February 27, 2004
Hej allihopa.
Jag har idag den 27:e Februari fått hem startboxen från BBB. Mitt problem är följande:
Det går inte att komma online när man kör med huben. Att få internet till bara en dator går hur bra som helst, men jag har som sagt tre st. datorer i hemmet, och INGEN får internet när jag kopplar in genom huben.
Det finns en lampa som måste lysa, som kallas "ETH" på modemet om ni själva har BBB.. den lyser inte heller om man kör in nätverkskabeln från modemet till huben.
Vet någon vad felet är?
Skulle också vilja veta om man bara får 1 IP adress och om man måste beställa flera, eller om man från början har 5 st (vilket står på hemsidan).
Tack på förhand!
/C
May 28, 2003
Modemet har väl ändå 3 stycken uttag för datorer. Port 1: För ip telefoni
Port 2-4: 100Mbit switch.
Ja, du får 5 ip adresser automatisk och behöver inte beställa mer.
Pröva olika kablar mellan hubb och modem, om det inte har inbyggd switch. Alltså, raka och tvistade kablar.
January 11, 2003
Tror det har och göra med att kabeln mellan väggen o huben inte är korskopplad... men jag har itne BBB så... men de har väl en switch i källaren och mellan 2X "hub/switch" måste d var korskopplat iaf
Edit: Finns nya switchar som själv känner av och ställer om detta dock...
January 20, 2003
Om det finns en Uplink port på hubben så ska man oftast köra med en korsad kabel direkt från uttaget till hubbens Uplink, sen så kollar du att port 1 och Uplink inte har en sladd i sig utan bara en utav dem ( de brukar dela porten).
Sen ska du kunna koppla nätet så att du bara kopplar i direkt från uttaget till en valfri port i hubben med en vanlig/rak kabel, för det verkar ju som om det är hubben som jävlas och inte IP adresserna osv.
*Edit såg inte att du körde med "modemversionen" av BBB 🙂
Men iaf om du kör via hub så kanske något kan hjälpa iaf...
February 27, 2004
Tack för svaren, men .. typ ingenting hjälper 😛
Har nu testat en router, med samma resultat. Alltså bara en dator kan få internet.. har frigjort/förnyat ip och allt, loggat in på routern via min browser dock utan resultat.
Detta verkar helt sjukt.. det ska funka!! Fy för denna teknologi.
1 Guest(s)