December 3, 2004
När man tankar ner torrents,så går det väldigt slött,även fast det inte är så många som tankar ner samtidigt.Grejen med bittorrenst,är väl att ju fler som tankar ner samma sak,desto långsammare går det??
Hur skall man ställa in bittorent-klienten för att uppnå bästa/snabbaste nedladdning?Ligger ju ständigt mellan 1,5-3 kbit/s 😮
Jag använder Azureus,och har Telia 8Mbit.
Tacksam för svar.
October 25, 2003
April 20, 2002
Det borde också vara att ju fler som laddar ner en sak desto fortare går det.
Detta genom att man kan ladda de delar av filen som man inte har av fler personer som har just den delen.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 3, 2004
Ok,men HUR/VAR ställer man in upload/download i Azureus??
Om man har 8Mbit,skall man skriva in 768 kb/s i "max uppladdningshastihet (globalt)?....
Testade att ändra till detta,men märkte ingen skillnad....som det är nu,så kan man ju lika gärna sitta med ett vanligt modem o tanka..... :z:
Finns det någon Azureus-expert härinne?
Tacksam för mera tips 😮
December 3, 2004
Ok,har testat att ändra porten till 6890.Märker ingen skillnad,men måste man starta om Azureus,eller börjar ändringarna att gälla direkt??
Nu laddar man ner med runt 6-8 kb/s,och laddar upp med 40-50 😕
Finns ju en massa saker man kan ställa in i Azureus,o är inte så bra på det heller,men jag misstänker att det kanske är något mer man missat? 😛
Skulle vara skönt att få lite fart på detta,för nu går det ju som sagt runt modemhastighet :cy:
Alla tips är välkomna :bok:
MVH
April 20, 2002
Intel P4 wrote: Ok,har testat att ändra porten till 6890.Märker ingen skillnad,men måste man starta om Azureus,eller börjar ändringarna att gälla direkt??
Nu laddar man ner med runt 6-8 kb/s,och laddar upp med 40-50 😕
Finns ju en massa saker man kan ställa in i Azureus,o är inte så bra på det heller,men jag misstänker att det kanske är något mer man missat? 😛
Skulle vara skönt att få lite fart på detta,för nu går det ju som sagt runt modemhastighet :cy:
Alla tips är välkomna :bok:
MVH
Vad jag skulle prova är att byta till något annat torrentprogram.
Hade också problem med nedladdningar, att de inte hittade någon att ladda ifrån, att det stängdes ner mm.
Provade mig fram och hittade ett som fungerade utmärkt.
Jag kör nu med BitTornado och är helnöjd. Det jag inte gillar är att varje nedladdning startas i eget litet fönster men då jag inte ladda mer än en sak åt gången är det inget problem.
Laddade en sak härom dagen och var uppe i 550kb/s ner då jag laddade upp i 35kb/s och det är ju okej.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 3, 2004
Ok!Nu har jag testat lite olika Bittorrent-klienter,och fortfarande samma fel....
Jag läste någonstans att bredbands-leverantören med avsikt stryper vissa portar till uppkopplingen,så att man inte skall kunna tanka för snabbt eller inte alls från fildelnings-program(som Azureus t ex....)
Sedan har väl brandväggen i Windows XP,ett finger med i spelet också eller??Är det någon som vet hur/vilka portar som används,och vilka man kan stänga av?Isåfall,,hur gör man?? 👿
Summa sumarum :bgrin: Är det någon som har något konkret tips på hur man skall göra för att få fart på sin nedladdning??Annars blir det väl till att säga upp sitt bredband :cy:
P.S!Det går ju snabbt att tanka hem vanliga program från t ex Download.com osv....
April 20, 2002
Jag har Windows XP med SP1 och Telia 8mbit och laddade ner en sak med 2 seeds och 10 peers och min download låg och pendlade mellan 250 och 300 under hela den tiden det tog att ladda ner filen.
Jag har inte gjort någon inställning utan bara laddat ner programmet och installerat.
Det enda jag gjort är att använda Netlimiter för att strypa uppladdningen till 45kb/s vilket jag har märkt är det optimala för mig för att inte få en strypning av downloaden.
Nu skiljer det sig mycket mellan olika personer vad de får sätta som max upload för att det inte ska påverka downloaden. En del behöver inte någon strypning alls och det vore ju det bästa men sen finns vi som av någon skum anledning måste strypa vår upload för att kunna utnyttja vår download till max.
Ladda ner Netlimiter och sätt max upload på 70kb/s och gå sedan nedåt för att det optimala för dig och kör sen på det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Hur ordnade du det?
Nytt internet?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 3, 2004
Tja,vad jag förstår så finns det två stycken saker man måste ändra innan man kan komma upp i en behaglig hastighet
1)XP-brandväggen( öppna rätt port + tillåt torrent-klienten) ang.portarna får man ju prova sig fram..... 😕
2) Ändra port i torrent-klienten. 😀
För vad jag förstått,så hindrar/stryper (vissa) ISP´s vissa portar i ADSL-modemet.Detta för att hindra användarna att komma upp i hög hastighet på fildelning exempelvis,men vid nprmal surfning så flyter det på bra.......
P.S.Detta är min första tråd i forumet,och jag undrar varför det inte var någon som kände till lösningen på detta problem 🙁 Man fick en del hintar,men inga direkta konkreta lösningar på problemet, dvs "tryck här,gå in här och ändra här"
Men bara det fungerar så är jag nöjd 😀
April 20, 2002
Ja varför vi inte kunde ge dig en direkt guide att följa är nog för att det nästan alltid handlar om olika hårdvarors/mjukvarors kommunikation med varandra.
Just detta felet kan nog ha många orsaker och att Telia stoppat vissa portar från att sända och ta emot i högre hastigheter tror jag inte är problemet. Eftersom jag aldrig ändrat någonting när det gäller portarna och alla p2p-program mm som jag provat fungerar utmärkt.
Men det är ju bra att du har fått ordning på det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)