July 14, 2003
Följande diskussion är tagen ifrån annat ställe på webben, saxar här lite vilt ur den. Min fråga är: fungerar det här?
-------------------------------------------------------------
"Detta är testat och funkar aldeles utmärkt:
Med BBB 10Mbit tjänsten kan du få 5 IP nummer samtidigt... Detta till förmån om du har fler än en dator i hemmet...
Men om du har en switch och 5 nätverkskort i samma dator så får du ett IP nummer till varje kort, och med hjälp av WinRoute Pro kan du lägga ihop alla dessa till den totala bandbredden av 50Mbit uppströms och 50Mbit nerströms. Jag samt vänner tankar i mellan 5000 och 6250Kbyte/s mellan varandra, beroende på hur snabba hårddiskarna är... som sagt, i vissa falla så e de inte uppkopplingen utan hårddiskarna som är flaskhalsen ;o)"
"Intressant. Jag hade för mig att BBB låser portarna i husswitchen till 10 Mbit/s, men så är det uppenbarligen inte. Själv kör jag BBB VDSL för tillfället så jag har ingen möjlighet att testa själv men det är onekligen ett bra tips. "
"gabriel, det är en kombination av att BBBs nätverk endast mjukvarumässigt begränsar hastigheten per ip-adress (hårdvaran stöder uppenbarligen mer än 10MBPS) och användandet av WinRoute som gör den routing du talar om som gör det här möjligt.
"En liten fråga bara: om det här fungerar med fem nätverkskort med olika IP-adresser, skulle man inte kunna konfigurera sin switch till att routa de fem IP-adresserna till samma MAC-adress och på så sätt simulera fem nätverkskort med ett enda?"
"Winroute använder en teknik som heter "multi-port NICs". Med den tekniken kan du använda alla 5 ip adresser samtidigt som "reverse NATas" ner till en IP adress så när datorn får TCP/IP signalen är det IP nummret från Winroute som har en bandbredd på 50Mbit/s"
"Det finns två möjliga förklaringar till detta, 1. kompetent skitsnack, 2. gammal hårdvara i bbb-hus, dom flesta skall vara uppgradera, eller kommer bli före sommaren.
BBB scannar dock dessa och vet mycket väl om möjligheterna, finns t.o.m hus man kan få 100mbit + 5 på (konnektivitet) inte att beblanda med möjlig nerladdningshastighet."
--------------------------------------
Någon införståd som vet mer????
November 27, 2002
låter ju najs... dock midre troligt.. tror på detta: "Det finns två möjliga förklaringar till detta, 1. kompetent skitsnack, 2. gammal hårdvara i bbb-hus, dom flesta skall vara uppgradera, eller kommer bli före sommaren.
BBB scannar dock dessa och vet mycket väl om möjligheterna, finns t.o.m hus man kan få 100mbit + 5 på (konnektivitet) inte att beblanda med möjlig nerladdningshastighet." 😉
May 9, 2001
Men man har ju fortfarande endast 10 Mbit till switchen i huset.
Den är inställd på 10 Mbit till varje lägenhet.
Om man nu har 5 datorer och varje dator får ett eget IP så delar ju alla datorerna på de 10 Mbit man har.
Det är ju ändå trots allt en lina man har ut till husets switch.
Om man nu själv har ett eget nät hopkopplat med en 100 Mbit switch så fungerar säkert detta bra.
Sedan vet jag inte hur det fungerar med VDSL tjänsten men det borde ju vara samma sak där.
De datorer man har delar på den bandbred man har.
July 14, 2003
Uhm, som jag har förståt det så är det en mjukvarubegränsning som gör att det blir 10Mbit för dessa BBB kunder, inte hårdvaran (alltså "mjukvaran" i "hårdvaran"). Som sagts tidigare så är det runt 150Mbit lina som går in i varje bostadshus.
Ytterligare förklaring av honom:
--------------------
"På winroute datorn så finns de 6 näterkskort (en som går ut i de NATade nätverket till en dator), med 5 olika IP nummer från BBB, så långt fattar nog alla.
När sedan en datorn (som winroute har NATat) skickar en d/l förfrågan till en server på internt så skickar Winroute denna förfrågan via ALLA 5 ip adresserna... Precis som om 5 datorer (utan Winroute, med 5 olika ip nummer) skulle skicka var sin förfrågan till samma server om att ladda ner samma fil. Såhär långt tror jag oxå alla fattar...
Om de nu i själva verket VAR 5 datorer så skickas alla TCP/IP paketen separat, för detta behövs inget speciellt protokoll, eller hur?
Vad Winroute gör, är att kombinera de 5 olika IP adresserna å skickar exakt samma d/l förfrågan till servern (så servern märker ingen skillnad)... men när paketen går förbi Winroute för att routas ut till den dator som förfrågade, så läggs paketen ihop, med hjälp av "Advanced NAT" (precis på samma sätt som GetRight Download manager lägger ihop paket) och kombinerar paketen som skickas vidare till en NATad IP adress...
För att bevisa att man kan lägga ihop TCP/IP paket (där Gabriel tyckte motsatsen) så föreslår jag att ni laddar ner GetRight Download Manager så får ni se att de inte alls behöver något speciellt protokoll (förutom de funktioner som finns i programmet på klientsidan). GetRight är byggt för att ladda ner samma fil från olika servrar å på de viset snabba upp hastigheten... men där förfrågar man nerladdningen med endast en IP adress, så då kan du bara uppnå maxhastigheten på en IP adress."
----------------------
May 9, 2001
desdecado wrote: Uhm, som jag har förståt det så är det en mjukvarubegränsning som gör att det blir 10Mbit för dessa BBB kunder, inte hårdvaran (alltså "mjukvaran" i "hårdvaran"). Som sagts tidigare så är det runt 150Mbit lina som går in i varje bostadshus.
Ytterligare förklaring av honom:
In till huset och switchen, ja.
Men sedan delas ju detta upp till varje lägenhet och då har man begränsat det till 10 Mbit till varje lägenhet i switchen.
I våran förening så går det ju optisk fiber mellan husen så kommunikationen mellan husens switchar är ju snabb.
Men man har ju fortfarande endast 10 Mbit mellan lägenheten och switchen.
July 2, 2001
desdecado wrote: Följande diskussion är tagen ifrån annat ställe på webben, saxar här lite vilt ur den. Min fråga är: fungerar det här?
-------------------------------------------------------------
"Detta är testat och funkar aldeles utmärkt:
Med BBB 10Mbit tjänsten kan du få 5 IP nummer samtidigt... Detta till förmån om du har fler än en dator i hemmet...
Men om du har en switch och 5 nätverkskort i samma dator så får du ett IP nummer till varje kort, och med hjälp av WinRoute Pro kan du lägga ihop alla dessa till den totala bandbredden av 50Mbit uppströms och 50Mbit nerströms. Jag samt vänner tankar i mellan 5000 och 6250Kbyte/s mellan varandra, beroende på hur snabba hårddiskarna är... som sagt, i vissa falla så e de inte uppkopplingen utan hårddiskarna som är flaskhalsen ;o)"
Snack, lägenheten är kopplad på en port på BBB's switch i huset. Den porten är låst på 10mbit full duplex.
"Intressant. Jag hade för mig att BBB låser portarna i husswitchen till 10 Mbit/s, men så är det uppenbarligen inte. Själv kör jag BBB VDSL för tillfället så jag har ingen möjlighet att testa själv men det är onekligen ett bra tips. "
Så är det uppenbarligen.
"En liten fråga bara: om det här fungerar med fem nätverkskort med olika IP-adresser, skulle man inte kunna konfigurera sin switch till att routa de fem IP-adresserna till samma MAC-adress och på så sätt simulera fem nätverkskort med ett enda?"
Nej, en switch routar inte. Man routar heller inte MAC-addresser.
"Winroute använder en teknik som heter "multi-port NICs". Med den tekniken kan du använda alla 5 ip adresser samtidigt som "reverse NATas" ner till en IP adress så när datorn får TCP/IP signalen är det IP nummret från Winroute som har en bandbredd på 50Mbit/s"
Inte en siffra rätt. Reverse NAT, vad är det? TCP/IP har inte med signaler att göra.
Mycket skitsnack på samma gång.
1. (som tidigare sagts) varje lägenhet är kopplad mot en port på 1 switch. Den switchen är satt till 10mbit full duplex. Spelar ingen roll hur du försöker trixa eftersom alla datorer i din lägenhet går genom samma kabel mot samma 10mbits port.
2. Sen har det missförståtts hur winroute (samt TCP/IP) fungerar. Det kombineras aldrig några paket.
3. Det går att göra ungefär så, men bara om man kopplar sina 5 nätverkskort till fem olika lägenheter/uttag.
July 14, 2003
69link wrote:
Snack, lägenheten är kopplad på en port på BBB's switch i huset. Den porten är låst på 10mbit full duplex.
Grejjen var ju den att mjukvaran ("firmware" rättare sagt) i BBB's switch begränsar den till 10mbit INTE tekniken eller kablarna eller något annat. Tydligen så är alla BBB's switchar inte updaterade (ännu).
Enligt anställd på BBB så är 99% av switcharna fixade men det går ju att spekulera i. Det vore ju "synd" om folk började testa detta, så genom att säga "det går inte i 99% av fallen" så slipper man dessa människor. Kan inte tro att varken BBB, Bostream eller någon annan (som tar 3 månader på sig att skicka tekniker till en station) har 1 dags inställelse när det gäller att åka ut och updatera firmware i alla telestationer eller hus eller vad det nu är.
69link wrote:
Mycket skitsnack på samma gång.1. (som tidigare sagts) varje lägenhet är kopplad mot en port på 1 switch. Den switchen är satt till 10mbit full duplex. Spelar ingen roll hur du försöker trixa eftersom alla datorer i din lägenhet går genom samma kabel mot samma 10mbits port.
2. Sen har det missförståtts hur winroute (samt TCP/IP) fungerar. Det kombineras aldrig några paket.
lite mer saxxat:
---------------------
Näe... Http, Ftp, p2p... alla dessa protokollen baseras på TCP/IP protokollet.
När vi snackar om http, ftp osv. så är vi inne på applications nivå, där de måste finnas en server och en klient som stödjer de gemensamma protokollet...
Jag pratar om renodlat TCP/IP, grunden för alla "överliggande" protokoll, själva överföringen från nätverkskort till nätverkskort.
Om båda IP adresserna laddarn ner samma fil från 1% till 100% så vinner man såklart ingen hastighet på de... men som jag förklarade tidigare så kan man med hjälp av "resume-funktionen" som Marcus så fint påpekade, och som i de flesta fall är möjligt om man inte valt att stänga av funktionen (med obegripligt skäl), välja att visa för servern vilka paket du har å vilka du behöver.
De ja försökte förklara förut, missuppfattades tror jag:
För att vinna på att ladda ner med 5 IP adresser så måste man självklart ladda ner olika delar, samtidigt. Så långt e alla med.
För att göra detta kan vi ta ett praktiskt exempel med olika tids-steg på en extremt liten fil som endast blir 10st paket.
Steg 1
Tid 00:01: IP nr 1 laddar ner paket nr1
Tid 00:01: IP nr 2 hoppar över paket nr1 samtidigt som den laddar ner paket nr2
Tid 00:01: IP nr 3 hoppar över paket nr1 och 2 samtidigt som den laddar ner paket nr3
Tid 00:01: IP nr 4 hoppar över paket nr1, 2 och 3 samtidigt som den laddar ner paket nr4
Tid 00:01: IP nr 5 hoppar över paket nr1, 2, 3 och 4 samtidigt som den laddar ner paket nr5
Steg 2
Tid 00:02: IP nr 1 laddar ner paket nr6
Tid 00:02: IP nr 2 hoppar över paket nr6 samtidigt som den laddar ner paket nr7
Tid 00:02: IP nr 3 hoppar över paket nr6 och 7 samtidigt som den laddar ner paket nr8
Tid 00:02: IP nr 4 hoppar över paket nr6, 7 och 8 samtidigt som den laddar ner paket nr9
Tid 00:02: IP nr 5 hoppar över paket nr6, 7, 8 och 9 samtidigt som den laddar ner paket nr10
...så har vi laddat ner 10 paket i 2 steg... som för en IP adress skulle ta de i 10 steg, detta kallas i fackliga termer för "elefantgång" (fråga mig inte varför, heh)
Där ja skriver "hoppar över paket" så väljer helt enkelt WinRoute att avvisa paketet.
-------------------------------------------------------
July 2, 2001
1. Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat.
2. Angående dina steg. Alla paket som går över en kabel kommer sekvensiellt. Paketen skickas alltså inte samtidigt utan efter varandra, oavsett hur många destinations IP det är.
Dessutom funkar inte ditt exempel eftersom det skapas en unik session mellan avsändare och mottagare.
Exempel:
Tid Klient Server
1 tcp SYN ->
2 <- tcp SYN,ACK
3 tcp ACK
... Handskakning är klar och en tcp connection är upprättad.
4 tcp FIN ->
5 <- tcp ACK
6 <- tcp FIN,ACK
7 tcp ACK ->
Ingen firewall i världen skulle tillåta att man mitt i en session byter avsändarIP.
Vad du vill beskriva är att det skapas 5st sessioner till exempelvis en FTP-server. Där laddar varje session förvisso ner samma fil men olika segment av denna. Och då är vi på applikationsnivå.
August 16, 2002
Nån lallare wrote:
ehh för det första så vet inte killen nåt om datorer verkar det som... skulle mellan 5000 och 6250Kbyte/s begränsas av en hårddisk? inte en chans... jag har en halvtaskig 5400rpmare i min server som jag får ca 50mbyte/s i skriv o läshastighet...
dessutom så köper man hastigheten "upp till 10mbit", så inte fan skulle BBB ge ut femdubbla gratis... sen så har ju BBB alltid haft så att man kan få 5 IPn, så att dom inte skulle ha uppdaterat sina routrar är ju totalt BS
desdecado wrote:
Tydligen så är alla BBB's switchar inte updaterade (ännu).
från vad? BBB har kört med 5 IPn per uppkoppling sedan de började, så vad skulle de inte ha uppdaterat från?
edit: kan ju påpeka att det inte fungerar att köra som någon spekulerade att man tar sin egen lina och sen grannens lina, för BBB tillåter inte det... om man prövar så händer absolut ingenting, man kommer inte ut på nätet... jag och en polare har försökt detta... ringde även BBBs support som påpekade att det inte fungerade... frågan är varför det skulle fungera om man körde med två IPn från sin egen anslutning?
July 2, 2001
desdecado wrote: Men till skillnad från det svar du gav (1) så hur är det då med proxies som hanterar bandbredd? Såsom många ISP har...
Hm, jag känner inte till någon ISP som använder proxy för att begränsa bandbredd.
Dessutom tror jag en proxy INTE är särskilt bra lämpad för att begränsa bandbredd.
edit: missade ett viktigt INTE 😮
1 Guest(s)