January 14, 2004
Tjena.
Har turen att ha 100mbit BBB fiber hemma, dock har jag ett problem. Har ställt upp en Counter-strike server på en separat burk som sitter via en vanlig tp i switchen som i sin tur är kopplat till BBB uttaget. När jag ska tanka ngt på min burk via ftp t ex så laggar servern sönder även om jag bara tankar i 2-3MB/sec när jag har bandbredd på 9-10MB/sec. Har testat netlimiter och försökt begränsa bandbredden men även om jag använder typ 10 procent av linan laggar det endå på servern, och servern använder bara typ 1-2mbit upp och ner. Hur ska jag göra för att lösa detta?
mvh Jocke
January 18, 2003
Kolla in http://www.lartc.org/ ,det går att göra mycket roligt med infon som finns där
September 1, 2002
Det är förmodligen inte p.g.a. bandbreddsbrist som servern laggar, utan att I/O-resurserna samt CPU:n inte riktigt orkar med att driva servern och sköta filöverföringen samtidigt. Du kan testa detta på din workstation genom att försöka spela något 3d-spel samtidigt som du kopierar en stor mängd data från en hårddisk till en annan. Prestandan i spelet kommer sjunka massor när datorn samtidigt jobbar med I/O.
Att ha en HT-prolle, eller ännu bättre, en dual-CPU-konfiguration på servern borde fixa problemet.
January 14, 2004
Det är en 3com switch/router. Men allså alla lite större företag måste ju ha detta "problemet" från början om dem t ex har en 10mbit lina för 50 pers och nån sitter å sliter hem i 1mb/sec. lixom det funkar ju inte, måste finns nåt sätt som dom använder för att dela upp bandbredden rättvist.
March 19, 2003
Där jag jobbade i sommras hade det en bandbredd på ca 3mbit och de va väll alla fall en 150 pers som delade på de som jag fattade de.
Och jag slet ner ganska mycket men endå så blev de inte segare för alla andra i princip.
Så jag undrar nästan om de inte skulle vara att de kanske har 100mbit men att man max får 3mbit var eller nått sånt.
May 23, 2001
Smirnoff wrote: Nu blev jag också intresserad, ere netsplit man ska använda om man ska dela på banbredden?
Finns det inga routers/switchar.
Klart det finns, dock bör du punga ut med ganska mycket pengar för en sån liten kul manick. Annars kan du sätta upp en *nix burk de har stöd för en massa sånt kul.
July 11, 2002
stormaz wrote: [quote=Smirnoff]Nu blev jag också intresserad, ere netsplit man ska använda om man ska dela på banbredden?
Finns det inga routers/switchar.
Klart det finns, dock bör du punga ut med ganska mycket pengar för en sån liten kul manick. Annars kan du sätta upp en *nix burk de har stöd för en massa sånt kul.
Någon phet distr, funkar Redhat 8/9 ?
December 25, 2000
Frodo wrote: Redhat är ju fake, kör Gentoo eller Mandrake eller nåt.
Haha, den var bra "Mandrake eller nåt." Om du tycker RedHat är "fake" så borde du tycka att Mandrake är minst lika "fake".
Jag tycker inte att man skall rekomendera Gentoo till en totalt nybörjare, det kommer bara att skrämma iväg större delen av dem.
Edit: Tillbaka till topic nu.
1 Guest(s)