March 30, 2003
Jag har ett litet problem som är som följer:
Min bostadsrättsförening (där jag är med i styrelsen) ska försöka undersöka möjligheter för bredband. Om vi ska ordna någon slags lan känns BBB ganska självklart i nuläget (rätta mig gärna om jag har fel).
Problemet är att ADSL/VDSL nu brakat iväg till riktigt trivsamma hastigheter vilket gör att det känns svårt för mig att hitta riktigt bra och övertygande argument till varför föreningens pengar ska läggas på att gå in och dra kablar i fastigheterna samt installation av uttag i varje lägenhet.
Tilläggas kan att jag/vi bor i Stockholm och därmed har ett gynnsamt läge när det gäller att få bra hastigheter, dock mer än 1000 m från närmsta telestation (ca 1300 om jag minns det rätt).
Vad kan jag lägga fram som motiverar den extra kostnaden tycker ni?
Argumenten får inte vara alltför tekniskt avancerade då det bor mycket gammalt folk i lägenheterna. De måste relativt enkelt kunna förstå och hänga med på varför deras pengar är väl använda på denna investering.
March 30, 2003
De står inte for hela kostnaden... räkna med ca 3000 kr ex. moms per lägenhet som det är just nu.
Värdeökningen har vi varit inne på tidigare, men det verkar inte riktigt bita.
IP-telefoni hade jag inte tänkt på, det kan hjälpa till lite grann kanske.
Titta på film räknar jag fördomsfullt med att de äldre inte kommer att finna speciellt intressant för att uttrycka mig diplomatiskt!
Rent tekniskt kan det nog vara svårt att motivera varför man ska dra kablar och ändå få en lägre hastighet än man har möjlighet att få via VDSL som jag känner det. Att det däremot blir en lägre månadskostnad är en annan sak.
May 9, 2001
LAN versionen kommer ju att uppgraderas till 100 Mbit i vår.
Det kommer ju dock att kosta en hel del. Drygt 900:- per månad och en nerladdningsbegränsning på 300 Gbyte per månad.
June 18, 2002
4fun wrote: VDSL är inte stabilt och du kommer inte upp ihastigheterna som BBB LAN gör.
Sedan så har BBB lan (fiber) framtiden inte VDSL. Dvs en satsning för framtiden med.
Mitt BBB VDSL är stabilt
Jag tankar snabbare än BBB LAN
VDSL+ 150 Mbit kommer.
Så, om du inte tror att alla kommer sitta på 1Gbit inom 2-3 år så är nog VDSL framtidssäkert. Men när 3 år har runnit bort så kommer väl VDSL+++ 5 Gbit eller något sånt 🙄
Spotta ut saker utan fakta, aja baja.
Men om du kan få BBB LAN i huset så tar du ju självklart det 🙂
June 18, 2002
1 Guest(s)