April 14, 2008
Hej
Jag är med i BBB och nu har jag stora problem när jag ska spela online. Inget spel funkar alla laggar jätte mycket. Och allt detta lagg (hööga ping) har hänt efter det att 3 till datorer lags till i mitt nätverk. Nu har jag 2 trådlösa bärbara datorer och 2 som inte är trådlösa.
Min nätverkskabel går direkt in till BBB modemet i port 1. Så jag förstår inte varför det laggar. Finns det något jag kan göra ?? Behöver verkligen hjälp här.
Har hört nått om att man kan ändra till statisk ip eller nått sånt så att inte ''linan'' är så belastad när jag tex spelar cs eller starcraft. Men har väldigt lite fakta om det här och inget att utgå ifrån.
Är tacksam för all hjälp blir tokig vet inte vad jag ska göra helt plötsligt kan jag inte spela nått mer
April 14, 2008
Gjorde ett test på: http://www.bredbandskollen.se/
Resultatet blev:
0.69mb/sek skicka
5.79mb/sek ta emot
Svarstid: 45ms
Ofta så används alla datorer i hushållet samtidigt. Men även när jag bara använder min dator så laggar det. Spelar visst ingen roll längre
November 14, 2003
Det är ju inget snack om saken att en uppkoppling på 6 Mbit/s inte ska delas av fyra datorer samtidigt! Det räcker att en av datorerna tar all bandbredd och Internet blir segt som sirap på de andra datorerna.
Något som tar mycket bandbredd är när man laddar ner filer eller spelar onlinespel. Att det blir segt när bara en dator används beror förmodligen på en dålig router.
April 14, 2008
Balor wrote: Det är ju inget snack om saken att en uppkoppling på 6 Mbit/s inte ska delas av fyra datorer samtidigt! Det räcker att en av datorerna tar all bandbredd och Internet blir segt som sirap på de andra datorerna.
Något som tar mycket bandbredd är när man laddar ner filer eller spelar onlinespel. Att det blir segt när bara en dator används beror förmodligen på en dålig router.
Men när bara en dator används så laggar det också. Ska jag byta router menar du? Jag har bara ett modem från BBB direkt kopplat till datorn (på den finns en trådlös router ''antenn'' ) inget mer.
Förut var det inte såhär bara nu vet inte varför
March 13, 2008
Prova "traceroute" sammans med "ping" till din spel ip-adress. Med och utan dine tre andra datorer.
Da kan du bestemme hvor i nettet problemet ligger.
Kan du endre "packet size" i modemet, prøva mindre verdier. Som vil gi deg lavere hastighet i kb/s, men muligens bettre ping tider.
Sammenligne gjerna med en kompis sine resultat från ett annat ställe.
November 22, 2001
Balor wrote:
Onlinespel tar i princip ingen bandbredd alls.
Laggar det även om de andra datorerna är avstängda / urkopplade?
November 14, 2003
Json_81 wrote: Onlinespel tar i princip ingen bandbredd alls.
Ah, det kan mycket väl stämma. Jag har inte spelat några onlinespel på flera år, dock kommer jag ihåg att när jag spelade så tog det en hel del bandbredd. Uppkopplingarna var ju mycket långsammare då också.
Ett bättre exempel är i så fall om man tittar på högupplösta filmer på Youtube, vilket faktiskt kräver en hel del bandbredd. Det är inte något flera datorer kan göra samtidigt med en uppkoppling på 6 Mbit/s.
April 14, 2008
anton41 wrote: Prova "traceroute" sammans med "ping" till din spel ip-adress. Med och utan dine tre andra datorer.
Da kan du bestemme hvor i nettet problemet ligger.
Kan du endre "packet size" i modemet, prøva mindre verdier. Som vil gi deg lavere hastighet i kb/s, men muligens bettre ping tider.
Sammenligne gjerna med en kompis sine resultat från ett annat ställe.
omg jag är så newb på det här. Vad är ''traceroute'' ? Och hur vet jag vad min spel ip är?
Ändra packsizie i modemet? Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga
Json_81 wrote: Onlinespel tar i princip ingen bandbredd alls.
Ja det gör det
1 Guest(s)