Äntligen Bredbandsbolaget!!! eller??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Äntligen Bredbandsbolaget!!! eller??
crackzone
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla och tack för ett superbra forum!
Jag har precis flyttat till min nya lägenhet, och det första jag gjorde var att beställa bredbandsbolaget hem till mig (telejack 24Mbit/sek), till skillnad från mitt gamla bredband (UPC Chello plus 4Mbit/sek).

Har provat lite grann, och visst går det fort, men jag måste bara fråga.
Om jag är inne på DC, så är det snabbaste jag har lyckats ladda ner från nån på runt 700kb/sek, vilket väl är helt ok?
Jag vet att få har en schysst upp-hastighet på sitt band, men eftersom jag har 24 Mbit ner, borde väl detta betyda att jag skulle kunna ha minst 24 st. nerladdningar från olika personer med bra uppkoppling, som alla gick i 700 kb/sek? Eller har jag missförstått detta?

Det som händer mig nu, är att om jag har mer än 3 nerladdningar på gång i dc, går dom ner till mellan 200-250 KB/sek. Jag får inte en högre totalhastighet ner från nerladdningarna i dc på mer än 1 mbit/sek

Detta är fortfarande snabbare än chello, men undrade ändå varför det är så här?

Finns det någon toksnabb server som man kan hårdtesta sin bredbandshastighet mot? Något mätverktyg för att kolla så att man verkligen har 24 Mbit?

Tack på förhand!
/crackzone

Wizard from Oz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
816733
January 7, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det vara detta du letar efter?
http://www.tptest.se/documents.....312swe.exe

sen ställer du bara in vilken server du vil testa mot osv, ganska enkelt.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
816735
January 7, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

För att testa din bandbredd så använd TPtest eller testa att ladda från sunet.se

crackzone
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
816739
January 7, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, precis vad jag letade efter..
Men sen...har jag missförstått det hela med 24 Mbit?
Någon med BBB som ärligt kan säga vad dom har för nerladdningskapacitet på typ dc? Har det även att göra med vilka hubbar man är på? (själv är jag nästan uteslutande på BBB-hubbar)
/Crackzone

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
816745
January 7, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har BBB använder en egengjord DC liknande program. Tankar runt 900kbps snitt runt 850-920.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
816748
January 7, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan inte förvänta sig att man får full eller ens i närheten av full hastighet när du laddar ner nåt från nån annan användare, men du har ju mer bandbredd och kan ladda ner från fler användare, sen så är det upp till 24Mbit så det är ingen garanti.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
816754
January 7, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

24 är ett försäljningsargument, troligen kommer du aldrig komma upp i den hastigheten.
(tänk på att vid tcp överföringen måste din dator skicka acknowledgement paket när du hämtar något vilket belastar din upload. Håller du då dessutom redan på att skicka filer stryps nedladdningen).

Men kör tptest, mot någon av servrarna borde du iaf komma nära 24mbit.
Tänk på att inte ha igång dc eller liknande när du kör det.

magnusvmt2
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
816776
January 7, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

crackzone wrote: kunna ha minst 24 st. nerladdningar från olika personer med bra uppkoppling, som alla gick i 700 kb/sek? Eller har jag missförstått detta?
/crackzone

Det beror på om du verkligen menar Kb/s (kilo-bit) eller om du kanske menar KB/s (kilo-byte.) En byte = 8 bitar, dvs. om du menar KB/s så är det = 5600Kb/s så om du verkligen skulle få MAX hastighet, vilket är ovanligt, så skulle du kunna ha 4 nerladdningar igång sammtidigt på 700KB/s.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
816826
January 7, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

magnusvmt2 wrote: [quote=crackzone] kunna ha minst 24 st. nerladdningar från olika personer med bra uppkoppling, som alla gick i 700 kb/sek? Eller har jag missförstått detta?
/crackzone

Det beror på om du verkligen menar Kb/s (kilo-bit) eller om du kanske menar KB/s (kilo-byte.) En byte = 8 bitar, dvs. om du menar KB/s så är det = 5600Kb/s så om du verkligen skulle få MAX hastighet, vilket är ovanligt, så skulle du kunna ha 4 nerladdningar igång sammtidigt på 700KB/s.

Han menar säkert kilobit iom att i DC så ändras det till Mbit över 1050 kbit.

Jag brukar komma upp i 1000-1100 kbit/s i DC när jag hittar ngn som kan leverera i den hastigheten. För det mesta har jag drygt 1000 kbit/s sammanlagt i mina nedladdningar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL