October 15, 2001
Är ute efter en bra nas server för omkring 2-3kkr.
Någon av dessa har jag funderat på:
D-Link DNS-323 2-bay NAS m/ printserver, backup, UPnP AV
QNAP TS-209 2-bay NAS m/printserver, backup, UPnP AV
Är det någon som har erfarenhet av dessa nas servrar? Eller har tips på någon annan nas?
Jag vill främst ha stabilitet och hög överföringshastighet, men andra kvaliteter som stöd för ps3, ftp, torrent och webserver är också intresant. Raid 1 och printserver är också ett krav
Det lutar mot "qnap ts 209" men jag har läst en del negativt om den så jag är lite osäker.
Nackdelar, fördelar eller tips. jag är tacksam för alla förslag.
May 7, 2002
Kollat något på detta?
http://www.freenas.org/
October 15, 2001
picks2 wrote: Kollat något på detta?
http://www.freenas.org/
Detta körs på en vanlig pc om jag förstår det hela rätt. 🙂
Det enda jag behöver är en gammal dator och köpa ett raidkort och två diskar då?
October 15, 2001
Snorch wrote: Ja har inte moderkortet inbyggd (soft)raid-kontroller som stödjer raid-1 så måste du skaffa ett sånt. Om du inte utnyttjar freenas softraid då.
Annars är det bara köra ingång det på vilken dator som helst sålänge hårdvaran är kompatibel med freeBSD.
freenas softraid funkar det bra? Kopplar man bara in två diskar och skapar en array då samma sätt som på ett raidkort?
March 14, 2001
wiero wrote: [quote=Snorch]Ja har inte moderkortet inbyggd (soft)raid-kontroller som stödjer raid-1 så måste du skaffa ett sånt. Om du inte utnyttjar freenas softraid då.
Annars är det bara köra ingång det på vilken dator som helst sålänge hårdvaran är kompatibel med freeBSD.
freenas softraid funkar det bra? Kopplar man bara in två diskar och skapar en array då samma sätt som på ett raidkort?
Ingen aning om hur det fungerar. Kör aldrig dessa softraid eller så kallade raidkontrollers som är inbyggda på moderkort.
Men antar att du helt enkelt installerar freenas och sen i konfigurationen, troligen genom webläsare, välja om diskarna ska speglas eller inte. Har en känsla av att det är väldigt enkelt, om inte så finns det säkerligen bra dokumentation som förklarar hur man gör.
1 Guest(s)