December 14, 2004
Jag ska snart flytta och jag letar efter ett bra bredbandsabonnemang till den nya adressen (göteborg). Alla såna där "hitta bredband"-sidor verkar spotta ur sig samma sak (telia, bbb, tiscali, etc) men de verkar alla lida av åkomman kass upload. Eftersom jag kör en server osv så vill jag gärna ha lite mer bandbredd upp (just nu har jag 10/10 genom hyresvärden, men jag inser att detta är en lyx.... tyvärr). Någon som har tips? Bästa jag har hört hittills är VDSL, men det verkar ju inte finnas nånstans.
Jag har sett några mindre operatörer med DSL som ger mycket bättre hastigheter, fast ip, mm fast dom finns bara på vissa orter, och konstigt nog inte i dom större städerna.
Och vad krävs för fiber? Installeras det bara sporadiskt i vissa hus/ nybyggen? Eller byggs ut kontinuerligt, på samma sätt som DSL?
Hjälp!
November 22, 2001
Chansen att få mer än 1Mbit upload är tyvärr inte så stor.
vdsl/adsl2+ eller vad de nu heter kan man ju möjligen få snabbare om man bor väldigt nära en telestation.
Har en polare som har 12/9 på så vis.
Nu är ju göteborg inte en liten byhåla, så att säga att du ska flytta hit säger inte så mycket.
October 7, 2002
Det bästa som finns är ju i Chalmers Studentbostäder, om det gäller hög uppkopplingshastighet. 100 Mbit, men begränsning på 10 GB/dag mot Internet ut genom routern de har.
Fast jag antar att det inte gäller dig? Andra bästa är typ alla andra studenthem, och tredje bästa är att hitta en lägenhet där BBB fått pilla in kablar...
December 14, 2004
Hur är det egentligen med VDSL här i landet? Det verkar ha kommit av sig. Är det bara tillfälligt eller har operatörerna tänkt sig att man ska nöja sig med 1 MBit upload?!? Ärligt talat fattar jag inte vitsen med ADSL2. Det verkar ju bara stendumt. Varför skulle man behöva 24 MBit nedströms om man klarar sig med 1 Mbit upp? Det enda jag kommer på sådär direkt är streamande TV, men hur många använder det? Att telia stryper osv är ju inget man häpnar över, men det verkar som om maxhastigheten för ADSL2 som standard är 24/1. Man undrar hur ingenjörerna tänker. Kunde man inte breddat uploadbandet så att det i alla fall blev 20/5 eller nåt sånt.
Trots allt ska det ju finnas en dator i andra änden också...
1 Guest(s)