February 17, 2004
Hade lite problem att få kontakt med modemet och fick därför göra manuella inställningar. Inställningarna i manualen funka INTE. Enligt inställningarna ska IP-adress erhållas automatiskt o samma med DNS-server. När jag gjorde detta fick jag inte kontakt med modemet. Istället skrev jag in 192.168.1.2 på IP-adress och 255.255.255.0 på nätmask. Standard-gateway och DNS-server(2st) lämnades toma. Då fick jag kontakt med modemet! Nu undrar jag hur inställningarna ska vara för att komma ut på Internet? Ska jag erhålla autom IP-adress eller ska jag ha kvar de manuella inställningarna? Om jag erhåller autom IP-adress kommer jag väl fortfarande inte åt modemet och därmed inte Internet.
Det dröjer några veckor innan tjänsten startar så jag kan dessvärre ej testa något. Jag vill dock veta om modemet fungerar korrekt eller inte.
/Dani
September 11, 2002
Jag bygger vidare på det Iceman säger.
Om du inte har någon uppkoppling aktiv i dag så kan du omöjligen testa modemet hemma hos dig. IP-adressen ska du antagligen få från din ISP via DHCP. Modemet i sig har knappast heller någon DHCP-server igång. Alltså kommer du få en publik adress från din ISP sen när din uppkoppling kopplas in.
Modemet du har fungerar nog bara som ett dumt modem. Det är alltså inte meningen att du ska kunna konfigurera ditt modem.
Men ovanstående beror på vilken ISP och vilket modem du har. Eftersom du inte erhåller någon IP-adress automatiskt när inte uppkopplingen är igång så är det hur som helst troligt att modemet bara är ett modem. I såna fall stämmer allt ovanför, och modemet ska inte konfigureras av dig.
May 9, 2001
Du ska få ett IP från din internetleverantör. Eftersom tjänsten inte blivit aktiverad för dig ännu så får du ingen IP-adress.
Du kan ju inte komma åt internet och få ett IP förräns tjänsten är aktiverad.
Så det du "upllever" är helt normalt. Vänta tills tjänsten blivit aktiverad så får du se.
Själv har jag en router efter mitt ADSL-modem. Mitt ADSL modem har IP-adressen 192.168.1.1 på sin Ethernet kontakt.
Routern är ansluten till den kontakten (istället för en dator). Min router får ett helt annat IP om man jämför det med modemets Ethernet-kontakt.
Dvs. routern får ett IP, Gateway och DNS adresser från internetleverantören.
Routern har sedan en IP adress mot mitt egna nät som är 192.168.0.1
Både modemet och routern har sina egna inställningar som man kan komma åt via webläsaren.
Man skriver in IP adressen till enheten i webläsaren.
Jag måste öppna en port i min router som hänvisar till modemets IP-adress för att kunna göra inställningar på det.
Annars kommer jag bara åt routerns inställningar.
EDIT: Nehepp, det fungerade inte alls eftersom routerns IP-serie på WAN porten, DNS och Gateway skiljer sig rejält från modemets adress.
De ligger på helt olika nätverk så det är inte så konstigt att de inte kan "se" varandra.
February 17, 2004
Tack för svaren!!
Det löste sig, hoppas jag. Problemet var att Win XP hade aktiverat DHCP men inte modemet. Därför kom jag inte in i modemet med auto IP-adress, utan endast manuell inställning. Jag fick gå in i modemet, aktivera DHCP och spara. Sedan funka det att erhålla IP autom. Ganska krånglig konfig och jag vet inte vem som är boven, XP el modemet el dålig manual?
😀
mvh
/Dani
1 Guest(s)