August 11, 2001
Hej!
Jo, det är så att jag satt upp en filserver här hemma. Allting funkar bra så långt.
Sen ville jag ha en egen owncloudserver, så jag följde anvisningarna som finns på owncloud.com. Dvs, jag installerade IIS, php, mysql och owncloud. Allt detta gjordes från min arbetsdator via en fjärrhanterare.
Testade sidan lokalt på datorn, genom att öppna webläsare och köra "localhost". Allt fungerar som en dans 🙂
Nu till problemet.
När jag ska ansluta från en annan dator, alternativt telefonen, så funkar det inte.
Jag har en dyndns-tjänst som är aktiv.
Jag har provat dessa saker i min felsökning:
1. Gick in i routern och gjorde en portforward. Port 80 pekades mot serverns fasta ip...Funkade ej
2. I routern provade jag även alternativet "virtuell server" där jag öppnade port 80 och riktade mot serverns ip..Funkade ej
3. Öppnade port 80 i Windows inbyggda brandvägg...funkar ej
4. Stängde av den inbyggda brandväggen i windows...Funkar ej.
5. Satte serverns ip som dmz i routern...funkar ej.
I skrivande stund är alltså serverns inbyggda brandvägg avstängd, samt serverns ip är satt som dmz i routern. Inget jag gör verkar funka.
servern har Windows 7 Ultimate som OS. Routern är en Dlink-655 med senaste firmware. Jag har kollat med min ISP att dom inte blockat några portar.
Så nu sitter jag här och kliar mig i håret och vet varken ut eller in. Nån som har ett förslag?
January 9, 2004
Funkar det om du använder din externa IP adress då?
Kolla med What's My IP Address? - Obsolete Browser Page
January 9, 2004
Det ända som du ska göra port forward på är port 80 (möjligtvis 443 om du ska köra krypterat). Du måste också börja med att få det att funka med IP innan du kan gå vidare.
1. Kolla om du kommer åt din server på dess lokala interna IP innanför routern (via telefon eller annan dator). Funkar det så är det ju routern som är problemet. Om inte det funkar då är det en brandvägg eller liknande på själva servern.
2 Guest(s)