October 15, 2009
Har ännu en fråga:
Vi tänkte ha ett lan på ungefär 30 pers och vi undrar hur det bästa sättet är att koppla ihop 2 switchar på? Behöver vi en router som kopplar ihop dessa 2 eller behöver vi bara dra en TP sladd mellan de båda?
Och ska man göra på samma sätt ni beskriver om man har internet?
March 10, 2003
Switchar delar inte ut DHCP, dock kan en router sköta denna funktionen.
Är man 30p på ett LAN så kall man nog även överväga vad det är för lina man sitter på. Kanske varit smidigare med en vanlig PC med BSD/Linux-routermjukvara. Då även en bra router skulle få fnatt om t.ex. 10+ pers drar igång torrents.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 21, 2008
Nej precis, koppla en vanlig nätverkskabel mellan switcharna och anslut routern till en av dessa. Det går forståss även att koppla båda switcharna till routern och skippa kabeln mellan switch till switch. Men om ni inte har något internet så skulle jag nog köra på det första alternativet.
October 15, 2009
Okej.
Är det någon skillnad på dessa två metoder att koppla switcharna på?
Kan ju passa på att fråga en annan sak:
Jag tänkte att man kanske kunde sätta upp en sorts NAS på lanet, men jag vill inte betala för en NAS som jag bara kommer använda vid det tillfället då?
Några tips hur jag ska fixa det? Vill ha det så att folk kan gå in där och kanske lägga upp filer/hämta filer som andra lagt ut, helst med en sorts admin-funktion så att jag kan bestämma vad som får vara kvar och inte.
November 22, 2001
MrZ1ppy wrote: Okej.
Är det någon skillnad på dessa två metoder att koppla switcharna på?Kan ju passa på att fråga en annan sak:
Jag tänkte att man kanske kunde sätta upp en sorts NAS på lanet, men jag vill inte betala för en NAS som jag bara kommer använda vid det tillfället då?
Några tips hur jag ska fixa det? Vill ha det så att folk kan gå in där och kanske lägga upp filer/hämta filer som andra lagt ut, helst med en sorts admin-funktion så att jag kan bestämma vad som får vara kvar och inte.
På första frågan, nej.
På andra frågan, enklast är att bara delat ut en mapp / hårddisk från en dator. Admin funktion vet jag inte.
1 Guest(s)