July 23, 2006
Tjenare!
Jag har ett problem, det är så här att jag lirar ett onlinespel och har nu fått ett riktigt barn på halsen. Han har fått tag på mitt IP och kommer pinga mig när jag spelar för att få mig död i spelet (han är fruktansvärt avundsjuk antagligen). Nu undrar jag om det går att byta IP utan att byta leverantör eller ringa dess support. Det skulle även gå bra å få ett 100% säkert skydd mot pingning.
Tack på förhand.
July 23, 2006
Trilogic wrote: Har dynamisk eller fast IP?
Om du har dynamisk IP gör du bara renew i routern.
Har du fast IP, prata med din ISP om byte. Men då ska du ha ett giltigt skäl. Tveksam att det räcker med att en barnrumpa pingar dig när du LANar..
Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
May 17, 2002
Hör av dig till din ISP ändå! Om du säger att du blivit hotat om sabotage mot ditt ip så kommer de säkert byta om de har möjlighet att göra det på ett någorlunda lätt sätt. Jag har ingen aning om hur svårt/lätt det är för dem att byta ip, men jag antar att det inte borde vara för svårt för dem.
Att "sabotaget" handlar om att någon barnrumpa försöker pinga dig när du spelar borde kvitta. Du har ju betalt för att kunna nyttja tjänsten till att spela, men du kanske skall uttrycka dig genomtänkt innan du skickar ditt första mejl eller om du ringer.
July 23, 2006
airman wrote: Hör av dig till din ISP ändå! Om du säger att du blivit hotat om sabotage mot ditt ip så kommer de säkert byta om de har möjlighet att göra det på ett någorlunda lätt sätt. Jag har ingen aning om hur svårt/lätt det är för dem att byta ip, men jag antar att det inte borde vara för svårt för dem.
Att "sabotaget" handlar om att någon barnrumpa försöker pinga dig när du spelar borde kvitta. Du har ju betalt för att kunna nyttja tjänsten till att spela, men du kanske skall uttrycka dig genomtänkt innan du skickar ditt första mejl eller om du ringer.
Tror nog jag ska försöka det! Tack så mycket.
July 16, 2003
DanneHK wrote: Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
Du har alltså fast IP. Som isf. byts ut 4 gånger per år!
Grymt nyfiken vad du har för ISP?
DanneHK wrote: [quote=padda]Eller skaffa en router
Jag har en router... Men vad hjälper den mot pingning om man inte har ett skydd? Det är det jag har frågat om på min första post.
NAT & SPI är dina skydd.
July 23, 2006
Trilogic wrote: [quote=DanneHK]Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
Jag har en router... Men vad hjälper den mot pingning om man inte har ett skydd? Det är det jag har frågat om på min första post.
NAT & SPI är dina skydd.
Min ISP är Telia, och den är uppenbarligen dynamisk enligt dig då..
July 16, 2003
DanneHK wrote: [quote=Trilogic][quote=DanneHK]Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
NAT & SPI är dina skydd.
Har själv Telia och möjligt är att de de gör 4st DHCP updates per år. Men du gör det enkelt i din router. Och vola, ny IP..
July 23, 2006
Trilogic wrote: [quote=DanneHK][quote=Trilogic][quote=DanneHK]Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
NAT & SPI är dina skydd.
Har själv Telia och möjligt är att de de gör 4st DHCP updates per år. Men du gör det enkelt i din router. Och vola, ny IP..
Gör vad i min router? 😮
July 16, 2003
DanneHK wrote: [quote=Trilogic][quote=DanneHK][quote=Trilogic][quote=DanneHK]Har icke dynamisk. Men, jag har hört att min ISP vägrar byta eftersom de byter ändå 1 gång var tredje månad (?) oavsett om jag har en anledning.
NAT & SPI är dina skydd.
Gör vad i min router? 😮
Det bör finnas en renew funktion i din router. Alltså du begär en ny IP från Telias DHCP.
July 25, 2006
July 16, 2003
jagheterfredrik wrote: Dynamiska IPn brukar inte vara så snälla med att uppdatera när man vill, dom är semistatiska. Ping är ICMP stäng av hela ICMP protokollet.
Om han inte vet hur man gör renew i routern, vet han då hur man stänger av ICMP eller vad det över huvudtaget är?
Utveckla din ide, tack.
För alla moderna routers har väl ping avslaget på WAN interfacet by default?
March 19, 2003
Brukar välla inte spela så myye roll om man kör en renew då det brukar vara "låsta" mot tidigare MAC adress i en viss tid?
Så har det typ alltid varit för mig, byter man MAC adress själv eller byter kort/router så brukar man få nu.
Vissa routrar går det att byta MAC adress på.
Är man rädd för att man kan råka ta någon annans MAC så är det bara att rota fram ett gammalt NIC i lådan och ta den MAC adressen och ge fan i att använda det.
Inte för att chansen är stor att nått skulle hända ifall man hade samm MAC adress som 4tusen andra i välden?
July 25, 2006
För att blockera ICMP gå rman in i inställnignarna för routern och bockar i bocken Blockera ICMP/Blockera PING/Blockera Ping på WAN.
Som BarateaU säger så är den oftast låst till MACen, så gå in i routerinställningarna och tryck på först ip release, sen på"Klona MAC-addressen( på WANporten)" och sedan renew.
1 Guest(s)