Bästa bredbandet i göteborg?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bästa bredbandet i göteborg?
7j4ck
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
December 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska snart flytta och jag letar efter ett bra bredbandsabonnemang till den nya adressen (göteborg). Alla såna där "hitta bredband"-sidor verkar spotta ur sig samma sak (telia, bbb, tiscali, etc) men de verkar alla lida av åkomman kass upload. Eftersom jag kör en server osv så vill jag gärna ha lite mer bandbredd upp (just nu har jag 10/10 genom hyresvärden, men jag inser att detta är en lyx.... tyvärr). Någon som har tips? Bästa jag har hört hittills är VDSL, men det verkar ju inte finnas nånstans.
Jag har sett några mindre operatörer med DSL som ger mycket bättre hastigheter, fast ip, mm fast dom finns bara på vissa orter, och konstigt nog inte i dom större städerna.

Och vad krävs för fiber? Installeras det bara sporadiskt i vissa hus/ nybyggen? Eller byggs ut kontinuerligt, på samma sätt som DSL?

Hjälp!

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
December 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
796070
December 14, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag antar att du syftar på lägenheter. Det är husägaren i så fall som väljer att dra in fiber i fastigheten, eftersom att detta kostar 80 000 kr så är det inte alla som är sugna på det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
796075
December 14, 2004 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Chansen att få mer än 1Mbit upload är tyvärr inte så stor.

vdsl/adsl2+ eller vad de nu heter kan man ju möjligen få snabbare om man bor väldigt nära en telestation.
Har en polare som har 12/9 på så vis.

Nu är ju göteborg inte en liten byhåla, så att säga att du ska flytta hit säger inte så mycket.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
796530
December 15, 2004 - 2:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det bästa som finns är ju i Chalmers Studentbostäder, om det gäller hög uppkopplingshastighet. 100 Mbit, men begränsning på 10 GB/dag mot Internet ut genom routern de har.

Fast jag antar att det inte gäller dig? Andra bästa är typ alla andra studenthem, och tredje bästa är att hitta en lägenhet där BBB fått pilla in kablar...

7j4ck
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
December 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798310
December 17, 2004 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hur är det egentligen med VDSL här i landet? Det verkar ha kommit av sig. Är det bara tillfälligt eller har operatörerna tänkt sig att man ska nöja sig med 1 MBit upload?!? Ärligt talat fattar jag inte vitsen med ADSL2. Det verkar ju bara stendumt. Varför skulle man behöva 24 MBit nedströms om man klarar sig med 1 Mbit upp? Det enda jag kommer på sådär direkt är streamande TV, men hur många använder det? Att telia stryper osv är ju inget man häpnar över, men det verkar som om maxhastigheten för ADSL2 som standard är 24/1. Man undrar hur ingenjörerna tänker. Kunde man inte breddat uploadbandet så att det i alla fall blev 20/5 eller nåt sånt.

Trots allt ska det ju finnas en dator i andra änden också...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL