Åtkomst till routern och hastighet|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Åtkomst till routern och hastighet
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2007 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. jag har nyligen installerat en kombinerad router med inbyggt modem från Belkin. Jag har även fått till den att komma ut på nätet med. Men sedan man sparat inställningarna har lite konstiga saker börjat hända.

Man tappar väldigt mycket hastighet( har 24 Mbit från Telia), men får bara drygt 4 Mbit i TP-testerna. Innan körde jag med kabel och fick då ca 22 Mbit. Har svårt att tro att man tappar SÅ mycket genom detta bytet.

Vad beror detta på??

Sedan kommer jag inte in i routern heller med dess angivna adress. Har provat att ringa Telia men de verkar inte veta så himla mycket. Har provat att skriva "ipconfig /all" i kommandotolken i XP. Man skall vad jag förstått använda någon av de IP-adresserna till att komma in i routern. Men inget av detta funkar heller.

Är det någon som vet hur man skall lösa detta? Någon som har råd och tips ang. detta problem? Skall man börja från början och använda återställningsknappen bakpå routern?

Datorn är en Intel P4 2, 8 Ghz med Windows XP Home Edition, 1 Gb RAM, 300 Gb Hd.

Tack på förhand.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1112647
January 23, 2007 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Du kommer åt routern via http://192.168.0.1 (icke trådlös) eller http://192.168.1.1 (trådlös)

Jesus Of Suburbia
Medlem
1112649
January 23, 2007 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, tackar jättemycket för snabba svar. Det uppskattas 😀

Får prova den adressen då. Du menar att den ändras när man ställer in routern mot Telias servrar? Fungerar denna adressen hela tiden nu då? Man får ju en ny IP från Telia var 20:e minut.

Kan du något mer om Belkin´s routrar? Skulle behöva hjälp med att ställa in den så jag får bättre speed på nätet,samt skydda den med 128-bitars kryptering :bok:

Undrar även om man skall stänga av brandväggen i routern,eller den man har i antivirus-programmet?

Tackar på förhand igen.

padda
Member
Medlem
1112836
January 24, 2007 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jesus Of Suburbia wrote:
....
Du menar att den ändras när man ställer in routern mot Telias servrar? Fungerar denna adressen hela tiden nu då? Man får ju en ny IP från Telia var 20:e minut.

Routern håller en extern IP-adress mot Telia och en intern IP-adress mot ditt LAN.

Jesus Of Suburbia
Medlem
1112840
January 24, 2007 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hej igen. Helskumt detta 🙁 Jag provade med de IP adresserna som jag fick av dig här, men ingen av de ger åtkomst till routern 😕

Vad beror det på att man ej kommer in i den? Vad jag vet är det enda jag gjort att ställa in Telias värden för VPI/VCI. De skulle ju vara 8/35.

Skall man verkligen behöva att nollställa den, när man inte gjort några större inställningar i den?

Dock "fungerar" den nu. Man kan surfa på nätet,och man får hyfsad speed när man laddar ner med. Men man vill ju ha den skyddad,samt veta hur man kommer in in den om det skulle vara något.

Tack på ditt mess med. Förstår om du är upptagen. Tack ändå för din hjälp.

Har du några fler tips? Annars återstår väl inte annat än att sitta i telefonkö hos Belkin 🙁

padda
Member
Medlem
1112842
January 24, 2007 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken IP-adress har din egen PC?

Jesus Of Suburbia
Medlem
1112859
January 24, 2007 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte hemma nu,men kan kolla upp det. Är det kommandot "ipconfig /all" som gäller i kommandotolken? Vad är det man skall leta efter isåfall?

Tycker jag har provat att skriva in de adresserna i webbläsaren,men jag kommer bara till en sökresultat sida på Google....

Har även testat att kolla på sidan "whatsmyip",men vilken IP är det man får där,datorns eller routerns??

Hursomhelst verkar inte nåt fungera sedan man sparat inställningarna i routern.

Emil Nyman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
1113054
January 25, 2007 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Enklaste sättet att kontrollera din ip adress är att gå på start/kör sen skriver du cmd och trycker enter (eller ok knappen)
Väl inne i cmd promten skriver du ipconfig

Du ser här din ipadress, nätmask, gateway

Du skriver inte om det är på trådlöst eller kabel du sitter på, tänk på att högre kryptering på det trådlösa påverkar hastigheten du får mot routern.

Jesus Of Suburbia
Medlem
1113071
January 25, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Oki, har gjort följande: Jag änvänder kommandotolken i XP, sedan skriver jag "ipconfig". Jag får upp en lista där det även står IP-adress.

MEN, när jag skriver den i webläsaren så kommer jag till Live Search,som väl är Microsofts svar på Google? Där står det länkar och förklaringar till Ip-adresser, MEN jag kommer aldrig in i min router alls......

Innan jag blev utestängd från den, så var jag bara inne i den och ändrade något som heter VPI/VCI. Efter det så startade jag om den och sparade. EFTER det så kommer jag aldrig in i den längre, hur jag än skriver in ipadresserna. Men jag kommer ut på nätet, dock med reducerad hastighet. Har kört tre TP-tester,och får som max upp 4 Mbit, när jag har Telia 24 Mbit........

Jag kör trådlöst mot en Belkin router med inbyggt modem. Jag har även installerat ett trådlöst nätverkskort i datorn(Belkin). Innan dess körde jag med kabel direkt i datorn.

Vad jag förstår skall man ändra nåt dels i datorn, och dels i routern. Har jag fattat detta rätt? Skall man skriva in IP-adressen i webläsaren,eller i kommandotolken??

Vore jättebra om någon kunnig person kunde hjälpa mig.

Tack på förhand.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1113073
January 25, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Skriv in ipadressen som står under gateway såhär i webläsaren: http://123.123.123.123/

Jesus Of Suburbia
Medlem
1113099
January 25, 2007 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Oki, är det "standard gateway" som man skall kolla efter då?

Om man kommer in, är det någon som kan Belkins routrar? Hur öppnar man portar i den?

tack för massa bra svar.skulle vart nice om man hade kommit i den snart

Snorch
Member
Medlem
1113100
January 25, 2007 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja..

Leta upp din router här och följ guiden för att öppna portar..
http://portforward.com/english.....rindex.htm

Jesus Of Suburbia
Medlem
1113160
January 25, 2007 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, nu ger jag upp 😡 får bara upp "sidan kan inte visas"

får bli ett fall för Belkin detta 😕

Varför kommer man inte in i routern??

Snorch
Member
Medlem
1113176
January 25, 2007 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du provat nollställt den? Om inte gör det..
Brukar finns lite olika sätt att nollställa routrar, på min linksys kan man nollaställa genom att hålla in knappen i några sekunder, men man kan även göra en "hard reset" där man håller in knappen i 15 sekunder, så läs i manualen om det finns flera sätt..

Jesus Of Suburbia
Medlem
1113203
January 25, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men vill helst inte det nu när man äntligen fått det till att fungera.

Men skall försöka få tag på Belkin imorgon,vilket inte är det lättaste....

Någon mer som har erfarenheter av dem? någon spec person där som rekommenderas som man kan få bra hjälp utav?

Får jag inte till det med dem,så kommer jag nog att låta det vara. Man tröttnat ju när det bara krånglar,och man inte kommer fram till Belkin´s support.

Men tack för alla svar,och hjälp. Tyvärr verkar just mitt trådlösa nätverk vara mystiskt,så det var ju värt ett försök iallafall. Det uppskattas.

Jag kommer härmed ej att skriva eller svara på fler inlägg i denna tråd.

/Jesus Of Suburbia 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 115
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL