May 29, 2001
Tja
Har lekt lite med min router och mätt upp den faktiska prestandan på det trådlösa nätverket. Tänkte dela med mig av resultatet.
Först hårdvaran i routern:
PIII 500Mhz
256MB Ram
2 Stycken realtek nätverkskort (WAN och LAN)
1 Wistron CM9 802.11a/b/g trådlöst nätverkskort.
Mjukvaran på routern:
pfSense 1.0-BETA1 (LiveCD)
Det trådlösa nätet är krypterat med WPA2 (AES) och kör på 5Ghz bandet, dvs 802.11a och länkhastigheten är 108Mb/s.
Klienten som jag testade med är en Dell Latitude C610 med WinXP, nätverks kortet är samma som i routern Wistron CM9 a/b/g.
Jag installerade en tptestservern i linux på min workstation burk som är ansluten till mitt ethernet nätverk via en 100Mb/s switch som är kopplad till LAN porten på min router.
Körde tptest från min laptop som är ansluten till trådlösa nätverket mot tptestservern på ethernet nätet.
Testade enbart TCP.
Sändning:
42.13 Mbit/s
Mottagning:
47.21 Mbit/s
Under testet så låg CPU load på routern på 38-45% och minnes utnyttjandet på 8%.
Så nu får ni en liten fingervisning om vilken prestanda man kan förvänta sig om man bygger en egen trådlös router.
Kan säga att CPU load borde sjunka en del vid hög belastning om man kör med bättre nätverkskort typ Intel, kort med Realtek chip är ökända för att belasta processorn i burken ganska hårt.
Har ni några frågor så är det bara att fråga på.
December 7, 2001
jag kör med pfsense på min router (ralink wlankort i openbsd klara inte att köra dhcpd, så jag körde på pfsense för att slippa all skit för en gångs skull)
hårdvaran är denna:
P3 733MHz
512MB ram
20GB hdd
3st 3com 100/10 kort (ett är integrerat)
1st ralink 25** pci-kort
Det ligger lite prestanda i den 🙂
jag tänkte dra på lite mer tjänster än bara routing (duh..) men pfsense verkar inte vilja installera plugins så bra :/
blir nog fbsd på den sen endå..
1 Guest(s)