July 9, 2002
Installerade Redhat Linux 7.3 igår och försöker få igång internet vilket fungerar bra. När jag försöker dela ut internet-anslutningen går det inget vidare bra. Har läst flera guider på olika forum och gjort det som skrivs men inget av tipsen fungerar. Kan nån hjälpa mig och skriva hur jag ska göra för att få det att fungera. Tack på förhand för all snabba svar =)
September 2, 2001
Ziir_Gangzta_Banan wrote: Installerade Redhat Linux 7.3 igår och försöker få igång internet vilket fungerar bra. När jag försöker dela ut internet-anslutningen går det inget vidare bra. Har läst flera guider på olika forum och gjort det som skrivs men inget av tipsen fungerar. Kan nån hjälpa mig och skriva hur jag ska göra för att få det att fungera. Tack på förhand för all snabba svar =)
Har du 2 st nätverkskort ? 🙄
Eth0 mot ditt ADSL/Internet
Eth1 mot LAN
Kör ifconfig till ditt eth1 med "ifconfig eth1 192.168.100.1 broadcast 192.168.100.255 netmask 255.255.255.0" kör vi med här nu då.
Antar även att ditt eth0 är konfigurerar, skriv sedan "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" för att aktivera delning.
"iptables -t nat -a POSTROUTING 192.168.100.0/24 -j MASQUERADE" för att dela.
Dina klientdatorer kör 192.168.100.X med gateway 192.168.100.1 och DNS:er enligt din ISP. Nätmask 255.255.255.0
July 2, 2001
Du måste först och främst aktivera ip_forwarding genom följande metod:
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Du kan kolla vad den är ställd på genom att enkelt göra:
cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Sen måste du göra NAT (Network Address Translation) genom:
iptables --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth1 --jump MASQUERADE
eth1 i ovan exempel är det externa interfacet. Vad raden gör är att markerar alla paket som ska gå ut genom det externa interfacet, byter IP på dessa till det externa interfacets IP och hanterar detta resten av sessionen.
http://iptables-tutorial.harin.....orial.html <--- Bra tutorial för resten.
1 Guest(s)