August 31, 2002
Har 2 datorer med XP och vi ska dela på en ADSL-anslutning. Läget är följande: :bok:
Vi använder oss av en hub som e kopplat till ADSL-modemet. Huben är central alltså med förgreningar till båda datorerna. Problemet är att vi bara lyckas få internet att fungera på ena datorn. :arg:
Nätverket fungerar dock på båda, så vi kan dela filer mm mellan datorerna, men tyvärr står bara ena datorn i kontakt med internet.
Visst är det så att det ska gå att dela en adsl-anslutning på detta sätt i XP? Utan att behöva ha ett extra nätverkskort? Givetvis har ju båda datorerna varsitt nätverkskort som det är nu.
Vad jag kan tyda av XP-hjälpen så är det fullt möjligt att connecta två datorer med internet via en HUB. Därför blir jag rådvill när det inte funkar. Jag har kört guiden för konfiguration av nätverket på båda cpu, och har protokoll osv som behövs.
Jag funderar på vilka IP-inställningar jag ska använda på dator#2, som inte funkar nu asså.och vilka andra justeringar som kan behövas.
Vore fruktansvärt tacksam om någon som har teorier om detta kunde räcka mig en hjälpande hand. EN hel söndags spelande Battlefield 1942 står på spel, så insatserna e höga. Ni vet hur det e... :bgrin:
July 1, 2002
har du gått in i egenskaper för nätverkskortet påd en datorn som internet funkar med och sen avancerat och satt på :Tillåt att andra användare ansluter till internet på den här datorn. vet ej omd et gör skillnad men det är så man gör när man kör 2 nätverkskorti alla fall.
July 2, 2001
När jag kollar i hjälpen på min engelska XP så står följande:
"Before installing the second network adapter on your ICS host computer, it is recommended you rename the modem or network connection that is connected to the Internet. This is so you can easily identify the connection to the Internet."
Du behöver du ett nätverkskort till.
Vad som saknas med windows är att man inte kan skapa ett IP-alias (extra IP-address) när man kör med DHCP. Och du måste ju köra med DHCP ifall du kör med Telia.
Hade man kunnat skapa fler IP på samma nätverkskort när man kör DHCP så skulle du kunna få det att räcka med ett nätverkskort.
Dock så är nätverkskort billiga med priser från 130:- eller så.
April 1, 2001
Jag har aldrig testat på det viset som du säger, just för att jag tror inte det är möjligt i WinXP. Det du får göra är nog att fixa fram ett extra nätverkskort och sätta i din burk, och sen dela anslutningen via det andra kortet.
Finns en guide här på NH
https://www.nordichardware.se/.....hemnatverk
August 31, 2002
hmmm....ok....
Får rota i låddan med gamla grejer o se om jag kan trolla fram ett nätverkskort.
Tack för hjälpen i alla fall...tack vare tipsen stannar frustrationen vid endast en hel lördags meckande med inställningar.
:worshipp:
:worshipp:
Söndagen borde vara räddad! 8)
October 10, 2002
De e nog fullt möjligt teoretiskt det som du sku vilja bygga upp. Jag vet bara inte hur man skall göra det i Windows.
Grejjen är den att du i den maskin som har uppkoppling till nätet sätter två ip-adresser (i olika rymnder) på det ena nätkortet. Alltså, den ena rymden har adsl:n i sig. Den andra har den andra datorn. Dator 2 måste även ha dator 1 som default gateway. Och efter det sku de bara vara att sätta routing på.
Så här borde de fungera, men som sagt så har jag ingen aning om hu de görs i windows.
2 Guest(s)