May 11, 2007
Dani wrote: Kommer idag bli av med mitt bredband och behöver då kunna komma ut på Internet. Funkar det att köra ett 28K modem tillsammans med IP-telefoni? Kopplar man då in modemet i bredbandsmodemets telefonuttag som jag gör idag med telefonen?
/Dani
Min fråga här blir hur ens IP-telefonidelen kommer att fungera då du blir av med ditt bredband.
IP-telefoni är ju beroende utav internetprotokollet.
August 27, 2003
Veni wrote: [quote=Dani]Kommer idag bli av med mitt bredband och behöver då kunna komma ut på Internet. Funkar det att köra ett 28K modem tillsammans med IP-telefoni? Kopplar man då in modemet i bredbandsmodemets telefonuttag som jag gör idag med telefonen?
/Dani
Min fråga här blir hur ens IP-telefonidelen kommer att fungera då du blir av med ditt bredband.
IP-telefoni är ju beroende utav internetprotokollet.
Finns det alltså ett "internetprotokoll"? 🙂 Spännande 😀
August 27, 2003
Jalle64 wrote: Ett vanligt modem kopplas till det vanliga telejacket, som då inte har ip-telefoni 😛
Jaså? men ett telefonjack kan prata ip alldelens utmärkt 😉
Jag skulle inte påstå att det är en höjdare att köra ip-telefoni över en sådan kass anslutning. IP-telefoner är extremt känsliga mot prestandasvängningar och är rätt prestandakrävande utav överhuvudtaget så 28.8k är ju då kanske inget att hänga i julgranen när det ska pratas ip-telefon.
May 11, 2007
Hugge wrote: Jaså? men ett telefonjack kan prata ip alldelens utmärkt 😉
Jag skulle inte påstå att det är en höjdare att köra ip-telefoni över en sådan kass anslutning. IP-telefoner är extremt känsliga mot prestandasvängningar och är rätt prestandakrävande utav överhuvudtaget så 28.8k är ju då kanske inget att hänga i julgranen när det ska pratas ip-telefon.
Jag tror att där har skett flera missuppfattningar.
Jag uppfattar det som att Dani kommer(har) blivit av med sitt bredband och önskar att ändå kunna komma ut på internet:
Kommer idag bli av med mitt bredband och behöver då kunna komma ut på Internet.
Nästa sak är att jag uppfattar att Dani vill kunna koppla in sitt 28k modem in i bredbandsmodemets telefonuttag(dvs det uttag där man ansluter sina befintliga analoga telefoner).
Kopplar man då in modemet i bredbandsmodemets telefonuttag som jag gör idag med telefonen?
Personen ifråga verkar inte heller ha något fast telefonabonnemang.
Jag skulle inte påstå att det är en höjdare att köra ip-telefoni över en sådan kass anslutning
Här uppfattar jag det som att du har en idé om att köra IP-telefoni över 28k modemet(hur man nu skulle koppla ihop det med den utrustning som Dani redovisar har jag ingen koll på).
Sedan så hade Dani fått väldigt stora telefonräkningar om Dani skulle varit ständigt uppkopplad via sitt 28k modem(jag tror inte ens att Dani har ett analogt telefonabonnemang) om Dani hade varit ständigt uppkopplad för att kunna ta emot oplanerade inkommande telefonsamtal.
April 13, 2004
Hugge wrote: [quote=Jalle64]Ett vanligt modem kopplas till det vanliga telejacket, som då inte har ip-telefoni 😛
Jaså? men ett telefonjack kan prata ip alldelens utmärkt 😉
Precis som övriga internet för övrigt.
Men som du nämnde så kan man inte "utmärkt" prata ip med den sortens modem, ljudet och hacken i överföring skulle bli helt miffo 😛
February 17, 2004
Veni wrote:
Jag uppfattar det som att Dani kommer(har) blivit av med sitt bredband och önskar att ändå kunna komma ut på internet:.
Det stämmer. Och frågan är då om det går. Annars har jag för mig att det gick att koppla direkt till telefonjacket med IP-telefoni innan jag kopplade om kablarna, men kan ha fel där. Det funkar inte så som jag har kopllat nu.
Kommer idag bli av med mitt bredband och behöver då kunna komma ut på Internet.
Veni wrote: Nästa sak är att jag uppfattar att Dani vill kunna koppla in sitt 28k modem in i bredbandsmodemets telefonuttag(dvs det uttag där man ansluter sina befintliga analoga telefoner).
Yes det stämmer. Frågan är om det går :)?
Veni wrote: Personen ifråga verkar inte heller ha något fast telefonabonnemang.
Nää har IP-telfoni från BBB.
Annars verkar det som att flera är överrens om att det skulle funka men att anslutningen blir kass. Sen är frågan om IP-telefonin verkligen funkar om bredbandet har kopplats ifrån? De verkar leva i symbios.
Kan nämna att både mitt bredband och IP-telefoni fungerar trots att Bredbandet är offiviellt uppsagt 30:e Juni. Kanske fungerar det fortfarande för att jag har kvar IP-telefonin, som jag inte har sagt upp än.
Märkligt minst sagt 🙄
May 11, 2007
Dani wrote: Nää har IP-telfoni från BBB.
Annars verkar det som att flera är överrens om att det skulle funka men att anslutningen blir kass. Sen är frågan om IP-telefonin verkligen funkar om bredbandet har kopplats ifrån? De verkar leva i symbios.
Dani, folket har missuppfattat dig. Dom tror att du kommer att använda ditt analoga modem för att skapa en internetanslutning och genom den använda IP-telefoni. Problemet är dock att du saknar ett analogt telefonabonnemang och därmed kommer det icke att fungera(och dessutom så hade kostnaderna blivit orimliga).
Att köra ditt analoga modem in i en utav POTS portarna på din IP-telefonidosa hade fungerat i teorin, men problemet är att om du förlorar ditt bredband eftersom du har sagt upp det, så förlorar du även tillgång till IP-telefonin.
Och tyvärr så är IP-telefonin beroende utav en fungerande IP anslutning till din IP-telefonileverantör, vilket betyder i praktiken att den är beroende utav en fungerande bredbandsanslutning.
Sedan att ditt bredband blev uppsagt den 30:e juni innebär inte alltid att tjänsten stängs direkt. En hel del tjänster har en uppsägningstid. Om tjänsten däremot saknar uppsägningstid så kan det hela bero på att någon människa(om du har haft bredband och IP-telefoni ifrån samma leverantör) med något innanför skallen upptäckt att du sagt upp det ena, men att då skulle han/hon stänga av din IP-telefoni, och säkerligen pga semestertider så har dom ingen riktig chef att vända sig till utan dom tar det säkra före det osäkra.
Tänk att ändå stänga av en telefon och personen ifråga kanske saknar en fungerande mobiltelefon, blir rätt så svårt att ringa nödnumret.
1 Guest(s)