January 27, 2003
August 10, 2001
Sygate Personal Firewall Pro använder jag och är mycket nöjd med resultatet. Jag har testat en hel del andra inkl. Norton Personall Firewall Pro, Tiny Firewall, Kerio and McAfee:s variant samt den där vanligaste. Kommer inte bara på vad den heter nu ...
Nåväl Sygates är i mitt tycke den bästa och smidigaste av den. Och den stoppar och loggar alla intrångsförsök enligt vad jag har sett och testat.
May 23, 2001
Kör en router (Netgear RP114) som har nå inbyggt brandväggs tjafs. Körde dock utan brandvägg i säkert 1 år innan jag skaffa routern. Har aldrig varit mycket till övers för dessa mjukvarubrandväggar till Windows. Om man ska ha nått så ska man väl ha IPtables till Linux 🙂
July 2, 2001
Jag kör med iptables.
Man hör ofta av folk som inte har brandvägg att:
- "Spelar ingen roll om någon hackar mig, jag har ju ändå inget viktigt på min dator."
Ingen bryr sig i dina prylar, utan:
* Virus/Trojaner såsom Nimda, Codered sprids från din dator
* SPAM, folk skickar emailreklam från din IP-address
* Folk ser vad du gör med din dator, dina lösenord, dina bilder etc.
* Politiska utskick
* Utnyttja din bandbredd för att kopiera/sprida upphovsskyddat material
* Och mycket annat.
February 21, 2003
Gillade gränssnittet i Sygate, men jag använder ZoneAlarm eftersom den lyckades stänga portar som Sygate släppte.
Testa hur bra er brandvägg är på http://www.blackcode.com/scan/
June 20, 2002
använder Norton Personal Firewall 2003 och det funkar alldeles utmärkt...
att jag behöver den fick jag erfara när jag körde utan en dag när jag höll på att installera om datorn...
helt plötsligt här man ett "pling", som när man är färdig med att ladda ner något i IE, slår upp en task manager och visst fan ligger det något där och rullar...
har testat lite andra grejer som Zone Alarm och Tiny Personal Firewall, men gratisversionen av zone alarm har för kasst med inställningar och Tiny kändes lite för omständigt...
blev också tvungen att köra DC i passivt läge bakom de två, och andra program ville inte heller helt fullt ut fungera som jag ville...
I Zone Alarm-fallet var det för att det är för kasst med inställningar och i Tiny-fallet berodde det säkert på okunninghet från min sida, så Norton känns som en bra kompromiss mellan säkerhet och användarvänlighet..
October 10, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=warzo]Använder mig av iptable firewall i linux!
Vad går iptable-tekniken ut på?
Det är ett nyare sätt att hantera nätverks trafik i linux. I tidigare kerneller (2.2 o äldre) så använde man sig av ipchains. Via iptables kan man sätta upp regler (rules) om vilka paket huvuden som får släppas igenom (baserat på ip adress, destintion, port osv.) Man kan även logga trafik t.ex. som man stoppar för att se ifall någon ovälkommen är och "knackar" på
1 Guest(s)