Behöver hjälp med router problem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp med router problem
PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 10, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick nått skit på datorerna i nätverket i går, tror det var sasser då det var sasser symptom som visade sig, körde fixxar, till och med formaterade för att vara helt säker. Startar datorn och allt är frid och fröjd (igår), spelade och surfade utan problem.

Idag när jag ska koppla upp mig fungerar inget alls, jag formaterar och kör fixxar igen, men hittar inget sasser. Så jag börjar titta runt på nätverket lite.

Där visar det sig att den ända datorn som kan koppla upp sig är min farsas, och den kör samma ip i det interna som vårt externa ip, jaha tänker jag routern som har flippat då, provar komma in på routern och det funkar inte, provar pinga routern men inget händer, provar resetta routern med det hjälper inte.

Stänger ner farsan dator och sätter mig vid min egen, ställer in min ip i tcp/ip till den externa, lägger till samma nätmask/gateway/dns servrar som min farsa hade på sin dator, och voila jag är uppkopplad. Dock så kan ingen annan dator i nätverket koppla upp sig då en dator redan är uppkopplad. Verkar som om "erhåll automatiskt" på tcp/ip inställningar gör så att routern ger den datorn som startas först det externa ipet, medans de andra får ett internt ip (192.168.0.xxx) och de datorer som får det interna ip:et kan inte få tillgång till internet.

Farsan fick nog också sasser igår, han uppdaterade sitt norton och lektte lite med det, kan det vara det som orsakat det hela på nån konstig höger?.

Någon som vet vad jag ska göra för att få rätt på det ?

Jag är inte så bra på detta med nätverk/routrar/modem och här måste det finnas nån som är, när jag skulle resetta den så höll jag bara in knappen i ca 5 sek, kanske ska vara längre ?, hittar inte manualen och vet ej.

Det är en Dlink-604

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
665830
July 10, 2004 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova fråga oss på IRC, #nordichardware @ quakenet. 🙂

Ses där *kjam*.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
665832
July 10, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jo hade jag bara kunnat komma in nu så...

fick följande felmeddalnde från telia och blev disconnectad

"Ändsystemets ip adress är ogiltig"

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
665833
July 10, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ställde jag in på erhåll automatiskt på alla tcp/ip inställningar, när jag sedan ser i ipconfig så har jag kvar det externa ip och är online igen, när jag sen försöker in på mircen så....

(17:19:24) —› error: Closing Link: t1-PaCk-aw by wineasy1.se.quakenet.org (Sorry, your connection class is full - try again later or try another server)

ska se om jag kan få igång en bnc och prova det hållet.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
665847
July 10, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar inte vara någon som vet nått, eller så är alla freeks trötta efter en lång natt av haxxande (inte mig hoppas jag).

Det är ju uteslutande fel på routern, precis som om routern är förbikopplad och att modemet kommunicerar direkt med datorn, men varför, och hur åtgärdar man det när man inte kan komma åt datorn ?

Har fått reda på nu att det ska räcka att trycka en snabb gång på resett knappen så ska fabrikationsinställningarna gälla, men fastän jag resettar så får jag det externa ip:et.

varför ?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
April 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
665856
July 10, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Normalt när man resetar så bör man hålla inne minst tio sekunder. Kan givetvis vara olika på modeller.
Förutom att reseta routern, har du då kollat hur inställningarna i den ser ut??
Är ip, dns. osv angivet?
Alla burkar har alternativet "erhåll ip automatiskt" ikryssat?
Om det är så men ändå inte funkar, prova att sätta fasta ip internt.

Annars finns alltid möjlighet att Router har kajkat ur. Hade ett liknande prob på min DI-624+ en uppgradering av firmware löste det problemet.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
665858
July 10, 2004 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Saken är den att jag kommer inte åt routern, jag har i princip provat allt jag kan på datorerna i nätverket utan att lyckas, just nu satt jag dit en 514 men den krånglar också en del, verkar som om jag bara kan vara uppkopplad 1200sek åt gången, ska prova med firmware på den andra senare, just nu vill jag bara få det att funka.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
April 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
665869
July 10, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kommer inte åt 192.168.0.1 från en nyformaterad dator?
Om du rycker ur kabel mellan router och modem, bara kör till routern,, kommer du in då? kör en längre reset.

Funkar inget av detta,, jaa,,då låter det som ett fall för RMA hos D-link
08-585 36 841 vardagar 8-22
Ring dem,, få ett RMA.. skicka in och få en ny/servad router

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
665929
July 10, 2004 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Nope kommer inte 192.168.0.1 från en nyformaterad dator, pingar den med det timeoutar, med andra settings så nås inte målet.

Har provat bara routern, samma sak då.

Ska nog följa ditt råd och ringa in, ska leka lite med den i morgon först och se om man får ordning på den, jag provade resetta 4 gånger till.

1 10sek
2 20sek
3 30sek
4.1min

Längre en 1 min kan det knappast vara, i min pdf manual som jag laddade ner står det inget allts, om jag kollar i min 514 manual så står det att den bara ska tryckas in en gång snabbt...

Nu skiter jag mest i det orkar inte mer efter 6 timmars felsökande...

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
666482
July 11, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har min 514 börjat strula

Got DHCPACK in renewing() (IP = 217.211.xxx.xxx, duration = 1200 secs)

Så den förnyar mitt ip hela tiden och när den gör det kopplas jag ner, hur åtgärdar jag detta ?

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
666544
July 11, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu la min 514 av helt när jag skulle uppgradera firmware, då smällde jag in min 604 som inte ville på sin egen adapter (+5v 2.0A) så jag satte den på 514 adaptern (+5v 2.5A) och då fungerade den, jag kan logga in på den o.s.v verkar fungera fel fritt.....

Kan nån försöka förklara för mig vad fan det är som pågår ?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
666661
July 11, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Står adaptern och manicken luftigt?

Har du skillt modem och router eller kombinerad?

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
667012
July 12, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Tempen ska inte vara något speciellt problem då modem och router är inbyggt i väggen med luftintag, det är inte något kombinerat router/modem utan det är 2 routrar jag använder mig av dl604 & dl514, tror att modemet är ett "zyxel prestige 600 serien" dock så sitter jag på jobb nu men kan ju kolla senare (om det spelar nån roll?)

Jag har nästan lagt ner det där med dem jävla routrarna och tror jag införskaffar en netgear i stället, ska nog ringa supporten om jag kommer hem i hygglig tid i kväll...

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
667054
July 12, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske lättast att köpa nån annan men på nåt sätt skulle de ju behöva gå att lösa det.

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
Member Since:
April 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
668018
July 13, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Err, har du två routrar?

Vet du då vilken av routrarna som svarar på en DHCP request? Eller gör rent utav båda det? Där kan du ju börja titta.

innan du byter grejerna så vore det en ide om du beskriver nätverket mer ingående med alla statiska och dynamiska ip:n som tilldelas så det bli lite lättare att förstå läget... (bilder är jättetrevligt)

Ska du köpa netgear och inte lägre behöver dina damla D-linkprylar kan du skicka dem till mig... kan t.o.m. stå för frakten om jag hittar nåt fel på dem 😛

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
668519
July 14, 2004 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jonaseck, jag kör inte med båda samtidigt, det verkar som om jag låter en av routrarna ligga i ~20 timmar så funkar den, sen helt plötsligt lägger den av, då sätter jag dit den andra som legat i 20 timmar och då funkar det ytterliggare 20 timmar, låter ju som värme probs men jag tvekar att det är det. Problemet är att min 604 "förbikopplades" och lät modemet kommunicera direkt med den dator som startades upp i nätverket, alla andra datorer som startades upp efter nr1 fick ett internt ip tilldelat och fungerade i nätverket, dock så var det bara dator1 som tog vårt externa ip ochhade internet åtkomst. När jag ökade med 0.5A in på 604:an så verkar den fungera korrekt och jag använder nu den (var e logiken?), min 514 la av vid en flashning och beter sig på exakt samma sätt som 604:an gjorde när den började krångla.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL