BBB-router, hur skall de användas på bästa sätt?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BBB-router, hur skall de användas på bästa sätt?
new09mast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
February 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2006 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!

E ny på detta med trådlösa sakerna som börja bli vanligt nu!

Vi är 3 killar skall skall dela på 24mbit internet ifrån BBB, dem har skickat till oss en router med 4 portar där en av dem är trådlös variant!

Nu har vi problem hur vi skall dela upp detta! Mitt förslag var att jag har en trådlös nätverkkort och dem andra kablar. Men förslaget var att alla 3 skulle ha samma port dvs trådlösa. Enligt min mening och kunskap om router så kan man inte köra 2 eller flera på samma port utan att det blir problem? Enligt mig blir det problem med uppdelning av NerL/UppL så vilket är det bästa valet? Att man har varsin port eller man kan dela på antennens port? Hoppas jag varit tydlig och tackar för mig mvh/D

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
May 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1100205
December 8, 2006 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Trådlöst kan ni köra alla tre, inga problem.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1100207
December 8, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

En trådlös port är lite fel att säga, du har helt enkelt trådlöst nätverk i din router där du kan ansluta en hel hög datorer innan det börjar krångla..
Är det hög hastighet ni är ute efter (åtminstone i det lokala nätet) kör ni med kablar annars med det trådlösa...

new09mast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
February 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1100286
December 8, 2006 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter ju bra så slipper de 2 andra offra sig med kablar enbart 😛

Jag fick för mig att det skapade problem och det gäller ju vid portarna om man koppla in hub/switch till en port så blir det problem med routern direkt.
Fast det var ju ett tag sedan man gjorde så och på den tiden var det mycket ipconfig man var tvunget o kunna 😉

Verka som det inte skulle vara ngr problem med att ha 3 st på en trådlösa antennen...

Dags o köpa nätvärkkort isåfall 😛

Tack så mkt för svar! Änglar 😛

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1100293
December 8, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte vad du har för grejor men inte blir det några problem om man ansluter en switch till en av portarna i en router.. Utmärkt sätt att expandera nätverket när datorerna ökar i antal..

new09mast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
February 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1101377
December 13, 2006 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Vet inte vad du har för grejor men inte blir det några problem om man ansluter en switch till en av portarna i en router.. Utmärkt sätt att expandera nätverket när datorerna ökar i antal..

Det är en router ifrån Bredbandsbolaget med trådlös antenn. Har fått lite info om att det skall funka bra med trådlösa om man är 3 st... Men däremot skall uppladdning och nerladdning vara mkt sämre och ojämt om man inte beställt fasta IP...

new09mast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
February 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1101378
December 13, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Vet inte vad du har för grejor men inte blir det några problem om man ansluter en switch till en av portarna i en router.. Utmärkt sätt att expandera nätverket när datorerna ökar i antal..

Det är en router ifrån Bredbandsbolaget med trådlös antenn. Har fått lite info om att det skall funka bra med trådlösa om man är 3 st... Men däremot skall uppladdning och nerladdning vara mkt sämre och ojämt om man inte beställt fasta IP... 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL