Är min idé möjlig? Dålig rubrik i brist på annan | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är min idé möjlig? Dålig rubrik i brist på annan
This topic is locked
Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1
oktober 5, 2014 - 6:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Hejsan alla
Jag har en idé som jag vill genomföra frågan är om den möjlig.
Tips om hur jag ska göra mottages.
Här kommer den:

Internet kommer från kabel in i mitt rum och in i datorn. Den kabeln bör ej flyttas eller gå igenom något.

Jag skulle vilja ha en till ehternet port som går vidare från min dator till en separat router, router ska sen ha en kabel som kopplas med en R-PI som i sin tur arbetar som nas för min externa Hdd.

Hoppas ni hängde med. Vill Undvika trådlöst förutom det som ska delas till mobil och surfplatta.

Frågor/idéer?
Skulle det funka?
Kan jag ha ett Nätverkskort i min dator som inte påverkar moderkortets internet?

Mvh bobin

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295353
oktober 5, 2014 - 7:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Varför ska du koppla så? Det är väl bättre att låta routern ta hand om det där istället.

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295355
oktober 5, 2014 - 7:45 f m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1295595 wrote: Varför ska du koppla så? Det är väl bättre att låta routern ta hand om det där istället.

För att internet routern är rent ut sagt sämst så den klara inte såna brytpunkter

Bergling
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
Member Since:
mars 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295356
oktober 5, 2014 - 8:51 f m
sp_Permalink sp_Print

Köp ny router?

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295357
oktober 5, 2014 - 8:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Bergling;1295598 wrote: Köp ny router?

Inte mitt abb och det är comhem så det är inte lösning

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
april 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1295358
oktober 5, 2014 - 8:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Det är klart det går även om det mest naturliga förmodligen hade varit att byta ut routern eller routerns firmware (om det finns något open-source kompatibelt alternativ).

Funktionen du letar efter heter Internet Connection Sharing och innebär att din dator agerar router åt de andra datorerna. Hur det går till beror på vilket operativsystem du har.

Ett lite mer roligt DIY alternativ å andra sidan eftersom du redan har en raspberry pi vore att göra en router av en annan raspberry pi, guide och kombinera det med någon typ av unmanaged switch.

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295359
oktober 5, 2014 - 9:29 f m
sp_Permalink sp_Print

xemacs;1295600 wrote: Det är klart det går även om det mest naturliga förmodligen hade varit att byta ut routern eller routerns firmware (om det finns något open-source kompatibelt alternativ).

Funktionen du letar efter heter Internet Connection Sharing och innebär att din dator agerar router åt de andra datorerna. Hur det går till beror på vilket operativsystem du har.

Ett lite mer roligt DIY alternativ å andra sidan eftersom du redan har en raspberry pi vore att göra en router av en annan raspberry pi, guide och kombinera det med någon typ av unmanaged switch.

Att byta firmwire på routern är inte ett alternativ, skulle inte få göra det.

Jag har w8.1 och linux mint. Hur skulle det funka rent praktiskt?

Jag är alltså efter att dela ut visa filer, media och dokument till flera enheter hemma därav får det bli en nas lösning först. Sen får vi se:)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295361
oktober 5, 2014 - 9:38 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med övriga. Det finns ingen anledning att inte sätta routern först.
Jag skulle tro att du har ett kabelmodem från comhem. Då dessa inte kan bytas ut mot en vanlig router. Mitt förslag är att du gör så här:
Konfigureras om comhem routern så den endast agerar ”modem” dvs inga brandväggar eller routing funktioner. Koppla denna sedan till din routers WAN och koppla din dator, nas och liknande grejjor till LAN portarna på routern.
Snabbast, enklast och effektivast.
Annars måste du ha på din dator så fort fuduka surfa. Även trådlöst.

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
april 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1295364
oktober 5, 2014 - 10:13 f m
sp_Permalink sp_Print

Bobin89;1295601 wrote: Jag har w8.1 och linux mint. Hur skulle det funka rent praktiskt?

I w8.1 har jag ingen aning, men det går säkert att googla.

I linux så skapar du en bridge på den dator som du vill ska agera router. Xmodulo förklarar hur.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295365
oktober 5, 2014 - 10:21 f m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1295603 wrote: Jag håller med övriga. Det finns ingen anledning att inte sätta routern först.
Jag skulle tro att du har ett kabelmodem från comhem. Då dessa inte kan bytas ut mot en vanlig router. Mitt förslag är att du gör så här:
Konfigureras om comhem routern så den endast agerar ”modem” dvs inga brandväggar eller routing funktioner. Koppla denna sedan till din routers WAN och koppla din dator, nas och liknande grejjor till LAN portarna på routern.
Snabbast, enklast och effektivast.
Annars måste du ha på din dator så fort fuduka surfa. Även trådlöst.

Precis min poäng.

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295369
oktober 5, 2014 - 11:20 f m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1295603 wrote: Jag håller med övriga. Det finns ingen anledning att inte sätta routern först.
Jag skulle tro att du har ett kabelmodem från comhem. Då dessa inte kan bytas ut mot en vanlig router. Mitt förslag är att du gör så här:
Konfigureras om comhem routern så den endast agerar ”modem” dvs inga brandväggar eller routing funktioner. Koppla denna sedan till din routers WAN och koppla din dator, nas och liknande grejjor till LAN portarna på routern.
Snabbast, enklast och effektivast.
Annars måste du ha på din dator så fort fuduka surfa. Även trådlöst.

Har testat ditt förslag flertalet gånger det går inte, det funkar typ en månad sen börjar det strular, tills efter ungefär 6 månader då comhem routern stendör. Så efter tredje routern känns det inte som idé men jag tackar för tipset 🙂

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295370
oktober 5, 2014 - 11:20 f m
sp_Permalink sp_Print

xemacs;1295606 wrote: I w8.1 har jag ingen aning, men det går säkert att googla.

I linux så skapar du en bridge på den dator som du vill ska agera router. Xmodulo förklarar hur.

Tack för den infon:)

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295371
oktober 5, 2014 - 11:24 f m
sp_Permalink sp_Print

Säg att jag köper ett Nätverkskort med två portar den ena tar in internet den andra kopplad till en separat router som delar ut nasen. Trådlöst till mina andra enheter? Vore det omöjligt?

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
april 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1295372
oktober 5, 2014 - 11:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Bobin89;1295613 wrote: Säg att jag köper ett Nätverkskort med två portar den ena tar in internet den andra kopplad till en separat router som delar ut nasen. Trådlöst till mina andra enheter? Vore det omöjligt?

Ja, men det är inte vettigt.

Antingen kopplar du till en dator som har två nätverksuttag och den agerar router, eller, du kopplar till en router som i sin tur antingen också agerar switch eller är kopplad till en switch.

router -> dator -> router/switch

där det är tre separata enheter är inte vettigt.

Du verkar blanda ihop en router och en switch. Visst kan du bygga en layer 3 nätverkstopologi om du vill, men jag har svårt att se utifrån vad du skrivit varför du skulle behöva det. Sätter du en router först kan du skapa en DMZ om det är vad du behöver.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295373
oktober 5, 2014 - 11:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Bobin89;1295611 wrote: Har testat ditt förslag flertalet gånger det går inte, det funkar typ en månad sen börjar det strular, tills efter ungefär 6 månader då comhem routern stendör. Så efter tredje routern känns det inte som idé men jag tackar för tipset 🙂

Comhem routern struntar i vad du har ”efter” den. Är det din dator eller din router, det struntar comhem prylen i. Så om du gör som du tänker dig, så är det ingen skillnad mot att sätta routern först. Modemet eller routern kan sluta funka om det blir för mycket last på dem. I så fall är comhem-modemet kass (vilket de är ofta är) och då får du felanmälan det. Samma sak med routern. För mycket last kan göra att de hänger sig. Då kan man skaffa en open source firmware om din router stödjer det. Annars skaffar man ny router.

Att göra som du vill göra är onödigt krångligt och det ger begränsat funktion. Mitt tips är att du kollar igenom comhem prylen och var noga med att stänga av DHCP (för lan) och ev brandväggar och routing funktioner. Då blir de. En brygga och det ska den klara av. Sen sätter du en router efter det.

Det blir bara omständigt att sätta datorn först. Men visst går det.

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295377
oktober 5, 2014 - 12:56 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1295615 wrote: Comhem routern struntar i vad du har ”efter” den. Är det din dator eller din router, det struntar comhem prylen i. Så om du gör som du tänker dig, så är det ingen skillnad mot att sätta routern först. Modemet eller routern kan sluta funka om det blir för mycket last på dem. I så fall är comhem-modemet kass (vilket de är ofta är) och då får du felanmälan det. Samma sak med routern. För mycket last kan göra att de hänger sig. Då kan man skaffa en open source firmware om din router stödjer det. Annars skaffar man ny router.

Att göra som du vill göra är onödigt krångligt och det ger begränsat funktion. Mitt tips är att du kollar igenom comhem prylen och var noga med att stänga av DHCP (för lan) och ev brandväggar och routing funktioner. Då blir de. En brygga och det ska den klara av. Sen sätter du en router efter det.

Det blir bara omständigt att sätta datorn först. Men visst går det.

En ny router är ingen idé då comhem har speciella router, en ny firmwire är ingen då jag inte får ”mixtra” med den.

I och med att jag vill när jag är hemma kunna byta trådlöst nätverk på mina enheter och på då visa komma åt filerna på Hdd så ser jag ingen annan lösning.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295378
oktober 5, 2014 - 1:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Bobin89;1295619 wrote: En ny router är ingen idé då comhem har speciella router, en ny firmwire är ingen då jag inte får ”mixtra” med den.

I och med att jag vill när jag är hemma kunna byta trådlöst nätverk på mina enheter och på då visa komma åt filerna på Hdd så ser jag ingen annan lösning.

Jag tror inte du förstår. Du ska stänga av router-funktionen i modemet/routern från Comhem och köpa en annan, bra router, som du kopplar in bakom Comhem-modemet. Sen kopplar du in NAS/datorer till den routern.

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295379
oktober 5, 2014 - 1:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1295620 wrote: Jag tror inte du förstår. Du ska stänga av router-funktionen i modemet/routern från Comhem och köpa en annan, bra router, som du kopplar in bakom Comhem-modemet. Sen kopplar du in NAS/datorer till den routern.

Jag förstår helt och hållet 🙂 Har bränt tre modem på just det så.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295383
oktober 5, 2014 - 2:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Har du bränt modemen? Jag ser inte att modemet skulle påverkas annorlunda om du kopplade in det till en router än om du kopplade in det till din dator?

Robin Lilja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
maj 28, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295384
oktober 5, 2014 - 3:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1295625 wrote: Har du bränt modemen? Jag ser inte att modemet skulle påverkas annorlunda om du kopplade in det till en router än om du kopplade in det till din dator?

När vi har bryggat likadana routers så har dem gått sönder. Uteslutnings metoden har gjort att det är bryggning som på något sätt påverkar comhems router jag är inte ensam om att ha haft detta problem, det har funkat för vissa och andra inte. Orkar inte tjafsa till mig en femte router från comhem.

Jag har ett mindre behov att kunna dela filer som är större än molntjänster tillåter om man inte har ett abonnemang. Varav jag vill ha något som gör att jag kan det utan att blanda in comhems router.

Jag tänkte att min idé kunde vara en lösning. Men det verkar uppenbarligen inte så.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: KylieoptizKB KylieoptizKB
298 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL