Behöver nätverkskortet vara samma märke som routern?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver nätverkskortet vara samma märke som routern?
CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 4, 2004 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare. Har precis skaffat en ny dator o tänkte slänga upp ett nätverk här hemma så att tjejen kan få min gamla dator o sitta o surfa på.

Funderar på o köpa en router, http://www.mycom.se/produkt/ne.....21228.html och ett nätverkskort http://www.mycom.se/produkt/d_.....19777.html som jag kan slänga in i den gamla datorn.

Anledningen till att jag vill ha det trådlöst är att det skall vara i ett annat rum dit jag inte vill dra kabel. Det kommer vara ca 5-6 m och två betongväggar mellan routern och datorn, kommer det skapa några problem? Datorn skall bara användas av henne för o surfa på nätet och absolut högsta hastighet är inte nödvändig.

Finns det några andra router eller nätverkskort som ni rekomenderar?

Hjälp till nu så att också tjejen min kan få en dator! 🙂

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
711528
September 4, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är det en resonabel tanke man bör ha samma tillverkare på utrustning som skall samarbeta, men det är ingen regel. Dock har nog wifi-nätkort och wifi-routrar/bryggor av samma tillverkare testats i större utsträckning vid QA:n under produktion.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av wifi-anslutningar men jag kan inte tänka mig att olika märken på produkter (som jag antar stödjer samma specifikation och protokoll) inte skulle fungera. Dä ä bar å åk, antar jag.

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
711536
September 4, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter ju bra får väl ta o testa då!

Hur verkar den routern och nätverkskortet som jag har valt? Jag vill komma så billigt undan som möjligt.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
711545
September 4, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev så är jag inte rätt person att rekommendera saker när det gäller trådlöst nät. Du får hoppas på att någon annan medlem på detta forum har mer erfarenhet än jag och kan hjälpa dig.

Min poäng var bara att du inte behöver oroa dig om ifall ett par Creative-Högtalare inte passar till ett Hercules-ljudkort, eller att en saitek PS2-controller inte passar till en Sony PS2-konsol. Sålänge produkterna som samarbetar följer samma standard så skall det i regel funka utan problem.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
711552
September 4, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge man håller sig till 802.11b (11 Mbps) och 802.11g (54 Mbp) så ska det inte vara några problem. Funderar du på lösningarna med 22 Mbps och 108 Mbps är jag inte riktigt säker däremot - där finns det ingen sådan fast standard tyvärr.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
712793
September 6, 2004 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

108mbps fungerar inte med olika tillverkare, är iaf min erfarenhet. Har ett netgear kort och det fungerar inte med en dlink ap på 108 mbps. Men det fungerar naturligtvis med lägre hastigheter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL