July 12, 2002
Hej!
Jag skulle vilja veta hur jag på smidigaste sättet kan blockera DC++!
Jag har en Netgear router hemma som jag kan blockera portar med.
Men vilka portar använder DC default? Är inte det rätt många portar som även många andra program vill åt?
Hur gör jag?!
Anledningen är att jag delar internet med massa grannar och vill inte att de ska sitta och tanka med DC!
August 11, 2005
Vampis wrote: Isåfall blir det nog inte så lätt för honom att spärra det i routern?
Är ju bara att stänga/inaktivera porten som dc använder i routern ...
Har du öppnat porten x för dc i routern så kan dc enbart användas genom den porten, sen att man kan ändra port i själva programmet spelar ingen roll...
Dc kommer att kunna köras men det kommer inte ske några nerladdningar eller några hits på sökningarna.
July 12, 2002
Hum, okej...
Så här är det!
DC kan använda vilken port som helst mellan 1 - 32 000 om man ställer in "passive mode".
(Sjävklart kan jag ställa in i DC så jag använder en specifik port men nu vill jag spärra det så det omöjligt går att använda på mitt nätverk.)
Problemet är att om jag spärrar alla dessa portar får många andra program inte får åtkomst till nätet!
Hur gör jag då?
July 12, 2002
csm101 wrote: Spärra det med brandväggen om du har xp. bara att blocka, funkar så länge personen som inte ska använda dc inte får admin-behörighet.
Problemet är att jag inte har tillgång till grannens dator.
Han har 100% kontroll på sin dator och använder imellanåt DC trots att jag sagt åt honom att inte använda det.
Jag har min router och vill blockera all användning av DC++ därigenom.
Men hur?
Som sagt, DC använder alla portar mellan 1 - 32000!
Jag kan dock inte blockera alla för många andra program använder dessa portar också!
July 12, 2002
squarepusher wrote: Om du vill stoppa dc++ trafik för att han slöar ned din lina, så kan du alltid använda dig av traffic shaping/QoS, då prioriteras din trafik och du slipper lagg och taskig download för att tankar pr0n på dc.
Hej!
Tack för ditt svar, har du möjligen någon kort info om hur det fungerar?
Annars får jag vakert använda google på egen hand! 🙂
Tack iaf!
Mvh Peter
August 14, 2006
Hittade denna på Netgear's support sida; http://www.netgear.se/support/.....arding.pdf
(längre ner i dokumentet finns om hur du blockerar program)
Håppeligen är den till någon hjälp. 🙂
May 29, 2001
DeoN wrote: [quote=squarepusher]Om du vill stoppa dc++ trafik för att han slöar ned din lina, så kan du alltid använda dig av traffic shaping/QoS, då prioriteras din trafik och du slipper lagg och taskig download för att tankar pr0n på dc.
Hej!
Tack för ditt svar, har du möjligen någon kort info om hur det fungerar?
Annars får jag vakert använda google på egen hand! 🙂
Tack iaf!
Mvh Peter
Först så måste din router ha stöd för traffic shaping eller Quality of Service, samma sak fast två olika namn 🙂
Sen så ser det olika ut beroende på vilken router du har.
Så jag kan inte ge dig några svar i stil med "gör såhär".
Men ut på google och sök på "din_router_modell"+"traffic shaping", alternativt så kollar du hos tillverkaren.
1 Guest(s)