Billigt bra bredband?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Billigt bra bredband?
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2007 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Tja. Har lagt in en tråd om detta för ett tag sedan,men man fick så blandade svar och med långa intervaller mellan dem så jag gör ett sista försök.

Jag skall hjälpa min kompis att byta bredbandsleverantör. Idag har han Bredbandsbolaget, och betalar över 300 kr för 2 Mbit.

Han vill byta snarast,men den lilla boven i dramat är att han har s k digital bredbandstelefoni hos BBB. Och vill man ha en annan leverantör så måste man ,enligt dem, skaffa analog telefoni först.

Och för att göra om detta(jag tror några tekniker åker ut till en station och kopllar om lite), så skall de ha CA 900 KR :cy:

Så vad göra?? Någon som haft BBB innan MED bredbandstelefoni och bytt till en annan ISP? Tips på ISP?

Saken är även den, att om de stänger av den digitala telefonin så försvinner även bredbandsuppkopplingen. Hur dumt som helst men hela BBB verkar ju vara ett kapitel för sig. Iaf om man skall prata med den s k "supporten"

Tacksam för svar 😕

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1148671
July 22, 2007 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Det blir till att bita i det sura, och betala pengarna eftersom du behöver adsl 😛

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1148697
July 22, 2007 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, vet du detta med 100% ? Ser det nämligen som den sista utvägen att min kompis skall betala de sura och i mitt tycke , lite onödiga pengarna.

Hur blir det om han säger upp bredbandet samt telefonin hos BBB? Då borde det väl "nollställas" eller?

Anledningen till att jag frågar och vill ha ett rakt besked, var att förra gången
jag skrev en tråd i detta ämnet, så fick man väldigt blandade svar. vissa sa att det inte var några problem, vissa sade att man bara kunde byta bredbandet och behålla telefonin.....

Har även meilat Tele2 med frågor, men inte fått något svar därifrån. Är det någon som har Tele2 och kan berätta hur de upplevs som ISP?

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1148728
July 22, 2007 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Å andra sidan så har han på 9 månader tjänat in den kostnaden 😎 wink

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1148746
July 22, 2007 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo visserligen. men det känns som onödiga pengar tycker både han och jag. det borde väl gå att byta utan att behöva punga ut med nästan 1000 kr eller?

Börjar bli lite som den förra tråden i detta ämnet; inga konkreta svar utan en massa allmänna tankar endast.ingen kritik så, men om man frågar nåt så borde man ju få svar på det man frågar efter eller?

så, provar igen: någon som haft BBB som ISP MED digital bredbandstelefon och bredband, och sedan bytt?

Om ja, hur gick ni till väga då?

Ldarax
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1148767
July 22, 2007 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

De ca 900 kronorna är telias ordinarie taxa för nytt telefonabonnemang, så om han vill ha analog telefon så måste han tyvärr betala det,
Är inte 100% säker på detta men jag tror att han enligt PTS inte behöver ett telefonbonnemang så länge det finns telefonjack i lägenheten/huset för att få ADSL.
För att vara helt säker skulle jag nog kontakta PTS angående ovanstående.

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1148811
July 23, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ok ,men han har dessutom inte Telia. Men ledningarna ägs väl utav dem misstänker jag

Har meilat PTS för raka besked. väntar spänt på besked. 😮 😮

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1148901
July 24, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Så, nu var detta problemet löst äntligen. Hos BBB har man ingen bindningstid,dock en s k uppsägningstid på 3 månader. Väljer man att säga upp sitt abonnemang med omedelbar verkan, så får man betala för de återstående månaderna ändå.

Så man kan säga upp det, samt använda det ändå i 3 månader innan det stängs av helt. Och den kostnaden på 900 kr fanns tydligen inte, så det är ju bra att veta för er som tänker byta till en annan bredbandsleverantör.

Är det många som har BBB här på forumet? Kollade runt lite på olika leverantörer av bredband, och man blir ju verkligen mörkrädd vilken stor skillnad det är i pris.

Så till alla som har BBB, byt fort så slipper ni bli ruinerade :cy: ´Jag använder Universal Telecom 8Mbit,samt telefoni. Bredbandet kostar 225 kr i månaden t ex......

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL