May 26, 2001
Skulle behöva lite hjälp med vad vi ska välja för router/accesspunkt/brygga för vårt ändamål. Bilden nedan kanske ger lite mer klarhet i hur jag menar, jag är rätt dålig på att förklara 😛
Vi har alltså två helt fysiskt åtskilda LAN som vi vill sammanbinda med WLAN-teknik. Anledningen är att på "LAN 1" finns internetaccess som vi behöver ha på "LAN 2".
Har ingen aning om vad "Router 1" är för modell men förutsätter att det är en standard hemma-router med WLAN-funktion.
Datorer som ligger i de två olika nätverken behöver inte kunna kommunicera med varandra.
Har spanat lite på Linksys-routrar för de verkar ha de funktionerna vi vill åt men vet inte alls vilken modell man ska välja i denna uppsjö...
Tacksam för svar!
March 14, 2001
Jag gjorde precis detta här hemma. 🙂
Har inget internet här i nya lägenheten så jag körde igång routern, en Linksys WRT-54GS (samma som GL) med DD-WRT installerat istället för orginal firmware, för att se om det finns något öppet nätverkt att ansluta till.
Det enda man behöver göra är att ändra "Wireless Mode" till "Client".
Klistrar in förklaringen här från routerns hjälpfil:
# Client mode – The radio interface is used to connect the internet-facing side of the router (i.e., the WAN) as a client to a remote accesspoint. NAT or routing are performed between WAN and LAN, like in "normal" gateway or router mode. Use this mode, e.g., if your internet connection is provided by a remote accesspoint, and you want to connect a subnet of your own to it.
Sen går man till statusen för det trådlösa nätverket och klickar på "site survey" för att få fram tillgängliga nätverk, där väljer man vilket man vill ansluta till och sen är det klart.
Det enda jag gjorde annars var att ändra gateway adressen i routern till den router jag ansluter till, den jag ansluter till har 192.168.0.1 och min router 192.168.1.1, man bör se till så det är olika adresser.
För er som tror jag använder internet som vanligt på ett helt osäkrat nät så gör jag det inte, jag ansluter med VPN till en annan router 😉
May 26, 2001
Snorch: Grymt mycket tack för ditt snabba svar 🙂
Med andra ord körs routern som en vanlig "datorklient" gentemot huvudroutern, sen kör den ett eget lokalt nät min "min" sida?
Kan jag köra "client" mot nätverket jag ansluter till, men samtidigt köra ett internt WLAN för burkarna jag vill ha i mitt eget nät? Klarar den av det? Eller måste jag bygga upp mitt nät med kablage?
March 14, 2001
Ja mer eller mindre, det går att använda den som en nätverkskort också (client bridge) men använder man bara "client" som jag gjorde fungerar routern precis som vanligt, som om en modem vore där istället för det andra nätverket.
Antar det fungerar som vanligt med krypterat nätverk också, om det nu är det som ni ska ansluta till.
Men hur som helst så har nog de flesta routrar denna funktion, men denna vet jag/vi ju att det fungerar med.
Ingen orsak. 😉
edit; Nej routern fungerar som en klient och kan inte agera accesspunkt då, vill du ha trådlöst nätverk får du nog ansluta ytterligare en router eller accesspunkt till nätverket.
1 Guest(s)