Backbone Trunkning Stackning|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Backbone Trunkning Stackning
fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2002 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som har lust att förklara vad det är och vad det gör? vet att det har med switchar att göra.. backbone vet jag ungefär vad det är.. men detaljerad förklaring vore fint. ELler nånstans där jag kan läsa om det...

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
222704
November 21, 2002 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Stackning tror jag är att man kan koppla ihop de interna bussarna på switcharna, så att det blir som en enda stor switch istället för flera anslutna med 100mbit till varandra om du skaffar många. Det ger mkt bättre hastigheter mellan switcharna.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
222716
November 21, 2002 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

port trunking är när du kör flera portar på switchen som en, dvs då kan du köra teaming med två nätverkskort eller fler så får du bättre hastighet, redundans eller lastbalansering beroende på hur du konfigurerar dom..rätt coolt faktiskt, måste ta å prova det nån gång

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
222720
November 21, 2002 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher gav ett bra svar på porttrunkingen. Så jag ger en förklaring på vad ett backbone är. Ett backbone är ett nätverks ryggrad. Om man kopplar ihop ett par swithar med varandra så vill man att dom ska kunna kommunicera med varandra. Om vi antar att det är ett 100mbit nätverk då vill vi helst köra backbonet i 1Gbit för att få en så bra prestanda som möjligt och för att backbonet annars skulle ha varit flaskhalsen. Nu har jag inte tid att skriva mer, men jag tror att den här förklaringen.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
222906
November 21, 2002 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ok.. tackar..

men angående Backbone.. varför blir det en flaskhals utan backbone?

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
223000
November 21, 2002 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]ok.. tackar..

men angående Backbone.. varför blir det en flaskhals utan backbone?

Om du inte har ett bra backbone så blir det en flaskhals.

Jag drar det lite snabbt. Du är på ett LAN crewen har kedjekopplat alla switchar i varandra, du ska tanka av någon som sitter i andra sidan av lokalen, då måste du gå igenom 3 stycken switchar innan du kommer fram till hans dator. Då måste du ju också passera 3 stycken uplinks. Som kör på 100mbit. En 24portars switch som bara har en 100mbit uplink, blir inte speciellt trevlig att tanka ifrån om det sitter 20 pers och slåss om dom där 100mbit. Men hade man haft 1Gbit uplinks, då hade det iaf gått 10ggr snabbare. Sen skulle man kanske inte kedjekoppla switcharna heller. För då får man inget riktigt backbone. Nu orkar jag inte skriva mer. Fråga administratören på din skola/arbete om du vill ha en mer utförlig beskrivning, det är så jobbigt att skriva så här mycket.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
223125
November 21, 2002 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

tänk dig ditt lan som ett flöde av vatten,koppla upp flera små slangar till en kran så kan den kranen inte vara mindre än den totala diametern av dom små slangarna tillsammans..annars blir det ju en flaskhals, detsamma gäller med din backbone....kanske blev lite flummigt..men vafan har sänkt fett med bira ikväll å imrron kommer jag vara bakis 🙂

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
223247
November 22, 2002 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Mja asså. Backbone e lixom Huvud-nätet... Tänk dig ett stort företag med några hundra klienter, då har man förmodligen t.ex. en 24-portars switch vid varje avdelning. Då kan man antingen dra en kabel från varje switch till en sk. huvudswitch, då är denna switchen backbonet. Men om man, som oftast, kopplar alla 24-orna i varandra, i en lång kedja, så vill man ha upp hastigehten på denna kedja. Till t.ex 1Gbit. Fattar du?

Tänk dig en gran... stammen e backbonet. Längst ner sitter rötterna, servrarna. Sen går det ut grenar från backbonet (switchar) sen sitter det barr där på, klienterna.... fattar do?

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
226074
November 28, 2002 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ok jag tror jag förstår.. så om det är 1Gbit backbone mellan switcharna.. Och användare på en switch sitter å tankar från användare på en annan switch så drar det på backbonet alltså? så till slut om det är tillräckligt många som tankar från den switchen så blir det som man körde utan backbone? har jag förståttt rätt?

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
226147
November 28, 2002 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]ok jag tror jag förstår.. så om det är 1Gbit backbone mellan switcharna.. Och användare på en switch sitter å tankar från användare på en annan switch så drar det på backbonet alltså? så till slut om det är tillräckligt många som tankar från den switchen så blir det som man körde utan backbone? har jag förståttt rätt?

Har man ett backbone så har man. Det är ryggraden i nätverket där (nästan) all trafik går igenom. Ska försöka rita. laugh

1. o o o 2.
| | |
>>>>>>>>>>
|
o 3.

Varje "o" representerar en switch. ">" är backbonet. Om användare på switch 1. ska tanka en film (laglig) från en användare på Switch 2. så måste han gå via backbonet. Det finns ingen annan väg. Då går det rätt snabbt, eftersom han är ensam på 1Gbit. Men är det 20 pers som ska tanka från Switch 2. så måste dom dela på 1Gbit, då får om 50mbit var. Alltså går det slöare. Men hade det varit en 100Mbit lina, då hade det gått ännu slöare, 5mbit.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226182
November 28, 2002 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]ok jag tror jag förstår.. så om det är 1Gbit backbone mellan switcharna.. Och användare på en switch sitter å tankar från användare på en annan switch så drar det på backbonet alltså? så till slut om det är tillräckligt många som tankar från den switchen så blir det som man körde utan backbone? har jag förståttt rätt?

Ä vadå UTAN backbone blir du ju aldrg.. det börjar ju lagga å gå segt bara naturligtvis

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
226534
November 29, 2002 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

ok. så man kan säga att alla nätverk innehåller 100mbit backbone om switcharna är 100mbit? =).

Hur pass mycket backbone är lagom till ett nätverk på säg en 350pers? räcker det då med 400mbit backbone eller är det lika bra att satsa på 1Gbit? Har nämligen en vän som påstod att 400mbit räckte gott och väl till 250 pers..

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226578
November 29, 2002 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]ok. så man kan säga att alla nätverk innehåller 100mbit backbone om switcharna är 100mbit? =).

Hur pass mycket backbone är lagom till ett nätverk på säg en 350pers? räcker det då med 400mbit backbone eller är det lika bra att satsa på 1Gbit? Har nämligen en vän som påstod att 400mbit räckte gott och väl till 250 pers..

Umm.. mja asså det kan man ju inte riktigt säja, det beror ju på vad dom ska göra... Ska du ha LAN där alla ska sitta å tanka så är ju Gbit att föredra, men om det är ett kontor där man bara har mail och surfar lite räcker ju 100mbit... om det e sånna som CAD'ar mycket mm så är nog 400bra... men 400 är väll ändå ingen standard?! 😕

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
227730
December 1, 2002 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

jag pratar om ett lan där man ska kunna göra allting =). jag menar alltså i syftet att ha ett "LAN Party" så att säga.. det ska funka att en stor del av dom tankar.. även om dom kanske inte kommer göra det så ska det funka ändå även om dom gör det.. med funka så menar jag funka bra =). så att inte man kan hamna i nedladdnings hastigheter på 2mb i sekunden till exempel.. vi är några som ska ha lan det är därför jag gräver mig djupare i allting =).

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
227759
December 1, 2002 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]jag pratar om ett lan där man ska kunna göra allting =). jag menar alltså i syftet att ha ett "LAN Party" så att säga.. det ska funka att en stor del av dom tankar.. även om dom kanske inte kommer göra det så ska det funka ändå även om dom gör det.. med funka så menar jag funka bra =). så att inte man kan hamna i nedladdnings hastigheter på 2mb i sekunden till exempel.. vi är några som ska ha lan det är därför jag gräver mig djupare i allting =).

Ska du ha ett LAN för så många pers. då ska du helt klart ha 1Gbit backbone. ska du ha 400mbit då måste du trunka 4 portar så då förlorar du ju 4 portar i varje switch. skaffa fetare svirrar, den finns feta Dlink/3com/HP Procurve switchar som är snabba som as. Skaffa sånna med 1gbit uplink, då ska du få se på prestanda. då är det ingen som kan klaga på nätet iaf.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
October 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
227928
December 2, 2002 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

det låter fint =). ingen som har någon fin switch att rekommendera som inte är äckligt dyr? typ under 10papp iallafall?? och en butik där jag kan köpa den.. vore trevligt

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
227963
December 2, 2002 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Nackdelen om du ska köra gigabit backbone är ju att du inte kan ha nån masterswitch... skulle bli på tok för dyrt med en typ 24 portars gigabit switch.. (200k?) utan du får koppla ett ringnät. Tyvärr så medför detta att hela backbonet lastas så fort nån gör något... mja alltså.. grejjern e att dom flesta lan idag kör en bra huvudswitch och så kör man 100mbit till varje bord med en tyo 24'a på varje. Har du bara tillräkligt bra huvudswitch (coreswitch, backboneswitch) så funkar detta lika bra till ett mkt lägre pris... å glöm trunkingen. du kommer bara shabbla till det...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL