIOS. Någon som har erfarenhet av detta datormärke om hur man dels kommer in i BIOS, dels aktiverar hårdvarudelen för WLAN?

Hälsningar
Micke aka Kingsthrone

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1049386
June 9, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar ofta finnas på just bärbara en knapp för ON/OFF av trådlösa för bland annat spara ström.

Testa dra ner netstumbler programmet och se om de kan upptäcka några nät.
Vet inte vilket wlan kort hon har men ofta brukar tillverkarna av korten erbjuda egna program för anslutning fast windows inbyggda kan funka lika bra.

Windows inbyggda uppger inga fel att de kontrolleras av annan programvara eller att de inte hittar kortet eller nått sånt?
Kan ju också vara nått simpelt att nötterna som stoppa i wlan kortet har glömt? att ansluta de två kablanra som går till antennen.
Det borde resultera i att kortet ser ut att funka fast inte får någon motagning.
Men det är nog inte så troligt men du kan ju alltid ta en titt, brukar bara vara en lucka på underisdan till mini-pci slotet.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1049391
June 9, 2006 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis som barateau säger. I bios ställer du egentligen bara in om den ska vara igång vid start varje gång eller avstängd.

På min acer finns det tex en snabknapp för av-påstängnig av wlanet.

Om den är igång så ska du in i inställningar- nätverksanslutningar och sedan aktiverawlanet där. Då komemr den att söka upp alla trådlösa nät i närheten och då ska det bara att välja viken hon ska ansluta till.

Ewox
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
Member Since:
October 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1049430
June 9, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

min jobbdator är av samma typ. först så måste du se till att programmet för att hantera knapparna (4 eller 5 st som sitter till v. om tangentbordet) sedan så trycker du bara på den med wifi symbolen. har den överst på min.

programmet finns att ladda ner på f/s hemsida. ange bara servicetag så löser det sig =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL