April 2, 2012
Jag har iofs svårt att tro att brygga en comhem-router får dem att gå sönder, men men. Det enda bryggan gör är att flytta routern från comhem-modemet till din egen router (Om vi förenklar lite). Men du skulle med en egen router lika gärna kunna bygga:
comhem router -> router -> ditt interna nätverk med dator/nas/etc.
Problemet med alla lösningar som du har beskrivit är att du i ditt interna nätverk vill ha en router. Det finns ingen anledning att ha en router där utan där klarar du dig med en switch.
May 28, 2014
xemacs;1295627 wrote: Jag har iofs svårt att tro att brygga en comhem-router får dem att gå sönder, men men. Det enda bryggan gör är att flytta routern från comhem-modemet till din egen router (Om vi förenklar lite). Men du skulle med en egen router lika gärna kunna bygga:
comhem router -> router -> ditt interna nätverk med dator/nas/etc.
Problemet med alla lösningar som du har beskrivit är att du i ditt interna nätverk vill ha en router. Det finns ingen anledning att ha en router där utan där klarar du dig med en switch.
Jag vet vad en brygga gör.
Rätta mig om jag har fel men om jag sätter en switch istället för en router då blir det trådat eller? Hur får jag det då trådlöst?
April 2, 2012
Bobin89;1295628 wrote: Jag vet vad en brygga gör.
Rätta mig om jag har fel men om jag sätter en switch istället för en router då blir det trådat eller? Hur får jag det då trådlöst?
Du ser till att din router också kan fungera som trådlös access-punkt.
Alternativt kan du också skapa en accesspunkt någonstans mha homeplug/powerline.
April 2, 2012
Ska du inte heller.
Du låter comhem-routern vara som den är. Den delar i sin tur ut ett nätverk, säg 192.168.0.0/16.
Du kopplar din router till comhem och låter den få en adress av comhem-routern, säg 192.168.0.1
På din router konfigurerer du sedan något av de andra rfc 1918 nätverken, säg 10.0.0.0/8 med en default route till 192.168.0.1.
Med NAT på din router så ser det för comhem-routern ut som om det sitter en enhet bakom den på ditt interna nätverk.
Om du vill komma åt saker så behöver du dock öppna portar i båda. Förslagsvis ser du till att ha statiska adresser också på enheter du vill komma åt utifrån, annars kan det bli lite lätt jobbigt.
May 28, 2014
xemacs;1295633 wrote: Ska du inte heller.
Du låter comhem-routern vara som den är. Den delar i sin tur ut ett nätverk, säg 192.168.0.0/16.
Du kopplar din router till comhem och låter den få en adress av comhem-routern, säg 192.168.0.1
På din router konfigurerer du sedan något av de andra rfc 1918 nätverken, säg 10.0.0.0/8 med en default route till 192.168.0.1.
Med NAT på din router så ser det för comhem-routern ut som om det sitter en enhet bakom den på ditt interna nätverk.
Om du vill komma åt saker så behöver du dock öppna portar i båda. Förslagsvis ser du till att ha statiska adresser också på enheter du vill komma åt utifrån, annars kan det bli lite lätt jobbigt.
-Tjalve-;1295634 wrote: Vi gör så här istället. Vad är det för modell på din comhemburk?
Ni är båda jätte snälla som försöker, det uppskattas väldigt mycket.
Men jag vill inte pilla med comhem routeren som efter mycket problem funkar någorlunda.
Comhems router är av netgear kommer inte ihåg modell i huvudet. Men det är den routeren som haft mest problem av deras router. Har haft så mycket problem och kontakt med deras inte så jätte roliga support.
Så jag tänker under inga omständigheter blanda in då låter jag det hellre vara tyvärr
Men tack för hjälpen den är trots guld värd 🙂
May 28, 2014
Marquzz;1295638 wrote: Denna tråd blir bara snurrigare och snurrigare.
På Comhem-routern/modemet - Slå av NAT och WiFi, vilket innebär att den enbart kommer agera modem. Koppla sedan så här:
Comhem-modem -> Router (med WiFi) - Datorer/Nas/osv.
xemacs;1295631 wrote: Ska du inte heller, stäng av det trådlösa nätverket på den (om den nu har ett) och sätt på det på din egen router som du sätter bakom comhem-routern.
Vill säga tack till er med för att ni försökt hjälpa mig, det är guld värt:)
Men tror trots allt jag får lägga ner min idé om detta för stunden
3 Guest(s)