BitTorrent-fråga|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BitTorrent-fråga
Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 15, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

När man tankar ner torrents,så går det väldigt slött,även fast det inte är så många som tankar ner samtidigt.Grejen med bittorrenst,är väl att ju fler som tankar ner samma sak,desto långsammare går det??

Hur skall man ställa in bittorent-klienten för att uppnå bästa/snabbaste nedladdning?Ligger ju ständigt mellan 1,5-3 kbit/s 😮

Jag använder Azureus,och har Telia 8Mbit.

Tacksam för svar.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
797184
December 15, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

du ska använda 90% av din uppload.
desto mer du ger desto mer får du ta.
ligger på ca 100-180 kbs med telia 2mbit beroende på vad det är för folk som seedar.

Zarathos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
797191
December 15, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

precis. ju mer du ger dessto mer får du.. torrents brukar gå lite slött i början men efter ett tag får man ju nästan alltid max hast...

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
797273
December 15, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde också vara att ju fler som laddar ner en sak desto fortare går det.

Detta genom att man kan ladda de delar av filen som man inte har av fler personer som har just den delen.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
797390
December 15, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova byt port.
Telia throttlar nog din standard port. Använd inte 6880-6889.

Och du vill att så många som möjligt seedar, och många också leechar.

Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
797397
December 15, 2004 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok,men HUR/VAR ställer man in upload/download i Azureus??

Om man har 8Mbit,skall man skriva in 768 kb/s i "max uppladdningshastihet (globalt)?....

Testade att ändra till detta,men märkte ingen skillnad....som det är nu,så kan man ju lika gärna sitta med ett vanligt modem o tanka..... :z:

Finns det någon Azureus-expert härinne?

Tacksam för mera tips 😮

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
797653
December 16, 2004 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du provat byta port?
Inkommande TCP Port, finns högst upp på serverinställningarna. Prova 6890.

Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798212
December 16, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok,har testat att ändra porten till 6890.Märker ingen skillnad,men måste man starta om Azureus,eller börjar ändringarna att gälla direkt??

Nu laddar man ner med runt 6-8 kb/s,och laddar upp med 40-50 😕

Finns ju en massa saker man kan ställa in i Azureus,o är inte så bra på det heller,men jag misstänker att det kanske är något mer man missat? 😛

Skulle vara skönt att få lite fart på detta,för nu går det ju som sagt runt modemhastighet :cy:

Alla tips är välkomna :bok:

MVH

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
798975
December 17, 2004 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel P4 wrote: Ok,har testat att ändra porten till 6890.Märker ingen skillnad,men måste man starta om Azureus,eller börjar ändringarna att gälla direkt??

Nu laddar man ner med runt 6-8 kb/s,och laddar upp med 40-50 😕

Finns ju en massa saker man kan ställa in i Azureus,o är inte så bra på det heller,men jag misstänker att det kanske är något mer man missat? 😛

Skulle vara skönt att få lite fart på detta,för nu går det ju som sagt runt modemhastighet :cy:

Alla tips är välkomna :bok:

MVH

Vad jag skulle prova är att byta till något annat torrentprogram.
Hade också problem med nedladdningar, att de inte hittade någon att ladda ifrån, att det stängdes ner mm.

Provade mig fram och hittade ett som fungerade utmärkt.
Jag kör nu med BitTornado och är helnöjd. Det jag inte gillar är att varje nedladdning startas i eget litet fönster men då jag inte ladda mer än en sak åt gången är det inget problem.

Laddade en sak härom dagen och var uppe i 550kb/s ner då jag laddade upp i 35kb/s och det är ju okej.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798985
December 17, 2004 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med abc och är helnöjd 🙂
har aldrig stött på liknande problem

Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
804414
December 24, 2004 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok!Nu har jag testat lite olika Bittorrent-klienter,och fortfarande samma fel....

Jag läste någonstans att bredbands-leverantören med avsikt stryper vissa portar till uppkopplingen,så att man inte skall kunna tanka för snabbt eller inte alls från fildelnings-program(som Azureus t ex....)

Sedan har väl brandväggen i Windows XP,ett finger med i spelet också eller??Är det någon som vet hur/vilka portar som används,och vilka man kan stänga av?Isåfall,,hur gör man?? 👿

Summa sumarum :bgrin: Är det någon som har något konkret tips på hur man skall göra för att få fart på sin nedladdning??Annars blir det väl till att säga upp sitt bredband :cy:

P.S!Det går ju snabbt att tanka hem vanliga program från t ex Download.com osv....

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
804582
December 24, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har Windows XP med SP1 och Telia 8mbit och laddade ner en sak med 2 seeds och 10 peers och min download låg och pendlade mellan 250 och 300 under hela den tiden det tog att ladda ner filen.

Jag har inte gjort någon inställning utan bara laddat ner programmet och installerat.
Det enda jag gjort är att använda Netlimiter för att strypa uppladdningen till 45kb/s vilket jag har märkt är det optimala för mig för att inte få en strypning av downloaden.
Nu skiljer det sig mycket mellan olika personer vad de får sätta som max upload för att det inte ska påverka downloaden. En del behöver inte någon strypning alls och det vore ju det bästa men sen finns vi som av någon skum anledning måste strypa vår upload för att kunna utnyttja vår download till max.
Ladda ner Netlimiter och sätt max upload på 70kb/s och gå sedan nedåt för att det optimala för dig och kör sen på det.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
804591
December 24, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.Nu fick man en högre DL+UL 😀 😀

Tackar för alla tips! 🙂

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
804957
December 25, 2004 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Hur ordnade du det?
Nytt internet?

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Intel P4
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
805028
December 25, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja,vad jag förstår så finns det två stycken saker man måste ändra innan man kan komma upp i en behaglig hastighet cry

1)XP-brandväggen( öppna rätt port + tillåt torrent-klienten) ang.portarna får man ju prova sig fram..... 😕
2) Ändra port i torrent-klienten. 😀

För vad jag förstått,så hindrar/stryper (vissa) ISP´s vissa portar i ADSL-modemet.Detta för att hindra användarna att komma upp i hög hastighet på fildelning exempelvis,men vid nprmal surfning så flyter det på bra.......

P.S.Detta är min första tråd i forumet,och jag undrar varför det inte var någon som kände till lösningen på detta problem 🙁 Man fick en del hintar,men inga direkta konkreta lösningar på problemet, dvs "tryck här,gå in här och ändra här"

Men bara det fungerar så är jag nöjd 😀

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
805164
December 25, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja varför vi inte kunde ge dig en direkt guide att följa är nog för att det nästan alltid handlar om olika hårdvarors/mjukvarors kommunikation med varandra.
Just detta felet kan nog ha många orsaker och att Telia stoppat vissa portar från att sända och ta emot i högre hastigheter tror jag inte är problemet. Eftersom jag aldrig ändrat någonting när det gäller portarna och alla p2p-program mm som jag provat fungerar utmärkt.

Men det är ju bra att du har fått ordning på det.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL