March 31, 2003
Hej
Nyligen köpte jag en ny router.
D-Link DIR-655, Extreme N Wireless
Köpte oxå en dator till tjejjen.
ASUS Eee PC Seashell 1101HA 11,6" rosa
Nätverkskortet innehåller ju IEEE 802.11n (draft) för jag ville hon
skulle få bra fart till nätverket. Men när jag kollar på hennes uppkoppling
så är hon bara uppkopplad i 65mbit/s, och det verkar ju ej så snabbt.
Datorn har Win7 32bit installerat, och den har dom nyaste drivrutinerna installerade.
Är det någon ändring man måste göra i dator/routern för att man ska kunna använda N (draft) standarden?
March 31, 2003
Så det e bra? 😕
På min bärbara så har jag .11g och där får jag ut 54mbit/s,
och som jag har läst så ska man ju kunna få ut 300mb/s på n standarden.
Visst förstår jag att den hastigheten e omöjlig, men 100mb/s hade jag räknat med.
N standarden är väll mycke till öveföring av hd matrial, och hur stor betydelse har 11 mer mb/s igentligen?
Ni har säkert rätt, men jag är djupt besviken
November 4, 2001
.11g är ju 54Mbits i teorin. Får du ut över 20 i praktiken så är det bra...
Att få 64mbits/s trådlöst är riktigt bra. Hur många antenner har du monterat? MIMO nyttjar ju flera antenner så testa att montera alla tre och se om det blir någon skillnad. Oavsett så tycker jag 64mbits i praktiken är en bra siffra.
May 8, 2001
Håller med om att det är lite konstigt att den endast kopplar upp sig i 65 mbps... När jag hade en g-router kopplade min bärbara oftast upp sig med 54 så det låter lite lågt för en n-router. Jag ska kolla om jag kan se vad min Macbook kopplar upp sig med mot min DIR-655 när jag kommer hem.
Självklart vet jag att vi här talar om teoretiska hastigheter!
// Jonas
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 31, 2003
Hej igen. Nu har jag tagit fram exakta uppgifter på vilken fart jag har från
båda datorerna. Eftersom jag ej känner till något program som mäter
hastigheten i nätverk, så använde jag Flashfxp och flyttade en 1gig fil till min server. Hoppas det duger som mätresultat.
Dator 1 med 11.g nätverkskort
2.1mb/s var genomsnittet. Det är väll 16.8mbit om jag fattat rätt
Dator 2 med 11.n nätverkskort
3.5mb/s var genomsnittet. Det är väll 28mbit om jag fattat rätt
Bra eller skitresultat är frågan?
Och jag använder 3 antenner på min router. I datorerna det inbyggda.
November 22, 2001
zidewinder wrote: Hej igen. Nu har jag tagit fram exakta uppgifter på vilken fart jag har från
båda datorerna. Eftersom jag ej känner till något program som mäter
hastigheten i nätverk, så använde jag Flashfxp och flyttade en 1gig fil till min server. Hoppas det duger som mätresultat.Dator 1 med 11.g nätverkskort
2.1mb/s var genomsnittet. Det är väll 16.8mbit om jag fattat rättDator 2 med 11.n nätverkskort
3.5mb/s var genomsnittet. Det är väll 28mbit om jag fattat rättBra eller skitresultat är frågan?
Och jag använder 3 antenner på min router. I datorerna det inbyggda.
Första resultat är fullt normalt, det andra ser riktigt ut med 65Mbit anslutning. Som nämt tidigare, hälften av hastigheten kan man räkna med.
Men med N borde du ju få högre anslutninghastighet.
Är det något ivägen, betongväggar eller liknande?
Trådlös telefon som kan störa?
March 31, 2003
Hittat felet.
Fråga
Vad kan det bero på att jag inte får ut full hastighet på det trådlösa på min 11N produkt?
Svar
Det kan bero på att inställningen Channel Width är inställd på 20MHz. Orsaken tillatt den är ställd
på 20MHz i fabriksinställningarna i våra produkter är för att efterfölja standarden 802.11n draft 2.0.
För att utnyttja en större del av frekvensområdet och få en högre länkhastighet så ska denna funktion vara inställd på läget Auto 20/40MHz.
Efter jag ändrat så är datorn uppkopplad i 150mbit. Och den riktiga hastigheten är 5mb/s. = 40mbit
Är det en ok hastighet och jag sitter 1 meter från routern.
April 21, 2008
Frågan är ju bara hur många antenner som används i det trådlösa nätverkskortet.
Jag har en likadan router, Channel width på auto, WPA2 kryptering.
Mellan dator och router har jag en tv, gipsvägg och en längd på ca 10m.
Enligt windows har jag en länkhastighet på 300mbit/s. Jag har ett flertal andra trådlösa nät i närheten.
Jag laddar från stationär i kring 60-70mbit/s, men detta är endast när jag är ensam trådlös surfare på mitt eget nät. När jag har fler bärbara uppkopplad (802.11g) på mitt eget nät sjunker hastigheten avsevärt.
Du skulle kunna testa att fimpa den andra bärbara och se om du får andra resultat.
March 31, 2003
Tankspridd wrote: Frågan är ju bara hur många antenner som används i det trådlösa nätverkskortet.
Jag har en likadan router, Channel width på auto, WPA2 kryptering.
Mellan dator och router har jag en tv, gipsvägg och en längd på ca 10m.
Enligt windows har jag en länkhastighet på 300mbit/s. Jag har ett flertal andra trådlösa nät i närheten.Jag laddar från stationär i kring 60-70mbit/s, men detta är endast när jag är ensam trådlös surfare på mitt eget nät. När jag har fler bärbara uppkopplad (802.11g) på mitt eget nät sjunker hastigheten avsevärt.
Du skulle kunna testa att fimpa den andra bärbara och se om du får andra resultat.
Min andra bärbara är 90% på nätverksladd. Så dålig batteri tid på den så den flyttar jag iaf inte runt =)
Men det var intressant att höra att fler trådlösa produkter sänker hastigheten. Jag har Wii, Iphone, Digitalram uppkopplade 100% av dygnet 🙂 Ska testa stänga av dom
April 21, 2008
Eftersom mina testvärden kom från ett gammalt dokument så kände jag mig tvungen att kolla upp detta igen (För inte alla dokument över sånt här?).
De gånger jag har haft reducerad hastighet med flera trådlösa enheter igång samtidigt, har alltid nån dator varit placerad precis brevid min.
Jag testade nu med en trådlös dator igång men denna gång en bit bort. Och jag fick marginellt lägre hastighet än den topphastighet jag brukar ha.
Jag testade även hastigheter på nytt.
Stationär windows -> bärbar windows: En fil på 300MB laddade via windows fildelning i 45mbit/s.
Stationär Linux -> Bärbara windows En fil på 100MB laddad via SFTP i 84mbit/s
Det var lite info om mitt wlan i alla fall.
April 14, 2001
zidewinder wrote: Hej
Nyligen köpte jag en ny router.
D-Link DIR-655, Extreme N Wireless
Köpte oxå en dator till tjejjen.
ASUS Eee PC Seashell 1101HA 11,6" rosa
Nätverkskortet innehåller ju IEEE 802.11n (draft) för jag ville hon
skulle få bra fart till nätverket. Men när jag kollar på hennes uppkoppling
så är hon bara uppkopplad i 65mbit/s, och det verkar ju ej så snabbt.Datorn har Win7 32bit installerat, och den har dom nyaste drivrutinerna installerade.
Är det någon ändring man måste göra i dator/routern för att man ska kunna använda N (draft) standarden?
Länken nedan surfar på riktiga hemsidor medan den mäter, en bra sida tycker jag. Där får jag 21.29 Mbit ner och 15.54 Mbit upp på samma router som dig på en bärbar. Sitter iof på en 100Mbits lina men du kan ju jämföra eftersom vi har samma router. I nätverket och delningscenter visar den 130Mbit
1 Guest(s)