Behöver info om trådlös internet etc...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver info om trådlös internet etc...
LeFFi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2004 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena, mitt första inlägg! 🙂

Jag funderar på att köpa en bärbar data, och vill fixa trådlös internet till den. Jag förmodar att jag måste köpa en router då?! Om jag nu köper en router, så måste jag köpa ett nätverks kort till det har jag förstått. Men mitt problem är om jag har routern i mitt vardags rum, hur långt kan jag gå med min bärbara data? Jag menar om jag installerar routern i Stockholm och sedan åker till Göteborg med den bärbara datan, kan jag då vara på internet?
Vilket är den bästa routern att köpa?
Jag har Chello som internetabonnemang, som är kopplad till min stationära data.
Jag har hört att om jag har båda datorerna på dvs, stationära och bärbara, så delar den internet hastigheten i 2, visst? Men om jag bara har bärbara på, betyder det att jag hela Chello hastigheten i min bärbara?

Jag har bara en fråga till!
Om jag köper en router, kopplar in trådlös PC kort till min bärbara, måste jag köpa till ett trådlöst kort till min stationära? eller kan jag köpa en nätvärks kabel eller nåt?

Sorry, jag är helt ny till den här router världen, so please don't flame me! embarassed

PS. Jag har sökt i forumet men inte hittat nåt.

Sorry för den långa posten 😕

Tack på förhand!

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
737088
October 3, 2004 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det ska finnas routers med både inkoppling för trådlöst och kabel...

Räckvidden blir inte så lång, du kan max sitta i ditt hus och trädgård, om du har någon sådan.

LeFFi
Medlem
737101
October 3, 2004 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. Tack för svaret.

Det ska finnas routers med både inkoppling för trådlöst och kabel...

Svarade du på den här frågan: "Jag har hört att om jag har båda datorerna på dvs, stationära och bärbara, så delar den internet hastigheten i 2, visst? Men om jag bara har bärbara på, betyder det att jag hela Chello hastigheten i min bärbara?"

eller: "Om jag köper en router, kopplar in trådlös PC kort till min bärbara, måste jag köpa till ett trådlöst kort till min stationära? eller kan jag köpa en nätvärks kabel eller nåt?"?

Är den här hela installationen svår? Eller är det bara följa instruktionerna?

/// LeFFi

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
737105
October 3, 2004 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

svarade på andra frågan där. Det är inte svårt, läsa i manualen bara.

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
737132
October 3, 2004 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken hastighet du får på de olika datorerna beror inte på om de är inkopplade eller inte utan hur mycket bandbredd de använder. Har du t.ex en 10/10 uppkoppling och laddar ner i 9mbit och upp i 9 mbit på din statinära dator har du bara en 1mbit upp och ner kvar till laptopen.

Välkommen till forumet!

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
737138
October 3, 2004 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

köp en router som klarar både trådlöst och vanliga nätverks kablar.
typ D-Link DI-624+ klarar 1 wan och 4 lan kostar 6-700 sek.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
737140
October 3, 2004 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Akta dig för D-Link skitsvåra att få att funka med fildelning och likannde. Soeciellt över icq.

Köp kvalité som 3com eller Netgear.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
737179
October 3, 2004 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte åka till Göteborg å vara uppkopplad sammtidigt. Därimot så akn du gå runt i ditt hus med den. En trådlös router har en radie på ca. 150meter innomhus och ca 200meter utomhus.
Du kan dock få störningar om routern står brevid en trådlös enhet som t.ex. en bärbartelefon eller liknande, Samt att linan kan brytas om du har routern i ena rummet och datorn i ett annat om det finns tjocka betongväggar eller armeringsjärn.

om du ska köpa en ny bärbar dator så kan du höra med "köpstället" om det inte finns inbyggt redan då det är väldigtvanligt nuförtiden.

Japp, det var nog allt för mig =) /mvh Adde

LeFFi
Medlem
737229
October 3, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Wow det bara rullar in svar asso! 😮 😀
Jag har ingen experience när det gäller routers så jag ska akta mig för D-Link routers har jag förstått?! Hur vet jag om en router klarar både trådlöst och vanliga nätverks kablar?

ELIS:
Om jag har min stationära dator avstängd och sätter på min bärbara dator, får jag all min hastighet in i den bärbara?

Jag har kollat upp vilka nätverks kort datorn har. (bärbara)
Närverkskort: Integrerat 10/100 Mb Ethernet nätverkskort.
Trådlöst Nätv: Integrerat Dell Wireless 1350 802.11B/G 54Mbps.
Vilken router kan jag då köpa?

BTW. Tack för alla svar!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
737462
October 3, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för chello abonnemang? classic eller plus?

Om du har plus så blir du tilldelad 4st ip adresser och då behöver du inte nån router.

Har du classic så måste du dock ha en router som kan dela intrenet.

LeFFi
Medlem
737470
October 3, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har Chello Classic. 😡

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
737491
October 3, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna skulle nog passa dig: http://www.datorbutiken.com/se.....=NETWGR614

Har du både trådlöst och tråd. Tänk dock på att trådlöst bara är halv duplex, så det kommer ej att gå så snabbt att tanka över stora filer osv över nätverket. Borde dock duga till att tanka från internet. En till sak som kan vara bra att veta är att ju längre bort från routern du går ju lägre hastighet får du.

LeFFi
Medlem
737508
October 3, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Man tackar så mycket att du tog tiden att hjälpa mig! 😀

Är du säker på att jag kan använda min trådlösa nätverks kort, Integrerat Dell Wireless 1350 802.11B/G 54Mbps, med den här Netgear;en?

Tänk dock på att trådlöst bara är halv duplex,

vad betyder det? embarassed

***EDIT***
Jag hade tänkt kunna köra cs med min bärbara. Bara så ni vet vad jag hade tänkt att göra med min bärbara. 😀

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
737621
October 3, 2004 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

halvduplex = till skillnad från full duplex kan du inte skicka och ta emot data över datalänken samtidigt.

Det löses i och för sig genom att chipen i bägge ändar kommer överens om vilket som ska skicka när och bytar med högst några millisekunders mellanrum, men det går inte som med vanligt trådbundet nätverk skicka under samma mikrosekund som man tar emot. Det gör att hastigheten blir lägre än för motsvarande trådbundna nätverk. Några andra tekniska egenheter (som jag inte orkar gå närmare in på just nu) gör att man knappast kan räkna med mer än lite drygt 20 Mbps (dvs 2 MB/s) överföringshastighet över en länk som är 54 Mbps (odelad, bara en dator!)

Edit: Den basstationen borde funka ok. Det ska finnas en som heter nästan exakt samma sak, men har annan design som borde vara billigare dock. Det är en sådan jag har...

Om du ska spela med din bärbara (även om det bara är CS): Se till att du åtminstone får någon form av 3D-kort med. Minimum Mobility Radeon 9200, Geforce Go5200 eller något. Annars blir det nog inte så kul att lira...

Edit: Jag ska inte som jag brukar rekommendera min #4. HL och därmed CS är inte portat till Mac... 🙂

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
737683
October 3, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

LeFFi wrote: Tjena, mitt första inlägg! 🙂

Sorry för den långa posten 😕

Tack på förhand!

heh, den enda gången du ska be om ursäkt för längden på en post är om den är för kort... Ju mer info desto bättre!

LeFFi
Medlem
737718
October 3, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Se till att du åtminstone får någon form av 3D-kort med. Minimum Mobility Radeon 9200, Geforce Go5200 eller något. Annars blir det nog inte så kul att lira...

Den har en Integrerat Intel Extreme Graphics 64MB. Det borde väll räcka till CS?! 😕

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
737899
October 3, 2004 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Var inte så säker på det. Iofs så har jag lyckats spela CS på en P2 400 med ett Intel 740 grafikkort, men det var i usla upplösningar och med kass prestanda. Dessutom var det nog inte 1.6 har jag för mig. Jag skulle ärligt talat inte beställa den datorn utan att hat testat CS på den i verkligheten, det enda som är extremt med intel extreme är hur dåligt det är. Duger inte till att spela Q3 med en gång, har jag för mig att jag sett tester som visat.

Förmodligen blir det inte mycket bättre än mjukvarurenderat, så du kan kanske få en känsla för hur det kan tänkas funka om du slår över till mjukvarurendering (vilket jag har för mig var hur jag fick igång det på P2:an) på en stationär, möjligtvis lite bättre än den tänkta bärbara, i den upplösning du tänkt använda ungefär.

Speciellt när det gäller bärbara säljs det väldigt många med riktigt dåliga grafikkort. Även enklare 3D-kort kostar en del att implementera och behovet av 3D-kort är litet då inte särskilt många använder bärbara som spelburkar. Alltså är det oftast där tillverkarna sparar in pengar...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
737992
October 4, 2004 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Har ett Radeon 7500 Mobile i min bärbara, där flyter iaf CS. Så satsa på nått sådant eller ett GeForce. De bärbara som dem sitter i brukar inte vara så jättedyra heller.

LeFFi
Medlem
738351
October 4, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag trodde att Integrerat betyde att det inte gick att byta ut kortet!? Har jag fel, eller? 😕

iaf, här är lite av bärbarans specs:
Model: Dell Insperion 510m
Processor: Intel Mobile Technology Pentium M735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache)
Ram-Minne: 512 MB DDR [333 MHz, 2x256MB] Hårddisk: 60GB EIDE [5 400RPM] Grafikkort: Integrerat Intel Extreme Graphics 64MB
Ljudkort: SoundBlaster kompatibelt 3D ljud
aaa det är lite om bärbara. Här kan ni läsa mer om den. 🙂
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/notebooks_Q3_W9_inspn_510m_N1004?c=se&l=sv&s=dhs

**EDIT**
Har sett att alla bärbara med processorn Centrino är skit dyra. Vad är det för specielt med den? Är den bra eller? :bok:

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
738771
October 4, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

LeFFi wrote: Men jag trodde att Integrerat betyde att det inte gick att byta ut kortet!? Har jag fel, eller? 😕

iaf, här är lite av bärbarans specs:
Model: Dell Insperion 510m
Processor: Intel Mobile Technology Pentium M735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache)
Ram-Minne: 512 MB DDR [333 MHz, 2x256MB] Hårddisk: 60GB EIDE [5 400RPM] Grafikkort: Integrerat Intel Extreme Graphics 64MB
Ljudkort: SoundBlaster kompatibelt 3D ljud
aaa det är lite om bärbara. Här kan ni läsa mer om den. 🙂
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/notebooks_Q3_W9_inspn_510m_N1004?c=se&l=sv&s=dhs

**EDIT**
Har sett att alla bärbara med processorn Centrino är skit dyra. Vad är det för specielt med den? Är den bra eller? :bok:

Beror på vad man prioriterar. Centrinon är grymt strömsnål.

Personligen bryr jag mig inte om det, eftersom jag köpte min laptop för att ersätta min stationära, jag ska alltså inte direkt springa runt med den, jag köpte en Amilo 1630A med A64, 1024ram och Radeon 9700 kort och är grymt nöjd med den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL