BBB och router? [linux bl a]|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BBB och router? [linux bl a]
The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjipp!

Efter massa strul från BBB som skickade trasiga kablar etc etc, så har jag fått igång så att jag iaf kan pinga BBB's gateway. Kommer dock inte utanför den, om jag inte kopplar direkt till min windows-maskin, vilket jag inte vill göra, för då har inte de andra datorerna i mitt nätverk internet och jag har då ingen brandvägg.

Mitt nätverk ser ut så här:

IP från BBB: 83.227.221.32
Gateway till BBB: 83.227.221.1

I telefonjacket sitter ett "Xavi x7722r+"-modem/router som jag fick från BBB. Det går till min linux-server som kör Slackware 8.0 med det routande brandväggsscriptet Seawall, som baseras på ipchains.

Konfiggen för linuxservern är:
eth0 med 83.227.221.32 och gateway 83.227.221.1
eth1 med 192.168.0.1 som routas till eth0

Resten av nätverket är 192.168.0.2 och uppåt och har 192.168.0.1 som gateway.

Den här konfiggen funkade jättebra förut då jag hade Bostream (fast med annat IP och GW för eth0 så klart!), men det verkar lite som om den där Xavi-routern inte riktigt vill leka med mig.

Man ska kunna komma åt den på 192.168.1.1 för att kunna konfigurera den, men tydligen är BBB oerhört restriktiva mot sådant, så jag vill inte vara inne och pilla om jag inte vet exakt vad jag ska göra. Har iofs inte ens kommit in i den när jag försökt (ingen ping).

Någon som har råd på vad jag ska ta mig till? Kan man kräva modem utan router-funktion från BBB? Deras support fattar inte vad jag talar om, då de inte har tillräcklig kompetens för att fatta att man kanske inte vill köra annat än windows ibland. Deras åsikt är att "Fungerar det i windows, så fungerar tjänsten, och då behöver vi inte hjälpa dig".

Tacksam för hjälp!

Mvh, Jonas / Whistler

:::EDIT:::
Manual till modemet finns här:
http://xavisupport.strowgersup.....(02082004).pdf

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
821569
January 13, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade liknande problem när jag bytte från bostream till bbb. ville inte använda switchen i xavi-modemet utan min egen router.
Fick som du bara signal till gateway sen tog det stopp.
Gick igenom varenda inställning i min dlink router även fast jag resettat den så fanns tydligen dns info kvar som störde.

Tror inte du kan kräva ett modem utan routerfunktion.
BTW. du använde inte uttaget på modemet som är reserverat för telefon?

Om du vill kan jag posta min konfig senare, har inte fräsht i huvet hur jag satte upp det. men det är konfat för 3 kablade stationära datorer med tp-kabel och en dator via w-lan.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
821578
January 13, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Hade liknande problem när jag bytte från bostream till bbb. ville inte använda switchen i xavi-modemet utan min egen router.
Fick som du bara signal till gateway sen tog det stopp.
Gick igenom varenda inställning i min dlink router även fast jag resettat den så fanns tydligen dns info kvar som störde.

Tror inte du kan kräva ett modem utan routerfunktion.
BTW. du använde inte uttaget på modemet som är reserverat för telefon?

Om du vill kan jag posta min konfig senare, har inte fräsht i huvet hur jag satte upp det. men det är konfat för 3 kablade stationära datorer med tp-kabel och en dator via w-lan.

Posta gärna din konfig om du orkar.

Jag har testat alla uttag på routern. Kom till slut fram till att uttag 1 och 2 inte är "vanliga" ethernet-jack, så jag kör på port 3. Ytterligare en dum grej som man inte fått reda på från BBB.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
821827
January 13, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote:
Jag har testat alla uttag på routern. Kom till slut fram till att uttag 1 och 2 inte är "vanliga" ethernet-jack, så jag kör på port 3. Ytterligare en dum grej som man inte fått reda på från BBB.

Vad är det om det inte är vanliga uttag då?

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
821848
January 13, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

hum kommer ja med ett dumt inlägg igen 🙂

har du slagit av router funktionen i Xavi x7722r+ ? det kan ju va så att du har nån krock då den kan ligga på 192.168.0.1

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
821941
January 13, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: hum kommer ja med ett dumt inlägg igen 🙂

har du slagit av router funktionen i Xavi x7722r+ ? det kan ju va så att du har nån krock då den kan ligga på 192.168.0.1

Det jag också tänkte på. Men jag antar att han har dynamiskt IP inställt på eth0 och då skulle ju den få IP från routern.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
822222
January 14, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: [quote=JonaS]hum kommer ja med ett dumt inlägg igen 🙂

Det jag också tänkte på. Men jag antar att han har dynamiskt IP inställt på eth0 och då skulle ju den få IP från routern.

Nope, kör statiskt IP på eth0.

Kommer inte åt routern för att kunna ändra något på den. BBB verkar ha låst så man inte ens kan pinga den (om den nu står på 192.168.1.1 som är factory default).

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
822246
January 14, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag var i kontakt med teknisk support påstod människan att det inte fanns någon firmware i routern, vilket då borde innebära att den bara fungerar som ett modem och inte routar öht.
Den enda funktionen som är speciell är att det första uttaget är reserverat för IP-telefoni.
Uttag 2, 3 och 4 är likvärdiga, det spelar alltså ingen roll i vilket av de som du sätter nätverkssladden.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
822321
January 14, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=stormaz][quote=JonaS]hum kommer ja med ett dumt inlägg igen 🙂

Nope, kör statiskt IP på eth0.

Kommer inte åt routern för att kunna ändra något på den. BBB verkar ha låst så man inte ens kan pinga den (om den nu står på 192.168.1.1 som är factory default).

Sen när började BBB med statiska IP adresser, eller är det du som har det som tillägg?

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
822324
January 14, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara en överförd Bostreamkund. För oss ingår statiskt IP utan extra kostnad.
För övriga med ADSL som är "rena" BBB-kunder finns det som tillägg för ca 25 kr/månad.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL