October 20, 2002
B-one lockar med jättebra erbjudanden och förnämliga priser.
Finns det nåt mer under ytan ? En massa, B-one utlovar fri trafik, i praktiken finns inget som heter fri trafik, det existerar inte.
B-one har ju själva inte fri fart ut på nätet, men ändå garanterar dom sina kunder fri trafik.
Varför ? jo, för att locka kunder som inte läser deras avtal så noga.
När en kund börjar dra lite för mycket så får dom ett mail där dom blir avstängda för att dom använder för mycket systemkapacitet eller andra löjliga ursäkter.
Jag som är en annan operatör inom webhotellsbranchen har ungefär 5-6 kunder per vecka som vill flytta ifrån B-one.
Nyligen har det absolut värsta jag nånsin vart med om utspelat sig. B-one vägrar bekräfta en flytt av .se , nic-se är och trycker på men dom vägrar, dom lovar att göra det, men händer inget.
Vad vill jag med denna tråd ? jo, få er som ligger på b-one eller har tankar på att köpa konto där att tänka efter väldigt noga, när / om ni ska byta hotell senare, så kommer ni få problem.
Jag gör inte detta för att locka kunder till mig själv, vi tar inte ens emot nya kunder nu.
Vill bara att ni inte skall falla ner i fällan och råka ut för vad jag vet, det mest oseriösa webhotellet jag nånsin stött på.
http://www.datormagazin.se har en bra lista över webhotell, ni som är på väg att skaffa, läs där, och sök efter namnen på webhotellen på forum och se vad folk skrivit om dom...
Nedan en supportkonversation mellan min kund och b-one. Skratta eller gråta ? (vissa namn/adresser bytta mot xxx)
B-one ignorerar totalt kunder som vill flytta ifrån dom, i ett annat ärende var min kund t.o.m tvungen att regga en ny domän, bara för att B-one vägrade godkänna flytten, dom släppte den helt enkelt inte.
---------------------------------------------------
Hej
Jag äger XXXXXX.se och ämnar att peka om den till annan dns-operatör, i detta fall XXXXX.
Med detta mail godkänner jag att en ompekning får göras på denna domän. Ompekningsbegäran kommer att inkomma ifrån XXXXX
Med vänliga hälsningar XXXX
B-ONE SVERIGE MC
Skriven på 11-11-2003 14:20:20
Hej igen,
Ni måste då säga upp abonnemanget innan ompekningen görs.
Med vänlig hälsning / Best Regards
SUPPORTEN
Skriven på 11-11-2003 14:30:23
Men då vill jag säga upp abonnemnaget bara utrymmet jag ska ha .se domänen kvar
B-ONE SVERIGE MC
Skriven på 11-11-2003 14:31:33
Hejsan,
Du säger upp webbhotellet skriftligen, sedan får du be din nya host skicka en ompekningsbegäran som vi kan godkänna.
SUPPORTEN
Skriven på 11-11-2003 14:37:55
Kan jag faxa in min uppsägning ? jag tänker inte skicka något per brev, om ni inte godtar fax kommer jag kontakta nic-se för fullmakt om att peka om domänen ändå.
Tacksam för snabbt svar då vi vill ha igång vår domän omgående, en ompekningsbegäran är redan skickad ifrån vår nya operatör.
B-ONE SVERIGE MC
Skriven på 11-11-2003 14:40:57
Javisst, kan ni faxa.
SUPPORTEN
Skriven på 13-11-2003 14:07:11
Enligt regler på NIC-SE för .se domäner skall NI bekfräfta flytten från SOA inte nåt annat vilket ni gjort nu.
Avser svar senast 15.00 sen skickar vi in fullmakten och ålägger samtidigt en anmälan om er bristande hantering.
Personal från nic-se har försökt få kontakt med er utan resultat, se till att lösa detta nu och gå rakryggad ur detta istället för att ha era egna regler som ändå inte gäller i slutändan...
B-ONE SVERIGE MC
Skriven på 13-11-2003 14:20:54
Har XXXXX skickat en ompekningsbegäran till oss, så godkänner vi nu denna!
SUPPORTEN
Skriven på 13-11-2003 16:46:38
XXXX har skickat ompekningsbegäran, men NI HAR INTE godkänt från SOA som det står i NIC-SE reglerna hur OMPEKNING går till.
Ni måste bekräfta från SOA , inte från nån annan mail.
B-one om någon borde väl veta detta.
Nic-se har mailat till er och bett er bekräfta från rätt address, vilket ni inte gjort ännu.
B-ONE SVERIGE MC
Skriven på 13-11-2003 18:36:35
jag ser detta nu, jag skall genast meddela vår hostmaster ang. detta, beklagar besväret.
SUPPORTEN
Skriven på 14-11-2003 15:15:09
Och det går bra ser jag ?
Ni kanske börjar förstå varför vi flyttar ifrån er...
B-ONE SVERIGE KO
Skriven på 14-11-2003 20:25:40
Hej,
Vår hostmaster är medveten om detta. Vi beklagar ifall detta inte har gjorts. Jag har meddelat honom igen.
SUPPORTEN
Skriven på 17-11-2003 12:14:13
Alltså nu får ni f*n skärpa er jag har bett om en ompekning nu i säkert 1 vecka ni har fått information om den nya ompekningen
Med detta mail godkänner jag att en ompekning får göras på denna domän. Ompekningsbegäran kommer att inkomma ifrån XXXXX
Med vänliga hälsningar XXXXXX
DET ÄR BRÅTTOM
B-ONE SVERIGE KO
Skriven på 17-11-2003 20:19:43
Hej,
Ok.
SUPPORTEN
Skriven på 18-11-2003 10:15:35
Ny begäran skickad. NIC-SE ser MYCKET allvarligt på er hantering i ärendet och dom kommer vidta åtgärder om inte ni ser till att svara från rätt address omgående.
Begäran som nyss skickades är även skickas som kopia till nic-se, ska de va så jävla svårt att svara på mailet ifrån SOA ? = [email]hostmaster@ns1.b-one.nu[/email]
Fasen nästan så man vill betala bara för att slippa er...
October 20, 2002
Tråkigt nog var jag tvungen att kontakta ett juridiskt ombud som var tvungen att maila till B-One och förklara vad som händer om dom inte godkänner flytten... Tog knappt en timme så ramlade det ner ett mail i inboxen att dom godkänner att domänen flyttas. 8)
Mitt råd är fortfarande: om ni kan, håll er borta från b-one...
1 Guest(s)