June 7, 2004
Hej!
Har bbb och pga att dem spärrat por 25 så måste jag använda deras server som har en begränsning på 10mb/mail. Jag behöver mkt större gräns pga mitt arbete som fotograf och måste kunna leverera stor mängd bilder via mail fort.
Någon som vet en smtp server som ej ligger på port 25? Kan man sätta upp en egen server hemma?
March 10, 2003
Har för mig att man kan få port 25 öppnad om man frågar. Vet inte om detta
kommer kosta extra dock.
Men vet att med telia så kunde man ingå ett avtal för att öppna port 25.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 7, 2002
geronimo wrote: Hej!
Har bbb och pga att dem spärrat por 25 så måste jag använda deras server som har en begränsning på 10mb/mail. Jag behöver mkt större gräns pga mitt arbete som fotograf och måste kunna leverera stor mängd bilder via mail fort.
Någon som vet en smtp server som ej ligger på port 25? Kan man sätta upp en egen server hemma?
För att kunna använda SMTP från dig måste du använda deras smtp-server.
Ett allternativ är att köpa en mail-hosting tjänst.
June 7, 2004
Dry_Ice wrote: ok, jag är inte inne på detta ämne alls så ni vet:P
Men vill du skicka stora mängder bilder snabbt :/ ?
Varför inte bara ta något som gmail eller något ? 1 gig räcker till lite bilder i alla fall...
😛 Nu gjorde jag bort mig totalt har jag en känsla av...
vill inte ha webbaserad email utan kör med mitt mail konto jag har på min domän
February 16, 2004
Dry_Ice wrote: ok, jag är inte inne på detta ämne alls så ni vet:P
Men vill du skicka stora mängder bilder snabbt :/ ?
Varför inte bara ta något som gmail eller något ? 1 gig räcker till lite bilder i alla fall...
😛 Nu gjorde jag bort mig totalt har jag en känsla av...
Detta är ju inte samma sak. Du får ju inte göra ett mail som är 1 gig.
June 28, 2001
stormaz wrote: BBB borde kunna ta bort den spärren för dig eller ordna det på annat sätt. T.ex. öppna port 25. Annars får du ju stämma dem för förlorad inkomst eller nått.
Nae, på en privat lina så får man inte utnyttja bandbredden för att tjäna pengar. därimot om han sitter på en dyrare företagslina så är den porten öppen.
December 15, 2004
geronimo wrote: har pratat med BBB de vägrar öppna port 25, om man inte har företags abbonemang som kostar bra mkt mer.
FTP fungerar men är inget alternativ då jag behöver få fram sakerna snabbt via mail. (jobbar som fotograf)
Skillnaden mellan att ladda upp på FTP och att skicka via mail i hastighet är ju inte så stor, det är din lina och mottagarens lina som är flaskhalsarna oftast. Det är bara att man måste vänja sig vid ett annat arbetssätt, lägga upp bilderna och sen skicka länk där de kan tankas ner. En FTP-server kan du dessutom ha ståendes hemma även hos webprovidern BBB.
Ett alternativ är ju att skicka bilderna i flera mail så slipper du begränsningen , antingen genom att dela upp bilderna eller packa dom och dela upp den komprimerade filen i flera volymer. Än en gång ett nytt arbetssätt att vänja sig vid.
Annars finns det betaltjänster som dessa för att lösa problemet:
http://www.dyndns.org/services...../outbound/
http://www.prqinet.net/
har ingen erfarenhet av någon av dom i denna tjänst, dyndns är däremot väldigt populär som fri dynamisk DNS-tjänst, t.ex. alla *.mine.nu ligger i deras DNS.
2 Guest(s)