February 9, 2002
Går det att med Telia ADSL (som ju tvingar en att ställa in proxy på "login1.telia.com" - port 8080, annars funkar det inte) att koppla upp sig på internet via en anonym proxyserver?
Det finns ju en hel del proxyservers som tillhandahåller den här tjänsten, men då krävs ju att man skriver in den i proxyfältet.
Det borde väl gå att först koppla sig via telias obligatoriska proxy, och sedan via en annan som ger anonymitet? Hur isåfall?
December 19, 2000
jag kör utan proxyn men proxy1.felia behövs när man blir utloggad har jag märkt. Jag kör dock en linux burk som router å den skickar lite data då och då så linan inte går ner. Så jag behöver kanske logga in var 6e månad typ. Jag kan skriva i en anonym proxy på datorerna som står innanför... hur man löser det i windows vet jag inte.
February 9, 2002
Men säg då att jag skaffar mig en router till de två/tre datorer jag har i hemmet - måste inte routern då anslutas till internet med telias proxy?
Och kommer inte ip-numret som telia tilldelar en att visas ändå?
Eller funkar det som så att routern visserligen har telias proxy inställd, men att en dator innanför routerväggen kan konfigurera sin egen proxy (i detta fall ställa in proxyn till en anonym proxyserver) och komma ut på internet utan att ip-numret (som routern ju måste ha tillgång till) visas?
Fasen, blir lite komplicerat...kanske får läsa lite mer om tcp/ip...
July 2, 2001
Du behöver inte använda telias Proxy alls. Faktum är att rekommendationen är från Telia att inte använda den (telia.broadband / news1.telia.com).
Om du skaffar en router till dina 3 datorer så kommer din router att få ett Telia-IP. Dina 3 datorer kommer sedan att få ditt Telia-IP som routern har. Förresten så ska Telias Proxy inte vara anonym, men det kanske du redan visste?
Om du nu sätter upp dina 3 datorer att använda en anonym proxy så kommer ditt Telia-IP synas på den proxyn, men är proxyn anonym så syns det som att du har proxyns IP när du sedan surfar.
July 2, 2001
login1.telia.com är inte en proxy.
Du måste alltid logga in på login1.telia.com, när du väl gjort det så kan du surfa hursomhelst.
Skaffa en connectionkeeper så slipper du trasslet med login1.telia.com. Läs mer här: http://w1.857.telia.com/~u8571.....l02se.html <-- Login-program under avsnittet länkar.
February 9, 2002
Tackar för sidan 🙂
Fan, jag har råkat skriva fel i hela inlägget - proxyn är ju förstås proxy1.telia.com, inte login1.telia.com. Heh..
Nu funkar det dock - vet inte om det berodde på ett tips att sätta ett semikolon FRAMFÖR undantagsserverna (;login1.telia.com), eller om alla de proxyservers jag testat inte varit funktionella.
Tack iaf för alla svar.
1 Guest(s)