January 13, 2003
Nu har jag haft BBB vdsl i ca 3 veckor. Ända sen första dagen har det varit connection problems. Jag ska här försöka förklara vad som händer i händelse av att någon av er har förslag på årgärd
¤ Jag "tappar" all internetförbindelse med jämna mellanrum. Den lilla rutan i nedre högra hörnet brevid klockan "Anslutning till lokalt nätverk" poppar upp och talar om att internetförbindelsen har upphört och någon sekund senare så sätts den på igen. Detta kan hända så ofta som flera ggr under en minut eller ett par ggr per timme. MSN/ICQ/IRC allt stängs ner och på webläsaren så är det "servern kan inte hittas"
¤ Jag har pratat med BBB samt att en tekniker har varit hemma, dock så hittade han inga fel men dom ska fortätta undersöka bla bla *suck*
När jag har ringt BBB så har dom kommit med div förslag såsom:
Att jag ska dra ner på nivån i brandväggen (jag har zonealarm, den i xp är avstängd)
Att det förmodligen är fel på mitt nätverkskort. jag hade exakt samma dator för 2 månader sen med ComHem istället och jag har inte tappat datorn i golvet sedan dess och då fanns inte detta problem.
Kan även tillägga att jag vi flera ggr har tilldelats en IP adress som börjar på 169 (vilket tydligen skall betyda ngt för den insatta)
ipconfig /all ger följande:
IP-konfiguration för Windows
Värddatornamn . . . . . . . . . . : machine
Primärt DNS-suffix . . . . . . . :
Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Okänd
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:
Anslutningsspecifika DNS-suffix . : bredbandsbolaget.se
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE Network Connecti
on
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-B0-D0-09-21-8D
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 213.112.205.XXX
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.192
Standard-gateway . . . . . . . . : 213.112.205.129
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 195.54.112.156
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.54.122.204
195.54.122.200
NetBIOS över TCPIP. . . . . . . . : Inaktiverat
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 5 september 2003 18:25:49
Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 5 september 2003 19:25:49
---------------------
kollade lite i systemloggen och hittar följande:
Händelsetyp: Varning
Händelsens källa: Dhcp
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 1007
Datum: 2003-09-01
Tid: 13:08:56
Användare: Saknas
Dator: MACHINE
Beskrivning:
Datorn har automatiskt konfigurerat IP-adress för det nätverkskort som har nätverksadressen 00B0D009218D. Den IP-adress som används är 169.254.9.XXX.
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink.....events.asp.
Data:
0000: 00 00 00 00 ....
Händelse-ID: 1003
Datum: 2003-09-01
Tid: 13:05:42
Användare: Saknas
Dator: MACHINE
Beskrivning:
Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 00B0D009218D. Följande fel uppstod:
Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts. . Datorn kommer att fortsätta försöka erhålla en ny adress själv från DHCP-servern.
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink.....events.asp.
Data:
0000: 79 00 00 00 y...
July 2, 2001
Tråkigt att höra.
Har inget att ge dig förutom att 169.254.x.x är ett reserverat addressområde som windows använder för att skapa en slumpmässig IP när det inte finns en DHCP-server tillgänglig.
Misstänker att när din lina går ner så lyckas inte din dator att få en ny IP tilldelad från BBB's DHCP-server
January 1, 2003
Karma_K wrote: Nu har jag haft BBB vdsl i ca 3 veckor. Ända sen första dagen har det varit connection problems. Jag ska här försöka förklara vad som händer i händelse av att någon av er har förslag på årgärd
Aj, aj, detta kan vara marigt.
Något man kan försöka innan du byter NIC:
x Kolla energisparfunktioner för ditt NIC och ändra någon inställning.
x Kolla energisparfunktioner generellt för din burk både i XP och i BIOS.
x Avinstallera TCP/IP-stacken (=protokollet), starta om och återinstallera den.
January 13, 2003
Har testat med andra nätverkskablar.
Prova också med en bärbar dator med win 2k på och den droppar också lite då och då (3 gånger på på 20 minuter).
Testa också upload/download med TPtest igår, ut 1,1mbit, in 3,9mbit. Ser lite lågt ut tycker jag. Borde vara 1 ut 8 in väl?
2 Guest(s)